Gå til innhold
Arkivverket

[#49041] Vadel/Wadel født i Vaagen/Vågan mellom 1840 og 1845

Gjest Merethe Schumann Thorsen
 Del

Recommended Posts

Min tippoldefar heter i følge folketellingene Eilert Anton Vadel eller Anton Eilert Vadel. Han kom til Bø i Vesterålen før 1865. I følge folketellingene er han født enten 1841, 1842, 1843 eller 1844 i Vaagens prestegjeld. Han fikk et barn med min tippoldemor i Bø utenfor ekteskap. Han ble værende i Bø ganske lenge. Flyttet deretter til Sortland. I flg opplysninger jeg har fått er han kanskje sønn av en som heter Christian Wadel fra Tromsø men det må være utenfor ekteskap. Chr.Wadel ble gift i 1848 i Tromsø (født i Tromsø). Jeg finner ingenting i kirkebøker fra Vågan. Har masse opplysninger om Chr.Wadel men det står ingen steder at han fikk en sønn i Vågan. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei I slektshistoriebøkene for Bø står han oppført som født i Vågan 1844, (død 1911)Han og kona Marie Knutmine Pettersdatter giftet seg i 1868 Marie var fra Buksnes. De døper datteren Petra Elise i Bø 24. juni 1870. Se scannede kirkebøker for Bø 1870 nr. 76 under døpte. (jeg klarer ikke å legge inn lenke til dette dessverre)Der står han med etternavn Nykwaag bare og det var jo stedet de bodde på. Fadderne står oppført så kanskje du kan finne noe der. Han var gift for 2. gang med en ved navn Dina. Her står ikke årstall for når de giftet seg men det er jo mulig du kan finne dem i kirkebøkene på nettet. Da vil kanskje hans fars navn være oppgitt, samt at du får en sikker dato for når han var født. Da blir det jo lettere å lete i kirkebøkene. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han var ikke gift med min tippoldemor,så min oldemor ble født før han giftet seg med Marie.Han har 3 barn med 3 forskjellige damer. Min oldemor fikk han da han var ca 17, siste barnet da han var noen og seksti år. Jeg har det meste av opplysninger etter han kom til Bø, det er før han kom til Bø som er problemet.. Har lett i kirkebøkene i Vaagen men han er iallefall ikke registrert døpt i de bøkene som er tilgjengelige. Dersom han er født i 1841 eller 1842 så er det ikke kirkebøker tilgjengelige på nett fra de årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

En interessant historie om den kjente kjøpmannen Christian Wadel i Tromsø skulle være barnefaren. Eilert Anton Vadelsen ble konfirmert i Bø i 1858 og var da 15 1/2 år gammel, dvs. født i 1842-43. Han var født i Vaagens Pr.gjeld, og hans foreldre var Christian Vadel og Hanna Kristine Fredriksdatter. Hva vet vi så om Hanna, hadde hun tilknytning til Vågan eller Bø? Eilert giftet seg i Bø i 1868 med Maria Knudsmine Pedersdatter. Det blir da opplyst at Eilert var født i Vaagens Pr.gjeld 8?/10 i 1842, og hans far var Christian Vadel. Maria var født i Buksnes Pr.gjeld. Eilert Anton er ikke døpt i Tromsø. Kan Hanna ha vært i tjeneste i Tromsø og blitt gravid der. Hun passet nok ikke inn i de kondisjonerte familiene der, og har rett og slett blitt 'sendt' til et annet sted for å føde. Vi har flere slike tilfeller. Kan så Vågan senere bare blitt angitt som barnets fødested. Men da Eilert giftet seg, blir jo hans fødselsdata nøyaktig angitt. Så da må man ha ha hatt noe å holde seg til. Finnes det ekteskapslysning, ofte står det flere opplysninger der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Etter som Eilert var så ung da han kom til Bø, fikk jeg en mistanke om at han var konfirmert der, og det var bingo. Du finner han konfirmert i Bø 1858 som Mannkj. nr.9. Han er 15-1/2 år gammel og f. i Vågan. Foreldre: Christian Vadel og Hanne Kristine Fredriksdtr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og takk for tilbakemeldinger. Min oldemor Kristine Vilhelmine Karoline Antonsdatter Vadel ble født i 1861 og moren het Pernille Madsdatter (datter av Mads Andersen og Ingeborg Anna). Pernille er født i Hadsel mulig i 1833 eller 1838. Og faren er da Anton..