Gå til innhold
Arkivverket

[#48932] Sven H. Cederholm, født 1826 i Skåne, død 1912 i Vestre Aker.

Gjest Brage H. Pedersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Brage H. Pedersen

Roland,dette er alle opplysningene jeg har:Sven Hans(son??) Cederholm, født 1826 i Skåne, Sverige (sokn ikke oppgitt). Fødselsåret KAN ha en feilmargin på 1 eller 2 år! Sven døde i 1912 i Vestre Aker, Norge. Han arbeidet som gartner og bodde i Oslo i 1865, noe som betyr at han nødvendigvis må ha emigrert fra Sverige dette året eller tidligere (men han står ikke i Emibas! jfr. innlegg 33)Sven H. Cederholm hadde muligens koblinger til Trolle Ljungby (ligger ikke det i Kristianstads len?) men jeg har ikke fått dette bekreftet i noen primærkilder som kirkebøker el.lign.Sven H. Cederholm giftet seg en gang mellom 1865 og 1870 med Henriette/Henrikke Rudolfine Albertine Hansen (1842-1913), hun ble, forståelig nok, bare kalt 'Dina'. Barna deres var: Signe Randine Cederholm den eldre (1870-1871), Sven Mikal Cederholm (1872-1947) og Signe Randine Cederholm den yngre (født 1873). Jeg tar med barna fordi det kan hende at navnene deres kan gi noen pekepinner mht. oppattkallingsprosesser. Kan f.eks. Svens mor muligens ha hett Signe?Dette er alt jeg vet. Håper det kan gi en ledetråd videre. Jeg har forøvrig lest - og jeg vet ikke om dette er sant - at det finnes en reisende slekt i Skåne ved navn Cederholm. Ellers er jeg rimelig sikker på at det /ikke/ dreier seg om den adelige slekten Cederholm von Schmalensee =)Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roland Thorsson

Brage,det är nästan omöjligt. Jag har gjort så att jag ha slagit upp alla socknar i Skånes län där det enligt 1880 års folkräkning finns någon som är född mellan 1820-1830 med namnet Cederholm. Då borde jag ha hittat något syskon till Sven om de bodde kvar i Sverige 1880. Resultat noll.Cederholm är på den tiden ett soldatnamn vilket skulle tyda på att det fanns en soldat som hette Hans Cederholm. Då skulle sonen heta Sven Hansson och det är inte ovanligt att man senare i livet tog faderns soldatnamn. Men jag har hittills inte hittat en sådan soldat.Du måste nog hitta mer uppgifter om honom i Norge innan man kan hitta honom i Sverige.MVH Roland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Jeg tror dessverre ikke jeg har mere akkurat nå, men hvis jeg finner flere opplysninger skal jeg formidle dem til deg. Men det var da rart at han skulle være så umulig å oppspore? Og i tillegg et soldatnavn? Finnes det kanskje militærruller som det går an å lete i, f.eks. på mikrofilm?Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Finner en soldat Hans Cederholm f. 1839 i Næs i Malmø Skåne. Bor på Sabbarp. Og Per Hansson Cederholm f 1848 i Skivarp i Skåne. Bor på Myrbaddet. Vet ikke om det er til nytte, men bedere enn ingenting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Sven Michael Sex: M--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 04 May 1872 Place: Christening: 30 Jun 1872 Place: Oslo, Akershus, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Sven Hans CEDERHOLM Mother: Henriette Rudoldine Albertine HANSEN--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C428332 Source Dates: 1870 - 1876 Film or Fiche Number: 255761 Collection Details: Domkirken, Trefoldighet; Den Norske KirkeSigne Randine Sex: F--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 10 May 1873 Place: Christening: 20 Jul 1873 Place: Oslo, Akershus, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Sven CEDERHOLM Mother: Henriette Rudolfine Albertine HANSEN--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C428332 Source Dates: 1870 - 1876 Film or Fiche Number: 255761 Collection Details: Domkirken, Trefoldighet; Den Norske KirkeSigne Randine Sex: F--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 12 Dec 1869 Place: Christening: 21 Dec 1870 Place: Oslo, Akershus, Norway--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Svend HANSEN CEDERHOLM Mother: Dina HANSEN--------------------------------------------------------------------------------Source Information: Batch Number: C428332 Source Dates: 1870 - 1876 Film or Fiche Number: 255761 Collection Details: Domkirken, Trefoldighet; Den Norske Kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brage H. Pedersen

Ikke i det hele tatt! Derfor har jeg også skrevet spørsmålstegn bak (son??). Men jeg synes Sven Hans er en merkelig kombinasjon, og har heller ikke funnet navnet noe sted ellers. Har du noen innspill, er jeg glad for å få høre dem =)Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Brage H. Pedersen

Drar fram igjen dette temaet for å høre om noen har noen innspill å komme med til følgende hypotetiske kobling. Kan Sven Hans Cederholm som omtales i denne tråden (gartner, f. ca. 1826 i Skåne), være den samme som Sven ANDERSSON Cederholm f. 21. 7. 1825 i Segerstad, Värmland? Har funnet ham på FS, som igjen oppgir som sin kilde kirkebok for Segerstad, 1746-1861. Det stemmer dårlig overens med oppgitt fødested for 'min' Sven (og han kalles bare Sven og ikke Sven Hans (evt. Hansson), men det er den eneste jeg har funnet som er født på et passende tidspunkt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Brage H. Pedersen

Prøver igjen å trekke fram emnet Sven Hans Cederholm. Har funnet enda flere mulige fødselsår: 1823, 1825, 1826 og 1827, dvs. at han sannsynligvis ble født i perioden 1823-1827. Vielsesdatoen er oppgitt (i dåpen til Signe Randine d.e., se tidligere innlegg) som 18. 5. 1872, men i hvilken kirke??? 1868/69 er også mulige vielsesår.Har hørt om en reisende slekt ved navn Cederholm i Skåne/Halland. Kan det finnes en kobling? (jf. Sven Hans Cederholms tilsynelatende fravær fra kilder tidligere enn FT 1865). Er åpen for alle innspill når det gjelder Sven Hans' opphav.Mvh Brage

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Brage H. Pedersen

Hei!Jeg drar nå fram igjen temaet Sven Cederholm for tredje gang. Ny informasjon har kommet fram av kirkebøkene for Vestre Aker. Sven døde den 12. 12. 1912, og fødselsdatoen er oppgitt som 3. 4. 1826.Da har vi altså handelsgartner Sven Hans Cederholm, født 3. 4. 1826 i Skåne, død 12. 12. 1912 i Vestre Aker....Noen innspill?Med sommerlig hilsen Brage H. Pedersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.