Gå til innhold
Arkivverket

[#49041] Vadel/Wadel født i Vaagen/Vågan mellom 1840 og 1845

Gjest Merethe Schumann Thorsen
 Del

Recommended Posts

Jobber med den saken akkurat nå. Det kom en Vadel fra Måsøy til Øksnes kommune. Jeg snakket med en gammel dame for noen år siden som var gift med en av etterkommerne. En av dem som kom til Øksnes het Hans Vadel og en av hans sønner het Karl. Jeg lurte på om det var samme slekta da, men siden jeg ikke visste så mye da så var jeg ikke i stand til å finne noen slektsbånd. Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Inge Nilsen

Carl Andreas Falck Wadels far var bror til toller Arent Alexander Wadel, Hammerfest, senere Tromsø.Denne Arent var Abraham Mosling Wadels far.For omkring 5 år siden la jeg ut et spørsmål usenet om Hans Immanuel Wadel og ev. kobling til en dåp i Nørre Broby,DK med en viss navnelikhet som jeg fant på IGI. Har det dukket opp nye momenter som bekrefter dette, eller er det denne undringen som har blitt 'far' til en ny sannhet?Mvh Per Inge Nilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden. Da slapp jeg den jobben. Jeg er så takknemlig for all hjelpa jeg har fått her. Hadde vært trivelig å få kontakt med andre etterkommere etter Christian Wadel som er i levende livet.. Er det noen av dere som har svart her som er etterkommere? Ho Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(15:) Var Christiane Margrethe Hagen Wasmuth f. 1823 datter av Georg Henrich Wasmuth fra Lyngen eller en av hans (to?) brødre ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(16:) Kan Flemine (Mosling ?), g.m. toller Arent Alexander Wadel (Bosatt i Hammerfest, senere Tromsø) (foreldre til Abraham Mosling Wadel) være datter av tollinspektør Abraham Drejer Mosling (1723-1792) og Boletta Margrete Hoë (1726-1766), begge fra Trondheim ?Abraham Mosling var handelsmann, tobakksfabrikant, svindler, smugler, spion og til slutt toldinspecteur i Trondhjem, og hadde barna Barthold Andreas f.1757, og Anna Cathrine f.1758.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