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg funnet ei Hanna Kristine Fredriksdatter. Hun er født i 1821 på Litløy i Bø. Har funnet alle hennes aner i Bø bygdebok langt tilbake. Hun er gift med Ole Thomas Lorentsen fra Stjørdal og har mange barn med ham. De to eldste er født i Vaagen. Eldste barn er 20 år i FT 1865. Er det en mulighet for at det er henne som er mor til Eilert Anton Vadel? I Bø ble han forøvrig kalt Anton.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Jeg tror du er inne på noe her. Men ikke forveksle Waagen og Waagens prestegjeld (Vågan). Waagen (Vågen, Voje) i Bø-sammenheng er g.nr. 22 i Bø, fraflyttet og ligger på Gaukværøy. De eldste barna er født i Waagens prestegjeld (VÅGAN). Ved konf. av Anne og Else 30/9 1866 i Malnes kirke, BØ står det at de er født der. Ole og Hanna flyttet til Haugen, BØ (også kaldt Oksebøl tidligere). Da deres datter Amalie blir døpt 10/11 1861 i Malnes kirke, BØ, er Eilert fadder. Da Eilerts datter Kristine blir døpt 16/6 1862 i Malnes kirke, er hans bosted oppgitt til Oxebø og mora Pernille til Hougen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da er det jo en mulighet for at det er riktig mor. Men så var det den faren til Eilert som er oppgitt å være Christian Vadel. Jeg har kun funnet en ved det navn og som har riktig alder og det er handelsmannen i Tromsø. Jeg fikk et tips for noen år siden som antydet at det var ham, men jeg har ikke klart å finne noe som har bekreftet det. Det var en gammel dame som kjente til hans yngste sønn (som forøvrig levde til 1991, har jeg fått vite..)som hadde fått disse opplysningene. Jeg har strevd med denne mannen så lenge at jeg egentlig hadde gitt opp. Og så oppdaget jeg dette forumet! Ho Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter litt leting fant jeg brevet som jeg engang fikk kopi av. Det er skrevet av den yngste sønnen til Eilert Anton Vadel i 1967. Han skriver: Sitat 'Min far bodde i Bø i Vesterålen, ikke langt fra Lofoten og min farfar var købmann i Tromsø. Dette er lenge siden, for jeg er 58 år og min far var 60 år da jeg blev føtt. Han hadde vert gift før, og var enkeman da han giftet sig med mor. Han døde da jeg var 3 år. Mor flyttet da til Sortland i Vesterålen, og hun døde da jeg var 7 år. Siden har jeg ikke hatt forbindelse med min fars slekt. Men på Sortland bodde en gammel dame, hun hadde vært lererinne i Tromsø, og hun fortalte mig, (mens jeg var gutt) at hun handlet hoss min farfar. Han hadde fortalt henne at han var offiser i sin ungdom. Hun mente at han også hadde en bror, og hun sa at hun kunde høre at min farfar ikke var Norsk, hun visste ikke vor han kom fra. ' Sitat sluttDa er det jo en mulighet for at det er Christian Wadel i Tromsø som er far til Eilert Anton Vadel.Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har jo lurt på om det er ham. Men fremdeles har jeg ikke annen dokumentasjon på farskapet enn det brevet jeg siterte. Vet ikke helt hvor jeg skal finne dokumentasjonen. Kirkebøkene i Vaagens pr.g. fra 1842 er ikke tilgjengelig og han er ikke døpt andre steder som kunne være logisk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kirkebøkene for Vågan før 1840 er gått tapt ved brann i 1873 og 1946, og årene like etter 1840 er vel også mangelfulle. Jeg har selv en tippoldemor født ca 1840-1841 i Vågan, men hun var heldigvis konfirmert i Lurøy på Helgeland så det var mulig å finne foreldrene. Iallefall faren viste seg å være fra en helt annen kant av landet. Det er en annen historie.Prestene måtte jo melde fra om ektevidde og døde, og for Vågan finnes det noe som heter prestens lister over ektevidde og døde 1809-1850. Christian Vadel kan jo ha blitt gift i Vågan. Tror dette skal være å finne på noen sider som Terje Pedersen har lagt ut på internett om Vågan, men iallefall finnes dette på mikrofilmene NT-114 og NT-115 for Lofoten og Vesterålen(mener av Vågan var på slutten av NT-114??).Det finnes også innrulleringsmanntall for Vågan 1806-1837 på mikrofilm NT-198/199, og det kan jo bli viktig hvis faren til han som ble født ca 1842 var i Vågan før 1837. På mikrofilm PF-949 og 950 finnes pantebøker for Vågan 1823-36 og 1837-1848, og på PF-950/51 skal det være for 1848-1859. Da kan en i det minste finne ut hvor de bodde i Vågan. Håper du kan bruke noen av forslagene mine.Dessverre så er også en del kirkebøker gått tapt på grunn av brann i Buksnes, og det gjelder vel 1793-1818, 1820-1840. Ser at Marie Knutmine Pettersdatter var født der. For Buksnes er prestens lister for ektevidde og døde ført 1818-1850 på mikrofilm NT-113 og evt NT-114. Pantebøkene jeg nevnte over her gjelder for Lofoten og Vesterålen, så Buksnes står da på de samme mikrofilmer. Innrulleringsmanntallet for Buksnes 1806-1837 skal være på mikrofilm NT-198Det er noe som heter vaksinasjonsprotokoller for Vågan, og det finnes på Statsarkivet i Trondheim fra 1818 og utover 1840-årene iallefall. Der burde det iallefall stå navnet på faren. Jeg tror det også finnes for samme periode i Buksnes. Mailadresse: statsarkivet.trondheim@arkivverket.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips. Er ikke så erfaren i dette så jeg har ikke helt oversikt over hvor jeg skal lete. Skal se hva jeg kan finne i disse kildene etterhvert. Jeg har forsøkt å lese inn- og utflyttingslister både i Vågan og i Bø i Vesterålen uten å finne noe. Ho Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det bør være fastslått at far til Eilert Anton het Christian Vadel. Det var neppe to stykker med det navnet. Og du kommer jo ikke langer om du får vite det flere steder, som ved vaksinasjon etc. De kvartalsvise oppgavene til Sorenskriveren fra Presten og Lensmannen mangler ofte, og jeg vet ikke om de fantes så tidlig i aktuelle område. Du er jo avhengig av at det står at Christian var i Tromsø, og det tviler jeg på at du vil finne. Christian var neppe i Vågan. Christian Arent var født i Tromsø i 1814 i en veletablert handelsfamilie. Da hans far Abraham Mosling Vadel forlot Tromsø, ble Christian igjen og vokste opp hos sin morbror Peder Hansen, og i 1843 gikk han inn i onkelens handelsvirksomhet. Christian var ungkar i 1848 da han giftet seg i Lyngen med Christiane Margrethe Hagen Wasmuth, som var 25 år gammel og født på Lyngseidet. I innlegg 10 skriver du at yngste sønnen til Eilert Anton skrev i 1967 at hans farfar var handelsmmann i Tromsø. Det er jo gull verdt, og at det avgjør saken helt og holdent. Du bør ta konsekvensen av det. Se forøvrig mitt innlegg 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk. Da satser jeg på det. Fant ut at Abraham Mosling Vadel bodde i Vardø først. Han var sønn av Flemine og Arent. Vet du hvor Abraham Vadel dro da han forlot Tromsø? Det du skriver om