Gå til innhold
Arkivverket

[#48930] Feilskrevet som gifte?

Gjest Solfrid Therese Stordalen Henriksen
 Del

Recommended Posts

En Eugen f. i 1921 har i kirkeboken (Tønsberg) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=76&idx_id=76&uid=ny&idx_side=-40>Lenke gifte foreldre. Men året etter er faren død, som ugift!Mulig jeg har oversett noe, eller har foreldrene løyet? Moren var fra Nøtterøy, mens faren ser ut til å være fra Vestre Aker. Hvor sansynlig er det at man kunne slippe unna med en slik løgn, sjekket ikke presten?Her er faren Olav Arnold Olsen død:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sett den uvanlige sivilstand/borgerlige stillingen litt lenger ned på siden, nr.0. Vanligvis så står det jo gift/ugift osv. men han er s/s fyrbøter. Så din er tydligvis ikke den eneste som er litt merkelig her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Selv prester kan gjøre feil. ;-)De var trolig gift, men så ble det skrevet feil ved innføring av begravelsen.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gro Berit Sternang

Men jeg kan ikke se her at det er skrevet han er ugift?0 har jeg sett mange ganger, f.eks. hvis begravelse ikke har funnet sted, eller de er begravd andre steder.Kan s/s stå for seilskip?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Et konkret eksempel; I vårt eget giftemål i 1953 tok jeg en sjekk, og der er ikke de riktige forloverne oppgitt. Kontaktet kirkekontoret for å undersøke, og der sto to forlovere oppgitt som ikke hørte hjemme der! Også en av mine søskenbarn i Aurskog har fått feil mor i kirkeboken ! Hilsen Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hørte et rykte for mange år siden, at bestemor fikk to barn utenfor ekteskap, før hun giftet seg med bestefar.En jente, som er født i 1916, som jeg kjenner til. Og en gutt, som jeg aldri har hørt noe mere om.Men på mandag, i et familieselskap, fikk jeg høre at denne gutten skulle hete Eugen, være bosatt i Sande, og død under krigen.Og så fant jeg han, men overaskelsen var stor, har ikke vist at bestemor var gift før hun giftet seg med bestefar. Nå leter jeg etter vielsen, har ikke funnet det, så langt. Det kan jo hende at de ikke var gifte, tenkte jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenken i det første innlegget var dåp. Det var der foreldrene sto som gifte. Men her er Lenke gutten i fødselsregisteret for 1921 ( uten navn). Men denne gang står det at foreldrene er ugifte!. Men de har felles bostedsadresse. Bidragsfogden har meldt fødselen.Så da har vel presten skrevet feil tre måneder seinere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

til (10): Det er vel ikke samme Eugen? Her er vel din Eugen fra (1). Her står det at foreldrene var gifte i 1921. Se lnr 10. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

I dåpsregisteret ved dåpen til første barnet til mine oldeforeldre står rett far, men et ukjent navn som mor, blandt fadderne står oldemor som ugift pige.Noen ganger skriver presten inn datoen for når ekteskap er inngått, og da jeg sjekket det, var det oldemor og oldefar som ble gifte,så den for meg fremmede, var nok den som var fadder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, den navnløse gutten i inlegg nr. 10 og den i inlegg nr. 1 er samme gutten --samme foreldre og fødselsdato. Men det ene stedet er han født i ekteskap, det andre stedet utenfor. Altså er foreldrene registrert som gifte i den ene kilden, og som ugifte i den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...

Tar opp igjen dette temaet. Har søkt i 'Søk i dødsannonser (1873 - 1994)' Tønsbergs blad (Slekt.no)Etternavn Fornavn Alder Død dato Sted:Olsen Olaf (Rasmus) Arnold 45 1923-08-07 TønsbergPårørende Diverse :Eugen,søn, Mimmi Pettersen,forlov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er rart at presten godtok at de var gifte både da barnet ble registrert født, og da barnet ble døpt. De var jo tydligvis ikke det.Hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.