Gå til innhold
Arkivverket

[#48953] Storhove Fåberg

Gjest Kari Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kari Hagen

Noen som vet hvem sal. hustru Ingerid på Hovin var?Note: Paa Jørstad thing i Faaberg 2/11 1665 berettet Ellef Skaarset at være tilfaldt 1 huds odelsgods i Hovin etter sine sal. forældre, 'som de hadde arvet og fulgt siden sal. hustru Ingerid bodde her paa Hovin' og 'hovedbølet har hans bror Oluf Engebretsen og samme gods efter den gamle hustru Ingerid følger og besitter udi langvarig rolighed,' (Pergamenter paa Skaarset og Øvre Smestad.)Var det Oluf Lauritsen Blakers kone, Synnøve Simonsdatter sine foreldre som satt med Storhove?Håper på hjelp fra dere, for jeg har lite kjennskap til slekta så langt bakover i tid.På forhånd takk!Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei Kari!Har du lest følgende artikler (?):Per Reidar Bjørnerud Christiansen: 'Dyre Sevaldssons ætt, og litt om Hove- og Østbyættene', Norsk slektshistorisk tidsskrift, bd. XXXV, hefte IV, (Oslo, 1996) s. 387-435.Henning Sollied: 'Nogen oplysninger om bondearistokratiet i Gudbrandsdalen og Hedemarken. 2. Slektskretsen omkring gården Hovin i Fåberg', NST VI (Oslo, 1938), s. 209-214.Den nevnte hustru Ingerid tilhører nok middelalderen,Christiansens er etter det jeg kan se ikke inne på henne i sin artikkel, men jeg tror Sollied har en omtale etter det jeg kan huske.mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg tror hustru Ingrid var gift med Ingemor Simonsson på Hove (kjent 1559). Ingrid nevnes også i en kilde 1622 (tror jeg); hun overlevde ihvertfall sin mann med mange år. Fra Ingemor gikk gården til hans brordatter. Ingemors bror var den Olav Simonsson i Lom (Stamstad-ætten) som er nevnt i live 1558-1574 og etter sin død i 1622 og 1650, og er omtalt bl a i Finne-Grønns artikkel i NST bd I om slekten Munk av Blakar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Are: Nei jeg har ikke lest artiklene, bare det som ligger ute på nett, takk for tipset.Tore: Takk for utfyllene svar. Mye er nevnt om Munk og Blaker, men jeg har ikke sett Synnøve Simonsdatter omtalt som annet en mor til Marit. Jeg forsto det slik at Olav Simonsson tilskiftet Storhove med sin søsterdatter Marit ( Finne-Grønns artikkel i NST bd I s. 9f ) og lurte derfor på hvorfor så lite var nevnt om denne familien i debatter ol.Det samme er jo tilfelle med Engebret Storhove, han er liksom bare mannen til Marit Olavsdatter. Men hvem var han? Kunne han være sønn av presten på Lom, Gulbrand Engebretsson nevt i 1519 på Blakerarv, bind 3 s.779 Dip Nor?Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det finnes en del stoff om Engebret Hove, mest i skattemanntall og jordebøker. Han kan ikke av kronologiske grunner være sønn av lomspresten 1519, siden Engebret lå være født mange år senere.Ihvertfall kan jeg ovenfor forsøkt å plassere inn hustru Ingrid, noe ingen har klart tidligere. Så har heller ikke Ingemor vært kjent i tidligere diskusjoner heller. Det har vært like debatt om denne ætten - fra Stamstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er noe info som muligens er av interesse for deg Kari. Jeg har ikke kildehenvisningen her akkurat nå, men kan framskaffe den siden (er på flyttefot).Oluf Lauritzen Blaker, var død nogen aar før 1574 efterladende en liten datter Marit av et kortvarig ægteskap med Synnøve Simonsdatter, som paa den tid var blit gjengiftet med end Anders Olssøn. Under 27/6 1574 udstedte presten paa Lom hr. Knut Nielsen, lagmanden paa den Oplandene Peder Christensen og to lagrettemænd, Sivert Vange og Johannes Malaug et aapent brev, hvorefter Synnøve med 'hendes bonde' Anders Olsen og hendes bror Oluf Simonsen paa hendes barns vegne den dag hadde indgaat paa et jordskifte med Michel Lauritzsøn Blaker (Lauritz Henningssøns Søn). Michel vilde ha den anpart paa 4 huder av gaarden Blaker, som sal. Oluf hadde sittet med, og tilbød Synnøve i vederlag 2 huder i Bjørstad, 1 hud i Skaarset, 1 hud i Hovin i Faaberg og 9 skind i Romsaas i Ringebu. Herom ble de da forlikte, og det synes som Synnøve og hendes datter kort derefter er flyttet ned til Hovin i Faaberg. Ved Thinget paa Jørstad i Faaberg 21/6 1650, hvor det siterte aapne brev av 1574 blev irettelagt, oplyste nemlig Oluf Engebretsen paa Hovin at denne Synnøve Simonsdatter var hans mormor, og straks efter at samme skifte var skeet, gjorde hans mors morbror Oluf Simonsen paa Lom et andet skifte paa det at hans mor Marit Olsdatter kunde bekomme et dyktig aasæde at bebo', hvorfor Oluf Simonsen tilskiftet sin søsterdatter Marit 4 huder i Hovin i 'Faaberg og Nedre Gjeitstad mot at han overtok Marits eiendom i Bjørstad, Skaarset og Romsaas, og siden hadde Hovin fulgt Oluf Engebretsens forældre og efter deres dødelige avgang ham selv i langsommelig tid. Efter dette har Oluf Blaker kun efterladt datten Marit Olufsdatter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Takk igjen for nyttig informasjon. Da går turen til biblioteket, så blir det vel en tur eller ti til Hamar.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.