Gå til innhold
Arkivverket

[#48944] Til USA fra Vinger. Trenger hjelp til å finne 2 av mine oldeforeldres barn.

Gjest Solveig Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Hanssen

Jeg håper på hjelp til å finne ut noe om 2 av mine oldeforeldres barn som emigrerte til USA.Den første som emigrerte var datteren Mathilde Antonette Hansdtr. f 4 mars 1866 (Nr 62) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8868&idx_id=8868&uid=ny&idx_side=-115>Lenke Her melder hun utflytting (Nr 12. Høyre side) Lenke Blandt emigrerte mener jeg dette er 'min' Mathilde LenkeFor ikke lang tid siden fikk jeg gjennom skifte etter mine oldeforeldre Hans Nilsen Aasum(b) og Karen Andersdtr se at deres eldste sønn også hadde emigrert. (Oldefar giftet seg for 2g i 1900). Deres eldste sønn Nils Hansen ble f i 1863 Lenke Her er den da lille fam i FT-1865 Lenke Sønnen Nils ble konf. i 1878 (Nr 34) LenkeJeg har ikke klart å finne hans utflytting i noen KB for Vinger. I emigranter over Kristiania har jeg funnet en som kanskje er 'min' Nils

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Står det ingenting i skiftet om hvor i USA de bodde og hvilket navn de brukte? Eller navn på evt mann til Mathilde?Fant ingen Mathilde Aasum/Aasumb og Nils/Nels Aasum/Aasumb.Hvis de brukte Hansen, er det vanskelig å finne de uten mer info.- Hanne Line -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

I tillegg til sjølve skiftet kan det òg vera lurt å sjekka skiftedokumenti som ligg til grunn for det som er innført i skifteprotokollen. Der kan du vera heldig å finna både brev og attestar frå ervingar i Amerika! Om du spør vår gode hjelpar Lars Ove på Hamar om hjelp, er eg nesten overtydd om at du vil få ei løysing på problemet...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

Hei Solveig! I tillegg til skifte kan du også se etter i dødsfallmeldinger til lensmannen. Her kan det være opplysninger om hvor barna til avdøde befinner seg. Har du undersøkt i Statsarkivet i Hamar om denne protokollen er gått tapt eller om den befinner seg der. Har vært på besøk i dag hos Astrid på Åsum for å se om det finnes noe fotografisk eller brever i huset. Astrid har noen bilder fra USA, men det fremgår ikke om det er etter Nils eller Mathilde Anthonette. Den Nils som emigrerte til Chicago 29/4. 1887 var nok Nils fra Åsum. Har ingen andre i Vinger sogn som kan passe med alder. Du har vel kontakt med Aud i denne sak. Vennlig hilsen Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Beklager mitt sene innlegg. Tusen takk for forsøk på søk, innspill og tips!Kanskje Mathilde Antonette kan ha brukt Netta som fornavn. Mener Minneapolis / Minnesota har vært fremme vedr Mathilde. Med Hansen som etternavn er det kanskje å lete etter den velkjente nåla i høystakken, men undere har skjedd før :))Takket være Lars Ove som i ekspressfart fant skiftet fra 1901 fikk jeg bekreftet at Nils hadde emigrert. Om Mathilde og Nils er det i skiftet skrevet at 'Isak Iversen Huvenæs var tilstede som verge for de i Amerika arvende stervbobørn Nils Hansen og Mathilde Hansdtr'. Et annet sted benevnes de som 'I Amerika værende Børn'. Steder er ikke nevnt.Det er å håpe at Statsarkivet på Hamar kan ha flere ledetråder. Kanskje innholder protokollen for dødsfallmeldinger flere opplysninger da oldemor døde 17 mai 1899 eller i protokollen for 1909 da oldefar døde, den 27 Nov.Å ja Finn, Aud har atter en gang 'lagt hodet i bløt' ang Mathilde, og som regel kommer hun opp til overflaten med nye erindringer! Spennende om det hos Astrid på Aasum kan finnes noe som kan løse gåten om Matilde Antonette og Nils.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Når eg les at Isak Iverson Huvenæs var tilstades ved skiftet på vegne av ervingane i Amerika, er eg vært frista til å tru at det finst ein attest for dette i skiftedokumenti, so eg kan berre rå til å sjekka desse dokumenti, som skal vera varveitsla på Hamar...Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Hanssen

Venter nå i spenning på om Statsarkivet på Hamar kan finne noe enten i dødsfallprotokoller eller i andre dokument i forb. med skiftet.Mvh Solveig Hanssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.