Gå til innhold
Arkivverket

[#48877] Hol, Vestvågøy

Gjest Ingunn Krafft Randa
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnstein Rønning

Oddvar (16)Hei Oddvar - jeg er etterkommer av nevnte Niels Andersen Schjelderup g.m. Elisabeth Nielsdatter Kiær Kienapel, og har en del rundt disse.Hilsen en 'nabo' (Larvik) - Arnstein Rønning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kirsti, Innl.23 Ja jeg vet om de fem siste barna, den 6. Albertine er min manns tippoldemor. Men nr.7 Albrigt har jeg bare årstallet 1872 på.Men du nevner en 'skrivefeil ved konf. at Hans er oppgitt som unk', hvilken konf.? Ihvertfall skal du ha tusen takk.Mange takk også til Anne Lise, innl.24, har ikke hatt tid til å sjekke enda, men jeg har nok helt sikkert bruk for opplysningene dine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kirsti, Tror du mente fødselen og ikke konf. Helt sikkert skrivefeil.Jeg har trodd det var en sønn til Ludvig født ca 1854, FT 1865 Lenke. Men det var nok feil :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Klaussen

Ja hei alle sammen ;) først Steinar , ja vi har vel vært borti hverandre på dis baki tid , Han Henrik Hansen ja er ei hard nøtt å knekke ;( Og dette Norum navnet som Nils har har vi lurt lenge på her ...min onkel ( som lever ) fortalte at det bodde ' en norum ' på vollahaugen i kylpesnes , ikke så rart da to av søskene bodde der da, Klaus og Else . Hvor det kan komme fra Norumnavnet ?! Fant Norum i Wintherslekt i Gildeskål ..kan det være noe der ? Har ikke linken , men kan ta et nytt søk og se . så til Arnstein nabo ja hvist, ( heia vi på SF ? ;) her er mailadr så kan vi utveksle stoff ; oklaus@online.noHei Ingunn..takk for tips ;) ikke mye utevær idag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Arctander

Hei, Ingunn. Nei det var ikke skrivefeil, men jeg ordla meg kanskje utydelig. Jeg mente det måtte være skrivefeil ved Thomas Antons konfirmasjon at det står oppført at Hans er ungkar.. Mvh Kirsti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Ingunn: Det er bare hyggelig å kunne hjelpe. Du finner også en del informasjon på Bærje Jonsens hjemmesider. Jeg har selv en oldemor som ble født i Skaftsnes i 1862, og hennes mor Dorthea Ovidia Larsdatter bodde i Taen i 1875. Det ser ikke ut som mine og dine på denne grenen var i slekt med hverandre selv om de bodde på samme sted, og hverken Dorthea eller ektemann i 1.ekteskap som er min ane var fra Buksnes.Til Steinar og Oddvar: Når det gjelder Norum så forstår jeg ikke helt hvem som skulle være av denne slekten av dem som er nevnt her i dette emnet, og det var en gren av slekten Norum i Rødøy på Helgeland. Hermann Hansen Norum som var 63 år i 1701 regnes som stamfaren for denne slekten i Rødøy(jeg har selv en bror av Hermann som ane). Hvis jeg får det fulle navnet på KWH så kan jeg iallefall sjekke det lille jeg har av etterkommere på Hermann i Rødøy. Det skal også finnes en bok om Hermann etterslekten når det gjelder Norum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært på Børje jonssons hjemmesider, hvis du der søker opp Abraham Krantz Pedersen, så har han ett annet sett foreldre der.KWH heter Klaus Vinter Henriksen, f 9 Apr 1819, Dalen Trondenes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hvem var det da som het Norum til etternavn? Mener også å huske at min venninne fant 2 sett av foreldre til Abraham, men vet ikke hvilken kilde som sier at han hadde de foreldrene jeg skrev om. Har prøvd å ringe henne uten å få svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norum navnet overlater jeg til Oddvar og Steinar.Men jeg fant konf. til Abraham 1819 Lenke Der står det at han er foreldreløs og navnene på pleieforeldrene. Men disse stemmer heller ikke med oppl. til BJ. Men din venninnes oppl. bør jo være riktig, tenker på navnet Krantz.Men jeg finner også nr 5)Maren Pedersdatter på listen din, hos BJ. Men med andre foreldre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heibeklager Anne Lise (vi er jo begge av Norumslekten og den kjenner du jo).Klaus Winther Henriksens etterkommere er gift inn i min mors far-slekt fra Stenhaugen, (Sørvikmark) i Harstad, Norum er på min fars-morsideMan kan jo ellers lure på hvor han KWH har slektsnavnet Norum fra: sønnen navn Nils Norum Andreas Klausen Norumslekten i fra Rødøy forgrener seg ellers og til Øksnes og Bø i Vesterålen, og kanskje mot Lofoten.Det jeg lurte på var om noen av Norumslekten hadde endt opp i Bergen og at Henrik Hansen (Klaus W. Henriksens far var en etterkommer. Finner ikke noe Norum på Klaus Morsside.De jeg vet om fra Sørvik var nøye med å bare bruke slekter de viste de hørte til ifølge min mor. Min oldefar på den siden kunne slekten tilbake til 1600 tallet i hodet. Har sjekket og det stemmer, Hans nilsen Grunnvassbotn skrev opp en av linjene og bemerket at det ikke var mulig å huske aner så langt tilbake, de hadde kun byttet yrke på de eldste grenene. Derfor dette spørsmålet, om det går ann å få svar på det er noe annet.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er vel ikke riktig av Norumslekt, for min ane var jo Lars Hansen født ca 1642(bror av stamfaren for Norumslekta Herman Hansen Norum født ca 1638. Har lagt barna til Herman og noen av barnebarna, og det er mulig du har sendt meg mer Steinar, men KWH finner jeg ikke igjen i det jeg har lagt inn iallefall. Egentlig kjenner jeg vel litt til kun den eldste delen av Norumslekta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Klaussen

Jeg har ikke funnet noe som indikerer at Norum er i slekten til Abelona i Kvæfjord heller . Der har sikkert Steinar også vært ?! Men det virker spennende å undersøke muligheten til Norumslekt fra Helgeland / Bergen . Det var jo stor trafikk sørover til Bergen med fisk fra fiskeriene . Rødøy var vel en av mange plasser som ble brukt i denne trafikken . Henrik Hansen var ifølge bygdebok for Trondenes prestesønn . Finnes det noen prester på denne tiden med navnet Norum ? 1750 _ 1800 Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.