(31): Christiane var datter av Georg Wasmuth. Hun og Christian giftet seg i Lyngen Kirke 4. januar i 1848. Utover Wadel i Tromsø by har jeg selv ikke nærmere kjennskap til Wadelslekten. Christian og Christiane blir av Ytreberg i Tromsø Bys Historie beskrevet som meget gode og fine personer og med sterke religiøse interesser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(3:) Av ovenstående kan det jo se ut som Eilert Anton Wadel fikk 4 barn med 4 forskjellige damer, ikke '3 med 3':1. Din oldemor (u.e.?) ca. 1859 (da Eilert var 17)2. Kristine Vilhelmine Karoline Antonsdatter Vadel (u.e.?) i 1861 med Pernille Madsdatter3. Petra Elise Wadel i 1870 med Maria Knudsmine Pedersdatter (g. 1868) (død ca. 1905 ?)4. En sønn f. ca. 1908 med 'Dina' (g. ca. 1905 ?)Eller er det Kristine som er din oldemor ? I så fall blir det jo likevel '3 med 3'. Men da var han altså ikke 17 men 18-19 år ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Anerekken ser ut til å bli :Eilert Anton Wadel 1842-1911, Christian Arent Wadel f.1814, Abraham Mosling Wadel f.1791, Arent Alexander Wadel f.ca.1755?, (muligens) Hans Imanuel Wadel 1721-1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Svaret på mitt spm. i #32 må nok være 'Ja', for Christian Arent Wadel f.1814 har iflg. linken i #21 en søster Flemine Kjølmer Mosling Wadel f.1816, som åpenbart er oppkalt etter sin farmor Flemine (datter av Boletta Margrete Hoë og Abraham Drejer Mosling), som igjen ser ut til å 'formidle' Kjølmer-navnet fra sin mormor Anna Katarina Jacobsdatter Kiølmer f.1702 i Trondheim, g.m. Barthold Hoë fra Flensburg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia, Kristine var min oldemor. Grunnen til at jeg ble forvirret av alderen til Eilert Anton var at det står forskjellige fødselsår i folketellingene. Får gå ut fra at det som er registrert i konfirmasjonen er riktig. Så han fikk 3 barn med 3 forskjellige damer ja. Med et par generasjoner mellom den første og den siste! Jeg er iallefall kjempefornøyd med at gåten min er løst. Tusen takk igjen til alle som har bidratt. Jeg skal prøve å systematisere det jeg har fått her og så kanskje begynne å lete etter etterkommerne.. Ho Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(33:) Hvilket tilsynelatende 'beviser' at selv ''gode og fine personer med sterke religiøse interesser'' kan være disponert (kanskje helst før de finner den rette vei ?) for å gi etter for kjødets syndefulle lyster..., ref. Christian's angivelige utenomekteskapelige barn Eilert Anton i 1842 ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Kona til Abraham Mosling Wadel ser ut til å være Ellen Hansdatter (f. ca. 1795 ?), som altså hadde broren Peder, i hvis business i Tromsø søstersønnen Christian Arent Wadel deltok fra 1843. Kjennes foreldrene til Ellen og Peder ?Abraham ser altså ut til å ha Mosling-navnet fra sin mor Flemine og dennes antatte far Abraham.Abrahams far Arent Alexander Wadel hadde såvidt jeg skjønner sju søsken, hvoriblant Anna Cathrine (mor til Marcus Arnt Buck i Øksfjord, Loppa) og altså Hans (far til Carl Andreas Falck Wadel).Men om disses far Hans (Imanuel) Wadel kom fra Nørre Broby, Svendborg, Danmark, se det har jeg nok ingen sikre holdepunkter for å hevde. Jeg beklager derfor den noe 'skråsikre' formuleringen i innlegg 24. (Hans oldebarn (Christian) ''kunde man høre at ikke var norsk'' (innlegg 10), men det beviser jo lite ...)Hans Wadel (1721-1771) (dansk ?) var forøvrig g.m. Birgithe Dorothea Arentsdatter Hedemarck fra Finnmark (løytnantsdatter på Vardøhus). Han var kjøpmann i Vardø 1746-1762 og i Vadsø fra 1762, og foresto handelen for Det Islandske Compagni i København.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 - Jeg trodde hun var født i 1861 fordi det står i folketelling. Jeg er ikke sikker på noe her. Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det riktig oppfattet at hun var født 'u.e.', og at Eilert Anton Wadel senere var g.m. Maria og Dina ? Kjennes Dina's fulle navn og datoer for hennes fødsel, død, etc. ? Hva het Dina's sønn som fortalte om sin farfar, og når var han født ?Hvis Eilerts far (?) Christian Wadel f. i Tromsø 1814 var offiser som ung, så er han muligens omtalt hos Ovenstad ?Christian's far, handelsmann i Tromsø, Abraham Mosling Wadel f. i Vardø 1791 sine 2. svigerforeldre het Hans Andreas Johnsen Trane og Anna Katarina Pedersdatter Wegner. Kjennes foreldrene til dette ekteparet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristine var født utenfor ekteskap, ja. Faren var gift to ganger etterpå. Yngste sønn het Arne Wadel, han var født rundt 1910 og døde i 1991 slik jeg har forstått det. Jeg har engang vært borti Dinas navn, men husker det ikke nå. Hun het egentlig ikke Dina. Det var en forkortelse for noe. Skal prøve å finne det ut. Merethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

(40): I innlegg 25 er opplyst om at Elens far var Christian Hanssen. Jeg skal derfor nevne videre nå at han var gift med Christiane Pettersdatter, og de hadde tre barn som vokste opp: 1. Elen født i 1783 og gift med Abraham Mosling Wedel, 2. Hanna Cecilie født i 1790 og gift i 1812 med kjøpmann Paul Hanssen, som var født i Slesvig, og 3. Johan Peder født i 1793 (ved feil har jeg tidligere kalt han bare for Peder). Ingen av barna ble født i Tromsø by, men i Kårvik nordre i Kvalsund. Christians foreldre var Hans Rasmussen og Anna Sørensdatter (Heggelund?). Christian kom til Kårvik nordre da hans mor som enke ble gift dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Det virker rart at Ellen blir omtalt som Hansdatter (innlegg 25) når faren heter Christian Hansen. Det riktige er kanskje 'Hansen', ev. 'Christiansdatter' ? Hva het hennes søsken til etternavn ?Hva er 'indisiet' på at Christian Hansens's mor Anna (f. rundt 1725 ?) muligens er datter av en 'Søren Hegelund' ? Hvilken Søren Hegelund er det snakk om ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

