Gå til innhold
Arkivverket

[#49031] Waage - Nicaragua - Honduras?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg har funnet at de adressene som Olene Waage bodde på i Stavanger ligger ganske sentralt i Stavanger, men hvor Oscarsgate 76 var i 1900 er ikke godt å si, fordi denne gaten i dag går ikke lenger enn til ca 26. Løvdahlsgate 15 hvor hun bodde i 1907 er en parallellgate til Oscarsgate og ligger ca bare et kvartal lengre nede.Så er det store spørsmålet, hørte Oscarsgate til Domkirken menighet eller til noen av de andre kirkene i nærheten. I følge de gule sider finnes det i allefall to kirker i tillegg til Domkirken i den umiddelbare nærheten, men hva kirkene heter står det ingenting om. Er det noen som kan avklare det for meg? Finner vi det ut er det trolig bare å søke i de skannede kirkebøkene? Foreldrene til Helie Waage, må være gift en gang før 1878, men når er ikke godt å si. Om Kaia Vaage er datter til Olene Vaage er heller ikke godt å si, men kan hennes alder være feil i FT for 1900?Jeg antar at far til Helie Waage var Helge Sivertsen Vaage født i Avaldsnes i 1851. Helge var en eldre bror av (Sivert) Andreas som var far til Leonhard Waage. Dvs at Helie og Leonhard Vaage var fettre. Helge Sivertsen Waage, må ha døydd før 1900 og det er derfor Olene Vaage står oppført som enke i 1900. Det hadde vert interessant å funnet dåpen til Helie Waage i de skannede kirkebøkene, men hvor skal man lete etter den og hvilken kirke tilhørte familien da han ble født i 1878/79?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Emil Sævereide

De tilhørte Avaldsnes kirke på Karmøy. Fosen/Våga ligger på Karmøy fastlandsside. Familien står omtalt i Avaldsnes boka nr.2 side 69.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Fint å få med en karmøybuar. Kjenner du til om det finnes nålevende etterkommere etter denne familien? I første omgang tenkte jeg at det var på Karmøy familien bodde, men mine lokalkunnskaper for området er ikke så gode, så derfor er det fint å få lokalisert hvor familien bodde på 1850-tallet. Kanskje det er noen som bor der fortsatt, eller at noen av etterkommerne bor i Haugesundsområdet. Som du kanskje har lagt merke til er det to debatter om det samme tema her, så du må også se på denne saken: LenkeVielsen mellom Helge Sivertsen Waage og Karen Olene Mikkelsdatter fant sted i Hetland sogn den 11. januar 1876. Sønnen Helge ble trolig født i 1878 eller 1879, men hvor han ble født er foreløbig en gåte. Jeg antar at dette vil bli løst ganske snart. Dersom du kjenner noen eller vet om noen i denne slekten som lever i dag, kan du sende e-post til meg på:taarland@broadpark.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

En jeg har kontakt med i USA har funnet etterkommerne etter Helge (Helie) S. Waage i San Diego i FT for 1930. Så spørs det om hun som leter etter sine slektninger finner noen av dem som lever i dag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.