Gå til innhold
Arkivverket

[#49046] Mo/Nordland: Mons Andersen (f. ca. 1812) og Sara Fordelsdtr (f. ca. 1822)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Mons var nevnt i Rødøy både i FT 1865 (gården Masnesn) og 1875 (gården Sørfjord). FT 1865 forteller at fødestedet til bpde Mons og Sara var Mo prestegjeld.Er det noen som vet hvem som er deres foreldre?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åshild Jensen.

Hei Hermod. Her er foreldrene til Sara Fordelsdatter: Sara Maria Andersdatter og Fordel Olsen. Sara er døpt 22/2-1824 i mo. Det står under Mo/Nord-Rana 1820-1841. Pike nr.18 Hilsen Åshild.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Birger Forsmo

I mine notater har jeg Anders Hansen, far til Mons Andersen ble f. i Rana ca. 1787. Mons Andersen, f. ca. 1813 i Rana giftet seg med Sara Marie Fordelsdatter i Rødøy 17.5.1853. Hun var f. ca 1824 i Rana som datter av Fordel Olsen. Mons og Sara hadde 6 barn.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Johan Arthur og Birger.Javel. Hvis jeg ser på FT 1801 for Mo i Rana, gården Almlien og sammenfatter det med de opplysninger dere har kommet med, finner jeg Dordi Larsdtr. (76 år og gift i 2. ekteskap) med Lars Christoffersen (56 år) og med datteren Kristen Nielsdtr. (28 år og ugift)På samme gård er en Anders Hansen (24 år og ugift), sønn til Marithe Larsdtr. (56 år og enke etter 3. ekteskap).Det høres ut til at Birger har notater om disse personene. Stemmer disse med FT 1801?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

En opplysning som muligens kan hjelpe deg. Da Mons Andersen og Sara Maria Fordelsdatter gifter seg i Rødøy i 1853 blir alderen oppgitt til å være 40 år for Mons og 29 for Sara. Det vil si at Sara er født ca. 1824 og Mons ca 1813.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

jeg var jo ganske aktiv i det emnet du henviser til, men jeg kan ikke med min beste evne se forbindelsen mellom dette emnet og emne 31 352. Hvor er forbindelsen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Var litt rask her, og jeg ser jo nå at forbindlesen går til min ane Berit Johansdatter som var gift med Elias Nilsen Almli, og deres datter sønn Nils Eliassen 11.04.1723. Han ble jo trolovet 15.10.1758 med Dordi Larsdatter Nerdal, og de ble gift 05.11.1758. Nils døde 11.05.1780. Dordi Larsdatter har jeg som døpt 22.07.1736, og hun døde i Desember 1807.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Hei Anne Lise...Det var ikke min mening å være kryptisk, men på en kortfattet måte søke å peke på allerede foreliggende opplysninger om Kirsten Nilsdatter Almlis opphav og ektefelle, jektskipper Anders Hansen Ytre Bardal.mvhteg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Tom Erik og Anne-Lise. Jeg har vært på reise i ei uke og derfor ikke kunne svare da jeg ikke har vært på nett. Nr. 31 352 var svært informativ.I innlegg 10 spør jeg om foreldrene til jekteskipper Anders Hansen fra Ytre Bardal (f. ca. 1787). I FT 1801 er Anders nevnt med mor Marithe Larsdtr. (f. ca. 1745). Hun var da enke etter 3. ekteskap. Hvem var hennes ektemenn og spesielt hvem var faren?Takk igjen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Bardal ligger vel i dag i Leirfjord kommune, men på Anders Hansens tid i 1787 kunne Bardal tilhøre både Rana, Hemnes eller Nesna. Er det noen som vet hvor Bardal hørte hjemme på denne tida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Kikket i skiftene fra Nesna ved Svein Edvardsen. Under Bardahl, Nesna 1831, Hovedperson Ole Olsen, Skipper og handelsmann, arvinger: Ektefelle Martha Olsdatter, Datter Olava Margrethe, 26 gift med Anders Hansen, Bardal, mannen er Styrmand, Datter Elisabeth Katarine, 23 tj. moderen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Eva, for opplysningen.Da vet vi at han var gift en senere gang enn med Kirsten Nielsdtr. Almli (1773-1814). Og vi vet også at Bardal på denne tida lå under Nesna.Kan vi finne Anders' foreldre i Bardal, Nesna omkring 1787?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Her går det vel kanskje litt for raskt.I Mo prgs gardshistorie fant jeg ingen sønner ved navn Mons under Anders Hansen Bardal/Almli og Kirsten Nilsd. Heller ikke under Anders Hansen Almli og Johanne Kristoffersd Altermark på bruk 2.Det er kanskje en annen Anders vi skal lete etter.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eva Willenburg

Ser ikke ut til at Frode Holte har funnet foreldre heller: LenkeSkiftet etter Maren Hansdtr. Ytre Bardahl i 1835 nevner ingen Mons Andersen som sønn til Anders, død før 1835

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Siden vi synes å stå på bar bakke.Er Anders Hansen (9), fostersønn hos Mons Jacobsen i Tybekken i 1801 en aktuell kandidat???teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Solbakk

Jeg vet ikke om det har noen relevans til problemet, men10 p.T. 1814 ble i Mo kirke døpt: Lapen Anders Hansen Øverdahlsfield D.B. Mons fød d. 3 July. Faddere: Ole Eliasen Nederdahl, Jens Thomesen Lilalteren, Andrina Ejnarsdatter Aagskaldahl, Else Clemensdatter ibid, Chirsti Josephsdatter Øverdahl.Samme dag innledes Lapen Anders Hansen Hustrue Chiersti.Dette er den eneste Mons Andersen som er døpt i Rana (Mo og Hemnes) mellom 1807 og 1819.Mvh Johan Solbakk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Grannes

Jeg tror du fant rette Mons Johan.Av Ft 1865 for Rødøy fremgår det at Mons er 'fuld fin', at han kun behersker det norske sprog og at hans barn er av blandet herkomst.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.