Gå til innhold
Arkivverket

[#49022] Slekt på Rindal og Skåé (Skodin) i Øyer på 1400 tallet.

Gjest Svein Botterud
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Botterud

Jeg søker å finne ut slektsforholdet til Bjørn Guttormson på Rindal og hans ukjente kone i forhold til Finn Alfson på Skodin. Bjørn er nevnt i DN 266 Bind X LenkeFlere plasserer Bjørn's ukjente kone som knytning til Alf Finnson gjennom Haldor Finnson på Glomstad.Finn Alfson kjøper flere andeler i Rindal (DN 794 Bind 2, DN 425 Bind 2) men jeg finner ikke noen 'link' mellom Finn og Bjørn.Bakover fra Alf Finnson er vel slekten til knyttet opp til Listad og Hundorp.Kan denne Bjørn Guttormson være sønn av Guttorm Paalson fra Skodin som døde i 1442 rundt 30 år gammel? Ref DN 766 vol 1.Jeg er også litt usikker på slektskapet til Halvard Alfson som ble gift med Hustru Gertrud Paalsdotter som før hadde vært gift til Sandbu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Line M. Grønvold

Dette var langt tilbake i tid! Har du fulgt Rindal-folket kontinuerlig bakover?? Eller er dette tilfeldige personnavn/kilder som du har funnet frem til etter en periode uten noe? Jeg spør av ren nysgjerrighet, slekter selv til Rindal-gården, ihvertfall tilbake til 1600-t. Har sett en ganske 'fantastisk' amerikansk aneliste et sted, men den virker for god til å være sann..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Min oldemor kommer fra Rindal og slekten på gården går i rett linje tilbake til Bjørn Guttormson, agnatisk og kognatisk. Mye av dette er skrevet i en bok som Eivind Jerve på Riksarkivet laget på oppdrag på slutten av -50 tallet.Før Bjørn Guttormson hadde Finn Alfson på Skodin samlet mye av gården på sin hånd gjennom gjenkjøp av søskenluter. Jeg har gjennom DN brev funnet at Finn Alfson i alle fall hadde søskenene Bothild, Sigrid, Torstein og Gudbrand. Et spørsmål vil være om Guttorm Alfson som er på Hunder kan være av samme familie? Finn Alfson's fetter var Haldor Sigurdson som kom til Blakar. Det at Hovin kommer inn i bildet mot Blakar kan kanskje ha knytning til slektskap mellom Haldor Sigurdson og Guttorm Alfson som gir sin 'frende' Berdor på Hovin og Hustru Jorun anledning til å bo på Ensby i Øyer så lenge de levde. Berdor på Hovin kan være sønn av Haldor Sigurdson på Blakar siden Berdor's sønn heter Haldor, ref. ND 848 b.2.Jeg har laget meg en liste over art. i NST vedr. disse gårdene som jeg skal få fatt på. Dessuten bør jeg nok kanskje lese litt i Engebret Hougens bok om noen nøkler kan ligge der.I alle fall syens jeg det er rart at Bjørn Guttormson kommer til Rindal gjennom sin kone's arv uten å finne noen nøkkel til hans aner.Alle disse gårdene samt Tande, Glømmen og Glomstad lå langs den gamle Tjodavegen sør i Gudbrandsdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Svein, det er for lettvint å påstå at Finn Alvsson var fetter til Haldor Sigurdsson. Innleggene dine inneholder flere slike tvilsomme påstander. Innleggene mangler også en del årstall for de enkelte personnavn, noe som gjør det vanskelig å følge med i resonnementene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Tore, Jeg har egentlig ikke sett så mye på dette selv da jeg hovedsakelig har konsentrert meg om etterkommere etter mine tipp-oldeforeldre, men finner bl.a. på Tor Onshus’ side at Alf Haldorson Skåden var sønn av Haldor Gudbrandson Listad. LenkeNår det gjelder forholdet mellom Sigurd og Alf på Listad, har jeg ikke vært flink med å notere hvor jeg fant forholdet, men jeg har notert at det var i alle fall tre brødre, Sigurd ca. 1345-1429, Alf ca. 1345-1433 og en Guttorm, alle Haldorsønner. Om dette er feil, tar jeg gjærne imot korreksjon.Når det gjelder barn av Alf Haldorson, er Torstein nevnt i ND 714, bind 2, 1433, da han gifter seg med Ingrid Audunsdatter. Denne Ingrid blir gift med Jon Guttormson (lagrettemann) som selger andel i Rindal til Finn Alfson i ND 794, bind 2, 1451. ND 425, bind 7, 1445, nevner at Ivar Thoraldson som var gift med Sigrid Alfsdatter sin søsterdel i Rindal. I ND 750, bind 2, 1442 er Gudbrand Alfson gitt å være bror til Finn Alfson. Her kommer også inn forholdet med at Jertrud Pålsdatter, som da hadde vært gift med Halvord Alfson, hadde gitt Kveardalen, Skard og Oskhaug til Alf Haldorson, som da er far til Finn, Gudbrand, Torstein, Sigrid og dessuten en Bothild som var gift med Berger Lavranson på Skodin(?) hvor jeg ikke finner igjen referansen i farten. Jeg har notert at Sigrid Alfsdatter, gift med Ivar Thoraldson, var bestemor til Jorun Sunnulfsdatter på Hovin? Dette er fra en bok som min tante og onkel har laget om slekt rundt Tande. Årstall har jeg ikke på disse. Men du vet kanskje om Jorun, som vel var gift med