Gjest Jan Egil Larsen Skrevet April 19, 2007 Del Skrevet April 19, 2007 Er det noen som kan fortelle meg hvem Baklandets vakre Maja var? (Trondheim) Jan Egil Melhus Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Peter Wiborg Skrevet April 19, 2007 Del Skrevet April 19, 2007 I musikkspillet av Hans Rotmo står dette:Bakklandet 1938. Maja er ca 22 år og oppsøker sin far Hans Ludviksen som nå er blitt en gammel mann og sitter og lapper sko. Ola følger med i dette og blir helt forgapt i Maja. Melodien 'Bakklandets vakre Maja' spilles og synges svakt under.)Tekst og melodi av Hans RotmoLenkeJan Peter Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet April 20, 2007 Del Skrevet April 20, 2007 I Wikipedia står:'Arvid Mörne (født i Kuopio i 1876, døde i Helsinki 1946) var en finlandssvensk lyriker, romanforfatter og litteraturhistoriker.Ble dr. phil. i 1910. Dosent i innenlandsk litteratur ved Helsinki Universitet 1913-1943. Mörne er først og fremst kjent for sin ordknappe og avmålte lyrikk. Hovedmotiv: Patriotisme, finlandssvensk identitet, sosial rettferdighet og kjærlighet til finsk natur. Hadde stor innflytelse på sin generasjons finlandssvenske radikale intellektuelle. Skrev teksten til den i Norden velkjente visen Båklandets vackra Maja, som ble tonsatt av Hanna Hagbom. (Visen Bakklandets vakre Maja med tekst og melodi av Hans Rotmo kan være inspirert av Mörne.)' Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet April 20, 2007 Del Skrevet April 20, 2007 Her er vel Rotmos versjon, men er det ikke en til? Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kurt Østbye Skrevet April 20, 2007 Del Skrevet April 20, 2007 Fred Åkerstrøm har gjort en 'mektig' versjon av 'Båglandets Vakra Maja' men jeg har ikke platen tilgjengelig akkurat nå. Kansje noen har den tilgjengelig og kan se etter hvilken versjon han fremfører. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Jan Egil Larsen Skrevet April 20, 2007 Del Skrevet April 20, 2007 Her kom det fram mye fakta.Morsomt og lese, morsomt å vite.Nå er det faktisk slik at det virkelig har levd en jente som ble kalt Baklandets vakre Maja.Også min Mor forteller om dette, Hun hadde hørt historien fra sin Far..Født i 1900.Videre så har Mor en mistanke om at hennes Far var kjæreste med Maja i oppveksten, ut i fra div historier som hun hørt fra andre personer.Nå er det vel sikkert slik at Baklandets vakre Maja, fikk sitt navn etter nettopp Arvid Mørne sin vise, men at 'vår' Maja i virkeligheten het noe annet? Det hadde vært morsomt å vite når denne visen ble laget?Jan Egil Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kurt Østbye Skrevet April 20, 2007 Del Skrevet April 20, 2007 Jeg sjekket på nettet og fant at det er Hagbom/Mørne-versjonen som Fred Åkerstrøm fremfører så fint på sin CD 'Sjøfolk & Landkrabbor' fra 1994.LenkeFred var forøvrig en stor Norges-venn og sang ofte norske viser, bl.a. av en av Erik Bye på ovennevnte plate. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Reidun Søbstad Skrevet April 20, 2007 Del Skrevet April 20, 2007 Var ikke dette en av Otto Nilsens viser?mvh Reidun Søbstad Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Astrid Ryen Skrevet April 20, 2007 Del Skrevet April 20, 2007 Det stemmer, og han var helt sikkert ute lenge før Rotmo. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kurt Østbye Skrevet April 20, 2007 Del Skrevet April 20, 2007 Ved litt mer søk på nettet finner jeg at Adresseavisen i 1978 ga ut en plate som heter 'Hjemve' hvor et av sporene er 'Bakklandets Vakra Maja' (Mørne-versjonen). Kansje de kan opplyse om når den ble skrevet.http://pop.discogs.com/label/Adresseavisen Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kurt Østbye Skrevet April 20, 2007 Del Skrevet April 20, 2007 Otto Nilsen har øyensynlig spilt inn Vakra Maja med Willy Andresens orkester på en plate som heter 'Hajnn Hojnn I Bajnn og 13 andre viser'http://pop.discogs.com/release/895380 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet April 20, 2007 Del Skrevet April 20, 2007 Ja! Selv om jeg liker Vømmøl, så er det Otto Nilsens versjon jeg husker! Jeg trudde ei stund at jeg husket feil. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts