Gå til innhold
Arkivverket

[#48932] Sven H. Cederholm, født 1826 i Skåne, død 1912 i Vestre Aker.

Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Om det er riktig Dina så må dette være foreldrenes vielse nr. 8 (Og her kommer navnet Hans Olsen inn igjen)LenkeBare en vill ide. Lurer på om Carl og Mikkel kan være brødre. Jeg vet jeg nå kan være på ville veier, men Mikkel er født i Asker(Bærum), og i Bærum finnes en gård som heter Vold.Skal sjekke bygdeboka fra Bærum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Om Dina het Henriette og ikke Henrikke kan jeg ha oversett henne da jeg lette etter vielser. Jeg minnes at jeg har sett Henriette Randulfine et sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det var ingenting under Vold grd. i Bærum. Jeg fant en Mikkel f.27/11 dpt.17/12 1815 i Haslum krk. med foreldrene Hans Olsen og Røien Larsdt., Jahr. Jar ligger i samme distrikt som Vold.Her er det mange ting som passer sammen, men ingen bevis og heller ikke sjekket mot kirkebøker.Hans Olsen og Røien Larsdt. gift 27/12 1809 Norderhov.Barn: Ole 15/4 1811 Norderhov, Mikkel som nevnt i Asker(Bærum), Maren 1818 i Asker, Andreas 16/9 1821 Domkrk. i Oslo, Andreas 7/11 1824 Domkrk. og Maren 39/12 1827 Domkrk.Disse to kommer tydeligvis fra Norderhov, passerer gjennom Asker hvor de får to barn på Jar eie, og ender så opp i Domkirkens sogn.Det som kan ha skjedd videre er at Røien dør og Hans gifter seg igjen og kan da ha fått sønnen Carl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Glemte denne: lysningen til Signe Randine og Hans Emil Qvigstad i vestre aker ( nr 70, høyre side) LenkeHeller ikke her fremkommer det noe mer om hennes far, desverre.Finner han ikke på Emibas, som utflyttet til Norge.Har sjekket i sveriges befolkning 1890, personer med etternavn Cederholm født ca 1820-1830 i Skåne. Har så sett på 1825-1827 de samme stedene i fødelsesboken, ingen funn enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hei, må bare benytte anledningen til å takke for de mange innspillene som har kommet i denne diskusjonen. Det er da rart at ingen Cederholm står oppført i Emibas? Jeg har forøvrig heller ikke funnet Sven døpt i Skåne i 'Demografisk Databas Södra Sverige' (og her har jeg søkt i hele databasen).. en slektning av meg har snakket om at Cederholm-slekten skal ha tilknytning til Trolle Ljungby? Noen som vet noe der?Når det gjelder Mikkel og hans familie i Norderhov/Asker/Oslo, er alt sammen nytt for meg og meget interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Nå har jeg sett raskt over fødte i Trolle og Ljungby. Kan ikke se Sven døpt der i tiden 1825-1827. Men kan se litt mer senere i dag.Ang Emibas. Det er en del Cederholm der, men jeg har ikke funnet Sven . Jeg har der sett på de Cederholmene født ca 1820-1830, om det er noen fra skåne som kom til Norge. Har ikke funnet noe enda.På demografisk database, så har jeg funnet denne: LenkeFødt ca 1820. Samme område , alderen passer. Skal prøve å følge han i husforhør, bare for å ha gjort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Anders Hansson har jeg sett ja. Men det er jo vanskelig å dokumentere noen forbindelse uten mere å gå på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ved Signe Randines innførsel i kirken i 1871 står det at hun er f. 12/12 1869, og at hun var hjemmedøpt og dåpen ikke stadfestet i kirken. Siden er dødsfallet funnet og hun døde i5/1 1871, 23 dg. gammel. Da må hun jo være født i 1870 og da tyder det jo på feil i kirkeboka ved fødselen. Så da var foreldrene sikkert gift før 12/12 1870 og ikke 1869 som jeg trodde før.Derfor har jeg nå gått igjennom følgende kirkebøker på jakt etter vielsen til foreldrene, og jeg har sett etter morens navn: Dina, Henriette/Henrikke Rudolfine Albertine.1/1 1866 - juni 1872 for å være sikker: V.Aker, Gml.Aker, Domkrk, 3-Fold., Garnisonem. og Grønland. Ingen funn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

De ble ikke gift i Metodistkirken(dissentere) og ikke Sørkedalen/V.Aker. Da er det vel bare Ø.Aker igjen i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Arild Vesthagen

Familien Cederholm kjenner jeg ikke, men jeg kan litt om norske pengesedler. Her er Sven Mikal Cederholms navntrekk fra en 1000 kroner 1917. Hans navn er å finne på norske sedler i årene 1916-1935.

bilete2626.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Hvis Cederholm er etternavnet, tror jeg ikke de er etterkommere av Sven Mikal iallefall, for han hadde bare en sønn, og denne sønnen fikk ingen etterkommere. Men kanskje det kan være andre slektsbånd inne i bildet? Skal sjekke ut navnene. Vet i det minste at det er én i min familie som fortsatt bruker Cederholm som mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Supplement til forrige innlegg. Sven Mikal hadde to barn, en sønn (som nevnt) og en datter. Datteren tok ektemannens etternavn, og det er et barnebarn av henne som fortsatt bruker Cederholm som mellomnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Takk for hjelpen med letingen! Setter stor pris på det. Men er det ikke litt rart at vielsen ikke står oppført i Oslo? Finnes det andre steder å lete - Skåne kanskje? Andre forklaringer (var de kanskje ikke viet i det hele tatt)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det står hustru så jeg vet ikke.Men har du sett den andre fru Cederholm i 1900?1900 Aker, Gaustad asyl. Anne Ellingsdt. Cederholm, gift, gartners hustru, f.1855 Hønefoss. Og veldig sannsynlig hennes sønn i Norderhov Elling Cederholm f. 1882 Norderhov. Har ikke funnet han døpt i Norderhov eller Hønefoss i 1882.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Nei, dette visste jeg ikke om. Jeg trodde Sven var gift med Dina fram til 1900 og vel så det, kanskje dette er en svigerinne? Kan være verdt å følge opp. Skal sjekke litt i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tenkte på FS etterpå, og der fant jeg henne gift i Norderhov 27/12 1879 med Per Jonson Cederholm. Så det var flere gartnere Cederholm her i landet samtidig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Litt søkt kanskje, men hva om begge gartnerne egentlig heter Johannesson? Både Hans og Jon er jo former av dette navnet. Hvis ikke de er i slekt hadde det uansett vært interessant å finne ut i hvilken sammenheng de kom til Norge. Står det noe på FS om hvor Per var født?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Det här verkar vara en svårknäckt nöt! När det gäller Skåne så är det ett landskap och kyrkoböckerna går efter länsindelningen. Skåne bestod vid den tiden av Malmöhus (280 socknar), Kristianstads (160 socknar) och en socken i Hallands län. Som du förstår måste man ha åtminstone en uppgift om exakt födelseår/datum och helst lite mer för att ge sig på att leta efter din Sven. Kan du komma med mer detaljerade uppgifter så har jag tillgång till kyrkböckerna och kan leta.Mvh Roland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.