Niculas Andresson og Harnikt Henrikson, er den samme som Hustru Jorun som var gift med Berdor (Ivarson?) på Hovin og som bodde på Ensby og ikke vil flytte, ref. ND 848, bind 2, 1463. Du har vel litt om dette i og med at du har sett på Jorun i forbindelse med kommentarer til en artikkel i NST som O. T. Forseth har skrevet.Når det gjelder Bjørn Guttormson er han nevnt i ND 266, bind 10, 1488. Som tidligere referert, har jeg en bok som Eivind Jerve har skrevet hvor Bjørn skal ha vært gift med en unevnt datter av Haldor Finnson, sønn av Finn Alfson, som var på Glomstad, hvorfra dagens slekt på Rindal følger gjennom mannslinje med ett kvinnelig unntak.Spørsmålet mitt er da om Guttorm Alfson på Hunder eller Guttorm Pålson (~1410-1442), sønn av Pål Halvardson på Skåden i DN 776, bind 1, kan være sannsynlige foreldre til Bjørn Guttormson. Dersom Guttorm Alfson skulle være sønn av Alf Haldorson på Skodin, vil Finn Alfson, som samlet andeler i Rindal, være onkel til Bjørn Guttormson og dermed blir Rindal i nær familie. Guttorm Pålson ville jo være lengre ut i slekten selv om det virker som både Pål Halvarson og Alf Haldorson var på Skodin på samme tid. Skodin var vel også kirkegods mens Rindal virker (?) å være odelsgods.Jeg venter i spenning på dine kommentarer til dette. Og så får jeg komme meg en tur på biblioteket for å finne artikler i NST om Rindal, Skåden og Hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du trekker inn såpass mange personer i din kommentar at jeg ville trenge en hel ukes arbeide i å gjennomgå alt, til tross for at jeg har alle gudbrandsdalsdiplom kronologisk ordnet hjemme og alle gudbrandsdøler i middelalderen alfabetisk sortert. Denne arbeidsuken burde sikkert avsettes en eller annen gang, men ikke nå.Guttom Pålsson døde uten etterslekt. Arven etter ham er ofte debattert i NST.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Tore, tusen takk for merknad om Guttorm Pålson. Han strykes da av liste for mulige fedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Har nå vært på biblioteket og sett på artikler i NST av Engebret Hougen og Christian Spangen ang. Skodin. Er ikke blitt klokere. Tore spør om hvorfor Bjørn Guttormson og jeg trodde jeg gav svaret ovenfor. Hvordan kom han til Rindal? Jeg finner ikke noen steder nevnt linjen gjennom den ukjente Haldorsdatter Glomstad som jeg finner både i Tor Onshus' og Eivind Jerve's oppsett. Hvilke kilder hadde de? Engebret Hougens bok er i bestilling og kanskje den vil gi svar. Jeg lurer på om navnet Bjørn Guttormson som tydelig levde siste halvdel av 1400 tallet kan ha knytning til en kjent Guttorm slekt. Navnet Bjørn (Biærne faderbroder til Håkon Tjostolvson (Hundorp?)) er knyttet til Rindal i ND 149, bind 2, datert 7. mai 1323. Men det er lang tid mellom 1323 og 1488 så mye kan ha hendt. Likeså er en Alf Håkonson nevnt å handle andel i Rindal med Olav Niculasson i ND 249, bind 2, av 12. juni 1342. Hvem disse er har jeg ikke klart å finne. Kan Alf Haakonson være sønn av Håkon Tjostolfson som er nevnt ovenfor? Kan han også være far til Guttorm Alfson på Hunder som jeg har nevnt i (5) ovenfor? Alf Haakonson og Alf Finnson er vel fra samme familie siden Alf Finnson bruker Alf Haakonson som sitt ombud i en sak beskrevet i ND 268, bind 2, 25. februar 1342.Jeg synes det er lang tid mellom hva som skjer på 1400 tallet kontra de hendelser man har på tidlig 1300 tallet. Jeg ser også at Christian Spangen er av oppfatning at Skodin ikke var odelsjord. Håper igjen at du kanskje har pekepinner å gi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du tar med Bjørn Guttormsson fordi Eivind Jerve har laget en bok der det står at Bjørn Guttormsson var gift med en datter av Haldor Finnsson. Kanskje kildegrunnlaget for disse opplysningene kan tilflyte dette debattforumet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Tore, Eivind Jerve i sin bok oppgir ikke noen kilde for dette, nettopp derfor diskusjonen. Det som jeg synes virker rart er at Rindal har gått til en ukjent kvinnelig etterkommer fra Haldor Finnson på Glomstad som igjen var sønn til Finn Alfson på Skodin og at dette ikke er meddelt i brevs form. Dersom det hadde vært rett mannslinje uten andre arvinger ville kanskje ikke noe brev være nødvendig? Dette vet du mye mer om enn meg. Jeg lurer på om dette kan være grunnlagt i Engebret Hougens bok som jeg venter på å få fjernlåne.Selve boken som Eivind Gjerve laget var på oppdrag fra en amerikansk slektning og ble gjort i 1958.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Bjørn G er også nevnt i Øyer i et brev 17/6 1490.Den 8/6 1450 har vi en lagrettemann i Gausdal med samme navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Botterud