at Christian vokste opp hos onkelen har jeg ikke hørt før. Tusen takk igjen for alle innspill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Har også sett i Utflytterlistene i Vågan og Innflytterlistene i Bø uten å finne Hanna og Ole m/familie. Barna Anne, Else og Ida er f. i Vågan, Ida i Kabelvåg. Neste barn, John Petter er f. på Rise i Bø og da han blir døpt 29/11 1857 i Malnes kirke, tyder innføringen i kirkeboka på at bare mora var flyttet til Bø da, ettersom Ole sto oppført som bosatt i Vågan, mens Hanna var bosatt på Rise i Bø. Jeg er interessert i alle opplysninger om Hanna og hennes slekt, da hun er etterkommer av Enoch Christensen 'Ringkjøp' i Føre, BØ som jeg også er. Dessuten ble Kristine Vadel også g. 2. gang med en fjern slektning og det samme ble Petra Wadel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Har også sett i Utflytterlistene i Vågan og Innflytterlistene i Bø uten å finne Hanna og Ole m/familie. Barna Anne, Else og Ida er f. i Vågan, Ida i Kabelvåg. Neste barn, John Petter er f. på Rise i Bø og da han blir døpt 29/11 1857 i Malnes kirke, tyder innføringen i kirkeboka på at bare mora var flyttet til Bø da, ettersom Ole sto oppført som bosatt i Vågan, mens Hanna var bosatt på Rise i Bø. Jeg er interessert i alle opplysninger om Hanna og hennes slekt, da hun er etterkommer av Enoch Christensen 'Ringkjøp' i Føre, BØ som jeg også er. Dessuten ble Kristine Vadel også g. 2. gang med en fjern slektning og det samme ble Petra Wadel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for flere opplysninger. Går ut fra at du mener etterslekten når du sier at du ønsker alle opplysninger om Hanna og hennes slekt!!Dersom du ønsker å vite mer om Kristine Vadels etterkommere så kan du jo ta kontakt på min epostadr. merethe.s.thorsen@nordlysnett.noHo Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Har lest litt mer i kirkeboka for Vågan. Hanna bor på Tollevnes(et) når hun gifter seg med Ole i 1848. Barna Anna og Else er også født her. Finner ikke denne plassen hverken i Folketellinger eller kartsøk. Kan noen fortelle meg hvor denne plassen i Vågan er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon B run

Tollevsneset, Torleifsneset, Tollarneset (kjært barn har mange navn) ligger i sentrum av Kabelvåg, fra Torvet og utover mot dampskipskaia. mvh Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Henriette Marie Wadel (1826-1901) kom fra Ingøy i Finnmark, der hennes far Carl Andreas Falck Wadel f.1800 vokste opp. Hans far og farfar het begge Hans Wadel. Sistnevnte levde 1721-1771, var kjøpmann i Vardø, senere Vadsø, og kom fra Nørre Broby, Svendborg, Danmark, som sønn av en Imanuel.Jeg antar at de i denne tråden nevnte Vadel har slektstilknytning til disse ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Om du ikke har lest den, må du låne boka av N. A. Ytreberg: Tromsø Bys Historie, første bind. Den kom ut i 1946 på Tell Forlag. Der vil du finne utrolig mange opplysninger om Wadelfamilien, også bilde av Christian Wadel. Boka har et godt navneregister. Christians mor var Elen Hansdatter, og hennes far Christian Hansen er en interessant person. Da Tromsø fikk byprivilegier, etablerte en rekke handelshus og håndverkere seg der. Omtrent alle kom utenfra, og mange fra Danmark og nord-Tyskland. Christian var omtrent den eneste 'innfødte' blant disse tilreisende, og han var den første som fikk borgerbrev i den nye byen. Man kan følge Christian sin slekt langt tilbake, noe jeg kommer til å gjøre senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.