Gå til innhold
Arkivverket

[#49031] Waage - Nicaragua - Honduras?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Jeg tror den dama som jeg fant i Stavanger i 1900 ikke kan være Olene, men det må være den rette familien som du Knut har funnet i 1865 (innlegg 25). Lar det seg da gjøre å finne resten av familien her i Norge i 1900?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg er redd for at vi søker etter feil familie? Det står å lese at Hele Waage var 22 år i 1900, og da må han ha blitt fødd i 1878. Dersom den Oline Pedersdtr. som er funnet i 1865 var 41 år gammel ville hun ha vert 54 år i 1878, da sønnen ble født. Jeg antar at det ikke kan være den familien som da er oppgitt i innlegg 25?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg finner en Helge Salamonsen Vaage født 20. febr. 1879 i Finnås (Hordaland). Foreldre Salamon Larsen Vaage og Bertha Helgesdtr. Dette kan også være et blindspor fordi Helge Waage oppgir at moren heter Olene. Det kan være mulig at Olene bare var et kallenavn og at hun opprinnelig het Bertha? Så spørs det om det lar seg gjøre å finne kontakten denne slekten har med Andreas Waage på Avaldsnes? Finner vi en forbindelse her kan vi være et stykke lengre med gåten. Selv om vi kanskje har gått i et blindspor, så kan det likevel tenkes at dette er familien til Leonard Waage og han skulle være i slekt med Helge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Nope. Andreas og Helge kunne ikke være brødre. Litt for tøft å bli mor som 54 - åring!Den Helge som nevnes i forrige innlegg er en god kandidat. Det kan godt ha vært slektskap med familien til Andreas, Waage og Helge brukes i begge familiene. Angående moren, så kan hun jo for den saks skyld ha hatt 2 fornavn - Bertha Olene for eksempel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har fått tilsendt skipslisten for 1907 og ser at mor til Helie Waage er ført opp med to fornavn, men hva er hennes første fornavn?

bilete2644.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Siden denne Helge Waage var stenarbeider i 1900, kan han trolig ikke være identisk med den Helge Waage som er sjømann i 1900. Den Helge Waage som jeg søker hadde vert i USA også før 1900, som sjømann. Jeg tror vi må prøve å finne moren hans, fordi vi vet at hun het Olene eller Oline Waage i 1907.Det blir opplyst at moren bor i Stavanger i 1900, men jeg tror ikke at vi skal legge så stor vekt på at det blir oppgitt at siste kjente adresse var i Stavanger. Selv har jeg blant mine slektninger som har utvandret opplevt at de har oppgitt Bergen som siste kjente adresse, men i virklighetet bodde de på et mindre sted mange timer sør for Bergen. Så jeg tror at han har oppgitt et kjent sted i nærheten av der foreldrene eller moren bodde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er store muligheter at det er denne Olene Waage, men hvor kan vi finne henne igjen i 1875 feks. eller i de skannede kirkebøkene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Det bor altså en Olene Vaage i Løvdalsgade 15, Stavanger i 1900 og en Olene Waage i Oscarsgade 76, Stavanger i 1907. Den siste er med sikkerhet Helges mor.Hvilke kirkesogn tilhørte Løvdals- og Oscarsgade?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det hadde vert interessant og fått en Rogalenning på banen her som kunne gitt noen tips om kirkesogner etc.Det hadde vert veldig interessant å funnet ut hvem Olene var og hvor hun kom fra?Jeg har info om at denne som Helge Waage hadde som kontaktperson het Leonhard Waage, han var også sjømann og kom fra Haugesund. Leonhard ble født i ca 1888 og faren het Andreas Waage og bodde i Strandgaden i Haugesund i 1911. Denne Andreas eller hustruen kunne være i slekt med Helge S. Waage. Jeg antar at Leonhard Waage og Helge S. Waage kanskje var fettrer eller nære slektninger på en annen måte?Så tilbake til Olena Waage. Dersom hun ble født i Nædstrand - hvor i Nedstrand var hun fra og er det mulig å finne henne igjen i 1875 eller i noen av de skannede kirkebøkene?Helge Waage hadde en kontaktperson i New York i 1900 som het J. Lorland, 165 Hamilton Ave, Brooklyn.I 1905 oppgir Helge S. Waage at han bodde i Bergen, men to år senere oppgir han at moren bor i Stavanger.Dette var en 'hård nøtt å knekke'.Det hadde vert interessant å funnet ut noe om slektsforholdet mellom Leonhard og Helge Waage? Men jeg tror det viktigste nå er å finne ut hvem moren var? Da finner vi kanskje også tilbake til Helge og hans søsken, foreldre etc?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Sandblost

