Gå til innhold
Arkivverket

[#48932] Sven H. Cederholm, født 1826 i Skåne, død 1912 i Vestre Aker.

Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Vet ikke om dette er rette stedet å etterlyse en person som egentlig er svensk, men jeg har hatt et par innlegg inne på Nättidningen Rötter i to år uten å få respons, så jeg tenkte jeg kunne se om det var noen nordmenn som visste noe. Etterlyser opphav til gartner Sven Hans(son?) Cederholm, født (ca.) 1826 i Skåne. Han giftet seg med Dina Sørensen f. 1841 i Kristiania, og de fikk to barn: Sven Mikal 1872-1947, og Signe Randine f. 1873 som ble gift med Hans Emil Qvigstad. Sven Mikal Cederholm var hovedkasserer i Norges Bank giftet seg med Alfhild Knoff f. 1881 og fikk to barn, Sven Ivar (operasangeren) og Gunvor (min oldemor). Jeg ville være meget takknemlig om noen kunne hjelpe meg med å finne ut mer om Cederholm-slekten. Er det f.eks. samme slekt som søsknene Cederholm som driver det omreisende tivoliet av samme navn?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Jøssenam - i mangel på et bedre uttrykk. Dette visste jeg ingenting om. Denne datteren må vel ha dødd som liten? Jeg tenker på oppattkallingen med søsteren Signe Randine f. 1873. Meget interessant å få vite om nye søsken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Dette var en nøtt. Har nok ikke funnet noe.Når datteren Signe Randine døpes i trefoldighetskirken den 20/7-1873, så heter mor: Henrikke Randolfine Albertine Hansen.Signe Randine f. i 1873 konf i 1889 i Vestre Aker.Ved søk på Cederholm på geneanet.org, finner jeg link til denne hjemmesiden: http://vestraat.net/ I etternavnslister på denne databasen vil du finne Signe Randine Cederholm gift med Hans Qvigstad. Det er tydeligvis qvigstad vedkommende har mest kjennskap til. Men, hva om du prøver å ta kontakt med vedkommende da ? Kanskje finnes det noe info der ?Hilsen anne lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Har ikke visst hvor Signe Randine var døpt, så jeg har ikke sett dåpsnotisen. Men Henrikke Randolfine Albertine Hansen har jeg aldri hørt om (ikke samme person som Dina Sørensen vel???). Dette var merkelig og interessant. Skal prøve å finne ut noe mer ved hjelp av adressen, men har mine tvil, dessverre. Er det noen andre der ute som vet noe om Cederholm, så skriv gjerne et innlegg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Side 89 i Trefoldighet 1870-1876 (døpte): Sven Michael Cederholms faddere er oppført som Faderen og Moderen!! Hva betyr dette? Betyr det at de som er oppført i rubrikken Foreldre i virkeligheten ikke er foreldrene til Sven? Noen som kan si noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det betyr bare at foreldrene også var faddere til sitt eget barn. Lenke til Sven Michaels dåp LenkeDet som vel er viktigst nå er å finne foreldrenes vielse for å se hvem de var og hvor de kom fra. De var gift 12/12 1869 for da fikk de sitt første barn,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Ellingsund

Hei! Sven Michael som døde i 1947 har vel kanskje etterkommere i Oslo... Jeg hadde sendt en e-mail til skifteretten i Oslo og spurt om de kunne hjelpe med opplysninger på hvem som står oppført som slektninger/arvinger der. Slik har jeg selv funnet noen av mine slektniger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ja, jeg har i alle fall vært i den tro at Modehandlerinden er rett Dina, men nå viser det seg jo at hun ikke er mor til Cederholm-barna i det hele tatt. Noen som har noe peiling på hvem Henrikke Rudolfine Albertine Hansen kan være? Finner ingen med denne navnekombinasjonen i folketellingen 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan være den samme selv om navnene ser forskjellige ut. Dina kan være en forkortelse for Rufolfine/Rudaldine.Signe Randines dåp i 1873 nr.201 Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Det samme tenkte jeg, men hvor kommer etternavnet Hansen fra? Skal prøve å lete opp vielsen. Bør stå litt opplysende informasjon der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

I 1865 var sven cederholm ugift og bodde i Pilestrædveien. LenkeSå vielsen må jo være i løpet av noen små år i mellom der og når den første Signe Randine ble født. For da var de jo gifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hender det går surr i hodet. Ja, selvfølgelig er hun det.Og til innlegg 13 så bodde Cederholms i Pilestredet fram til i alle fall 1873, jeg vet ikke når de flyttet til Aker. Vielsen burde altså finnes i kirkebøkene for Trefoldighetskirken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Tja, hva med gamle aker ? På ft står det jo bydel: gamle akers menighed. Så finnes den ikke i trefoldighetskirken, så kan det jo være aktuellt å se på gamle aker.Har du lett etter vielsen i trefoldighetskirken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Har egentlig ikke noe stor peiling på menighetene i Oslo, jeg tenkte Trefoldighet fordi barna er døpt der og foreldrene er registrert bosatt i Pilestredet. Ren deduksjon altså. Men jeg er bare såvidt ferdig med første gjennomgang av Trefoldighet 1858-1874, og skal også sjekke i Gamle Aker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da første barnet ble født het moren Dina Hansen, ved de 2 neste barna står moren oppført som Henriche Rudol.Albertine Hansen, og i 1900 står hun igjen oppført som Dina. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=etternavn&pgj=36&teljing=ft1900&filnamn=f00218.wc2&amt=2&funnenr=207>LenkeAv fadderne til barna har jeg lagt merke til boktrykker Carl Hansen.Faddere 1869: Md. Dorothea Smith.Faddere 1872: boktrykker Carl Hansen, frk. Christine le Maire. ? Lenke.Faddere 1873: boktrykker Carl Hansen. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Carl Hansen f. 1868 i Drammen, 'Arbeider i Bogtrykkerfaget som maskinmester', bor i Wilhelms Gade 4 i Oslo 1900. Men han er vel litt ung til å være fadder rundt 1870?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Er forøvrig ikke sikker på hvordan jeg har greid å blande inn Dina Sørensen her. Det er vel ikke henne det er snakk om. Må ha vært i en tidlig fase da jeg så at modehandlerinde Dina Sørensen var født i samme år som Dina Cederholm. Selvfølgelig ikke riktig.. men det er jo ikke et spesielt vanlig navn heller da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ser ut til å være enten 22 eller 29 år gammel, altså født ca. 1830 eller 1837. Det er et par i Trøgstad som er født ca. 1830 som muligens kan passe: Lenke , men ingen av dem er boktrykkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.