Gå til innhold
Arkivverket

[#48894] Vakre Maja.

Gjest Jan Egil Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Peter Wiborg

I musikkspillet av Hans Rotmo står dette:Bakklandet 1938. Maja er ca 22 år og oppsøker sin far Hans Ludviksen som nå er blitt en gammel mann og sitter og lapper sko. Ola følger med i dette og blir helt forgapt i Maja. Melodien 'Bakklandets vakre Maja' spilles og synges svakt under.)Tekst og melodi av Hans RotmoLenkeJan Peter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

I Wikipedia står:'Arvid Mörne (født i Kuopio i 1876, døde i Helsinki 1946) var en finlandssvensk lyriker, romanforfatter og litteraturhistoriker.Ble dr. phil. i 1910. Dosent i innenlandsk litteratur ved Helsinki Universitet 1913-1943. Mörne er først og fremst kjent for sin ordknappe og avmålte lyrikk. Hovedmotiv: Patriotisme, finlandssvensk identitet, sosial rettferdighet og kjærlighet til finsk natur. Hadde stor innflytelse på sin generasjons finlandssvenske radikale intellektuelle. Skrev teksten til den i Norden velkjente visen Båklandets vackra Maja, som ble tonsatt av Hanna Hagbom. (Visen Bakklandets vakre Maja med tekst og melodi av Hans Rotmo kan være inspirert av Mörne.)'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Fred Åkerstrøm har gjort en 'mektig' versjon av 'Båglandets Vakra Maja' men jeg har ikke platen tilgjengelig akkurat nå. Kansje noen har den tilgjengelig og kan se etter hvilken versjon han fremfører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Her kom det fram mye fakta.Morsomt og lese, morsomt å vite.Nå er det faktisk slik at det virkelig har levd en jente som ble kalt Baklandets vakre Maja.Også min Mor forteller om dette, Hun hadde hørt historien fra sin Far..Født i 1900.Videre så har Mor en mistanke om at hennes Far var kjæreste med Maja i oppveksten, ut i fra div historier som hun hørt fra andre personer.Nå er det vel sikkert slik at Baklandets vakre Maja, fikk sitt navn etter nettopp Arvid Mørne sin vise, men at 'vår' Maja i virkeligheten het noe annet? Det hadde vært morsomt å vite når denne visen ble laget?Jan Egil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg sjekket på nettet og fant at det er Hagbom/Mørne-versjonen som Fred Åkerstrøm fremfører så fint på sin CD 'Sjøfolk & Landkrabbor' fra 1994.LenkeFred var forøvrig en stor Norges-venn og sang ofte norske viser, bl.a. av en av Erik Bye på ovennevnte plate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ja! Selv om jeg liker Vømmøl, så er det Otto Nilsens versjon jeg husker! Jeg trudde ei stund at jeg husket feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.