Nei, detta var vrient.Vil gjerne tro at Olene i 1900 og 1907 er samme dame. Hun er enke i 1900. Da er vel Helges far død mellom 1878 og 1900 en gang. Ikke sikkert at han døde i Stavanger, men så langt har en ikke mange faste holdepunkt. At Helge flytta mye rundt betyr ikke at foreldrene gjorde det.Hvor Helge er født er ikke lett å finne utav. Finnwr ham ikke hverken i Nedstrand eller Aveldsnes.Og hvem er denne Kaia Vaage som bor sammen med Olene i 1900? Jeg kan ikke finne noen Kaia som er født i Aveldsnes det året eller årene før og etter. Men Kaia er nok et kjælenavn for Kristine, Katrine, Karoline el og de finnes det mange av. Men ingen med Olene som mor - så det er ikke mor og datter som holder hus sammen. Kanskje en slektning av mannen? Kan ikke være fullstendig tilfeldig med samme etternavn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Jeg har fulgt med her og blander meg inn. Jeg ser at dere tenker omtrent det samme som meg, men noen andre tanker er det kanskje her allikevel. Helge, senere skrevet Hellie (som navnet uttales) og HS (Hellie Sullis), reiser over dammen i 1900, men oppgir å ha vært der før som sjømann. I 1900 oppgir han Stavanger som siste bosted. Senere, i 1905, reiser han fra Bergen og oppgir det som siste bosted. Siste gang han forlater Norge er i 1907. Han er da registrert blant emigranter fra Stavanger [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=Stav1903&gardpostnr=11068&merk=11068#ovre>Lenke men reiser fra Krisiansand og i kopien av skipslista oppgir han Mother Olene Waage i Oscarsgade 76 i Stavanger som kontaktperson. Det er en nøyaktig adresse. Han tar ikke feil her. Han gifter seg, får barn i 1912 og oppgir på en av sine reiser (innlegg 5), den 28. februar 1913, at han er 34 år og 8 måneder gammel. Det er en temmelig nøyaktig tidsangivelse. Det må bety at han er født i mai/juni/juli 1878. Sullis Waage (innlegg 5) oppgir å være født i Stavanger, men det virker mer unøyaktig. Den 12.04.1919 setter hans mor, Olene Waage, inn en annonse i Stavanger Aftenbland om at Hellie Waage døde i en ulykke i Mexico den 22.01.1919 Lenke Om Leonhard Waage vet vi ganske mye og i 1900 finner vi ham her Lenke. Vi finner også athan reiser over i 1905 og 1909 Lenke. Leonhards bestefar er nok Sivert Helgesen Vaage på Avaldsnes, og faren Andreas tror jeg er identisk med Sivert A. Som vi finner som liten gutt i 1865 Lenke Det må være en forbindelse mellom Leonhard og Helge. Og dette er et råtips. De er fettere. Faren til Helge (Hellie) er John Sivertsen Vaage,han som er broren til Johannes, som det er lenke til i innlegg 28, og til (Sivert) Andreas i Haugesund. Denne John klarer jeg ikke finne igjen i 1900, sannsynligvis er han da død. Men jeg har foreløpig ikke klart å finne noe dødsfall. Derfor blir enka Olene Vaage i Stavanger i 1900 interessant. Hun har tydelig forbindelse med Avaldsnes, siden hun bor sammen med Kaia Vaage som er født der. Jeg har forsøkt å leite etter lysning eller ekteskapsinngåelse mellom John Vaage og Olene, men ikke lyktes, foreløpig i alle fall. Men dette kan være Olene i 1865 Lenke. Og da er det kanskje henne vi finner døpt her i 1850 som Karen Olene Mikkelsdtr. Jeg har også lett etter Helge Waages fødsel i Stavanger, Nedrenes og Avaldsnes, men ikke funnet noe, unntatt denne merkelige innførselen her i kirkebok for Haugesund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Liv-Inger Jørgensen

Forhåpentligvis fungerer den merkelig lenka fra skanna kirkebok for Haugsund nå Lenke Er Sullis en logisk forkortelse for Kornelius?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg har sendt info om dette til Stavanger Aftenblad og Haugesunds Avis, så kanskje det kan finnes noen nålevende personer som er i slekt med Olene Waage som kan knekke denne nøtten for oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.