(46): Det skal være Elen Hansen. Barna ble selvsagt døpt som Christiansen/Christiansdatter. Men da familien flyttet til byen (Tromsø), tok de 'fast' etternavn, altså i dette tilfellet Hansen. Det var alt da vanlig blant de mer kondisjonerte familiene. Heggelund: Jeg uttrykte meg litt forsiktig, men jeg mente å ha sett at enken i skiftet etter Hans Rasmussen ble kalt Johanna Sørensdatter Heggelund. Jeg har nå kontrollert det, men det nevnes ikke noen Heggelund i skifteutlodningen i 1762. Skiftet ble holdt da Johanna skulle gifte seg igjen. Jeg vil kontrollere i skiftepakken når jeg kommer til Tromsø. Hans Rasmussen var fra Bakkejorda sør for Tromsø. Som nygifte bodde de en tid i Strømmen sør for Tromsø da deres tre første barn ble født der. Senere satt Hans som husmann i Finnkroken hvor han døde i 1758 og var da 41 år gammel. Sorenskriveren bodde da i Finnkroken nord for Tromsø og hadde bygselen. Senere vokste Christian opp i Kårvik nordre i Kvalsund. Han var født i 1749 og var den eldste blant søsknene som vokste opp. Han giftet seg i 1777 med Christiane Pettersdatter. Hun var omtrent jevngammel med Christian og var fra Stakkevollen på Tromsøya. Hennes foreldre var Petter Nilsen og Elen Erichsdatter. Stakkevollen var en husmmannnsplass under Prestegården. Christian hadde en bykselgård i Kårvik nordre, og den beholdt han også etter at han hadde flyttet til Tromsø. Han ble derfor også kalt Christian Hansen Korvigen. For å få borgerbrev måtte man besitte en del boklig lærdom som det å lese, skrive og regne. Og hvor i all verden hadde Christian fått disse kunnskapene fra. Christians yngste bror Peder, med tilnavnet Figenschou, ble også kjøpmann i Tromsø. Hvorfor ble han kalt Figenschou? Nå var det jo også en annen kjøpmann Peder Figenschou i Tromsø, han var fra Vannvåg og sønn av Abraham Lockert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Den første tiden var det ingen embetsbolig for Sorenskriveren i Troms. Byen eksisterte ikke, og omtrent hele Tromsøya var Prestegård. Så Sorenskriveren måtte selv finne en passe plass for sin residens, dvs. en passe plass hvor det var en bygselledig gård. Wilhelm Mouritz Thommasen (eller Thomæsøn som han selv skrev) var sorenskriver i Troms fra 1744, og i det sammenslåtte Troms og Senja sorenskriveri fra 1755 til sin død 60 år gammel i 1781. Han nevnes som bygselmann i Finnkroken i hvert fall fra 1746. Finnkroken var en del av proprietærgodset på Bensjorda. På Sandnes på Tromsøya var den ene bygselmannen Hans Glad som var gift med Elen Rasmusdatter, enke etter Adrian Jørgensen Falch. Den andre bygselmannen var Johannes Nilsen som var gift med Karen Adriansdatter Falch, altså datter av Adrian og Elen. Sandnes hørte til Prestegården. I 1765 har det så foregått det man kan kalle et 'makeskifte'. Sorenskriveren flyttet til Sandnes og Hans Glad og Johannes Nilsen til Finnkroken. Johannes ble boende på den delen av Finnkroken som kalles Jamteby, og hvor ganske sikkert Hans Rasmussen hadde bodd tidligere. Nå beholdt Sorenskriveren fortsatt bygselen over øya Nipøya, noe også hans etterfølger Lindegaard gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Takk for grundig og god oppsummering. Men et 'makeskifte' gjelder vel bytte av eierskap, ikke bygsel (eller borett) ? Var det kronen som eide de aktuelle gårdene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.