Gå til innhold
Arkivverket

[#48989] Forfatteren Per Erikson Sivle og Wenche Randolfsdtr. von der Lippe Nilsen

Gjest Anders J. Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anders J. Moen

Forfatteren Per Erikson Sivle født 06.04.1857 og Wenche Randolfsdtr. von der Lippe Nilsen født 30.12.1856 ble gift 01.08.1887 i Bergen.De skal ha hatt et barn Susanna. Er det noen som vet mer om henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Dei vart ikkje gift i Bergen, men i Laksevåg. Eg har sjølv reg. vigsla der. Den ligg her på DA under Laksevåg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dåpen til Per[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6813&idx_id=6813&uid=ny&idx_side=-16>Lenke.. og det oppfatter jeg som at han var uekte. Det skal jo ha blitt født flere tvillingpar i familien, hvorav Per var den enste som vokste opp. Moren døde da han var ca 2 år, og Per skal ha vokst opp på Sivle, Vossastrand, hos en onkel.Betyr dette at Per var av det 1. yvillingparet?Dåpen til Sivles hustru

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Folketellingen 1865 viser 96 kirsten, kirsthen, kirstin f 1845-1847, så vi må vel finne vielsen til Kirsten og Louis, el dåpen til barna.Men grunnet tjenernes navn og fødested foreslår jeg likevel denne:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Faren til Per Sivle, Erik Hansen Sivle kjøpte gården Langum i Strømsgodset i 1881. Etter hans død overtok sønnen Per gården og bosatte seg der. Gården solgte Per Sivle i 1900 til Tørris H. Bergstølen for 9000 kr.Per Sivle døde i Oslo 06.09.1904, og ble begravet på Sundhaugen (Strømsgodset) kirke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

..og hvis jenten i (11) er korrekt så er foreldrene hennes (kanskje) Johannes Jacobsen og Clara Stina Schjønning. Hun er 26 okt 1846 og døpt 'juledag' 1846, tror jeg, i Hof.LenkeEr det noen som vet om dette kan være James mor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Ellers ser jeg at Per Sivle stammer fra bl.a. Michel Michelsøn Due, sogneprest i Sogndal fra 1569 og Maren Stålesdtr, samt Jens Pederssøn Holst og Gudrun Torbjørnsdtr Dall. Også Klingenberg og Lystrup slekta i Sogndal.Er det noen som kjenner foreldrene til Wenche R. von der Lippe Nilsen?Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(14) Hvor har du funnet slektsrekken, Jan Kåre?(15) det er korrekt; Wenche er også kalt Mowinckel Nilsen.(16) Jeg mener at Sussi og James ikke fikk barn sammen. James hadde, mener jeg å huske, en sønn, Tom, fra et tidligere ekteskap. Er ikke helt sikker på når Sussi og James ble gift, men jeg mener at Sussi var ganske voksen. Men, det finner vi nok ut.Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

James sønn, Tom, var født i 1917, jeg vil tro det er han som falt under krigen og som er gravlagt her. Moren var Angerd Sander. Angerd og James har enten vært skilt, for Angerd døde ikke før i 1952, som vi ser, eller, - så har ikke Sussi og James giftet seg før i 1952-1953, da de flyttet til Aurland, og da var ikke Sussi fruktbar.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Lensmann og bonde i Aurland Torstein Lassesen Fretheim (1698-1742) er tipp-oldefar til Per Sivles mor Susanna Andersdtr Ryum. Han skal ha vært gift i 1720 med Kristina Nilsdtr Lystrup f. 1689, Eide i Sogndal, død 1741. Hennes forelde skal ha vært Nils Christensen Lystrup og Guri Pedersdtr Klingenberg.Fra mor til Per Sivle, Susanna, har jeg vel fulgt Aurland bygdebok II, Ættesoga. Torstein Lassesen er nevt på side 260. Dette er noe av det tidlige jeg har lagt inn på mitt slektsprogram, så det kan være andre kilder og, uten at jeg har lagt dem inn. Har et lite ?, uten at jeg vet hvorfor :-)Mvh. Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Strømsø, Drammen; her ligger Collett-familien gravlagt. Her er en Kirsten Elisabeth Collett gravlagt 0612 1932 , men det står ikke fødselsår. PÅ DIS-treff får jeg imidlertid treff på Kirsten Elisabeth Pay som Louis hustru. Hun ser ut til å være f 1846 (Bragernes); foreldre: Gabriel Cappelen Pay og Ernstine Marie Holter.Gabriel Pays foreldre: Peter Vogt Pay og Cathrine Medea Coucheron.Ernstine Holters foreldre: Elling Holter og Alexandra Behn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott, Jan Kåre, her er litt om Torstein Lasseson Fretheim;'Torstein Lasseson Fretheim (1698-1742) frå Flåm. Bonde og lensmann. Han samla alle bruka til ein storgard på Fretheim i Flåm, og var ættefar til folk som seinare både vart stortinsgsmenn og bygde hotell både på Fretheim og Vatnahalsen.' (Kilde: Fylkesleksikonet)-Men han Per er ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Som fosterforeldre til Per Sivle har jeg notert Bottolv Olai Undredal f.1811 (Aurland II, side 381). Han dro til Voss 1844 og giftet seg 1845 med Britiva Rognaldsdtr Brekke fra Vossastrand.Mvh Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Susanna (Pers mor) skal iflg DIS-treff være datter avAnders Pedersen Hylland f.1784-1821 Aurland, sønn av Peder Eriksen Hylland f.1739-1798 Aurland og Susanna Andersdtr Tufte f.1756-1798,og hans kusineKari Torsteinsdtr Fretheim f.1782-1821 Aurland, datter av Torstein Guttormsen Fretheim f.1744-1789 og Ingeborg Andersdtr Tufte f.1744-1789.Torstein Guttormsen Fretheim er sønn av Guttorm Johannesen Sletto f.1713 Hol, Buskerud til 1752 Aurland og Guri Torsteinsdtr Fretheim f.1721-1752 (datter av Torstein Lasseson Fretheim n i (20) og (21).Kilder: DIS-treff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.