Tusen takk Tore, Om dette er samme mann, kan man da, basert på Gausdalbrevet av 1450, konkludere med at han ikke er i slekt med Amund, Heming og Jon Guttormsønner? Jeg antar at Jon Guttormson er den som er nevnt i flere andre sammenhenger på samme tid?For ordens skyld kan opplyses at Kleva, Glomstad og Glømmen er nabogårder langs den gamle tjodavegen på nord-Tretten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg vet ikke om B G i Gausdal 1450 er samme mannen som B G i Øyer 1488-90.Her er mere:Jon, far til Guttorm Jonsson (på Lium i Follebu) (nevnt , død før 1450 juni 8), farfar til Omund Guttormsson (nevnt 1450), Heming Guttormsson (nevnt 1450) og Jon Guttormsson (på Lium i Follebu ?) (nevnt 1449-1462).Guttorm Jonsson (på Lium i Follebu), død før 1450 juni 8, far til Omund Guttormsson (nevnt 1450), Heming Guttormsson (nevnt 1450) og Jon Guttormsson (nevnt 1449-1462).Jon Guttormsson gift med Ingerid Oudensdotter (nevnt ). Han er sønn til Guttorm Jonsson (på Lium i Follebu) (nevnt , død før 1450 juni 8), bror til Omund Guttormsson (nevnt 1450) og Heming Guttormsson (nevnt 1450). Lagrettemann Follebu 1449 juni 9. Bytter til seg part i Lium i Follebu, 1457 desember 26. Lagrettemann (Tretten), kona Ingerid arvet sitt barn (barnefaren Torsten Alvsson (nevnt )), tilknytning til Finn Alvsson (nevnt ), 1459 mai 21. Lagrettemann (Tretten og Øyer) 1459 mai 22. 1462 november 11. Han har tilknytning til Anbjørn Sjugurdsson og hans kone hustru Gunild Kolbeinsdotter både i 1449, 1457 og 1462.Omund Guttormsson, sønn til Guttorm Jonsson på Lium (nevnt , død før 1450 juni 8), bror til Heming Guttormsson (nevnt ) og Jon Guttormsson (på Lium) (nevnt 1449-1462), faren må være død, 1450 juni 8.Heming Guttormsson, sønn til Guttorm Jonsson på Lium (nevnt, død før 1450 juni 8), bror til Omund Guttormsson (nevnt ) og Jon Guttormsson (på Lium) (nevnt 1449-1462), faren må være død, 1450 juni 8.Sjugurd, far til Anbjørn Sjugurdsson 1449-1462.Anbjørn Sjugurdsson (på Heggen?) gift med hustru Gunild Kolbeinsdotter (nevnt ). Lagrettemann Follebu 1449 juni 9; lagrettemann (Øyer) 1456 januar 3; lagrettemann (Follebu) 1457 desember 26. Lagrettemann (Follebu) 1462 november 11. Tilknytning til Jon Guttormsson (nevnt 1449-1462, på Lium i Follebu?) både i 1449, 1457 og 1462.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.