Gå til innhold
Arkivverket

[#49046] Mo/Nordland: Mons Andersen (f. ca. 1812) og Sara Fordelsdtr (f. ca. 1822)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Tom Erik Grannes.Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med Kjell-Åke Lundstrøm, Anbytarforum, Sverige. Han har oversikt over dette med lapper (samer) i Sverige og Norge og vil kunne bekrefte eller avkrefte om dette er den rette familien. Jeg selv fikk veldig raskt svar fra han i en lignende sak.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til dere for opplysningene.Nei, Tom Erik, jeg hadde nok en anelse om at dette bar galt avsted. En jekteskipper som hadde en 'fuld fin' til sønn på den tida; uten forkleinelse eller noe i den retning, men sannsynligheten for at det var riktig, var liten.Om du Tom Erik tar kontakt med Kjell-Åke om dette, vil jeg gjerne vite om dette. Gjør du det, eller skal jeg gjøre det? Han kan det meste om samer i Sverige og Norge. Det er vel ikke usannsynlig at forfedrene kan komme fra Sverige.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Erik  Hrannes

Hermod...Jeg har kun søkt å bistå i jakten på svarene på dine spørsmål. Jeg overlater derfor til deg å følge opp finnsporet i Sverige.teg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Tom Erik. Jeg spurte slik fordi Birger henvendte seg til deg. Jeg har allerede sendt en forespørsel.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

NOEN KLIPP FRA MINE NOTATER. DET HAR VÆRT VANSKELIG Å FINNE MER OM ANDERS HANSEN. MONS ER ELLERS MYE OMTALT - BL.A. I DE 2 FØRSTE AV RØDØY HISTORIELAGS ÅRBØKER.MANNTALLSRULLENE RØDØY 1809-1835: Bosatt som dreng året 1835 på gården Sør Gjerøen. 'Er Lap, maatelig høy'. 19 år gammel.SKIFTER I RØDØY: Skifte Gjerøen Søndre 1837 etter Bent Andersen, ugift person. Mons Andersen (22) bror.KIRKEBOKA DØPTE 1847-36: Uekte barn 02071847 av foreldre, ungkar Mons Andersen Oldervik (32) og pige Andrine Einarsdatter Brænnæs, 26 år.FOLKETELLINGA 1865: Husmand uten jord, Skytter, på plassen Masnæs under gården Oldervik (Masnes). Bor der med kona Sara og 3 barn. Merknad i tellinga: Fuld Fin men forstaar kun det norske Sprog. Barna nevnes som 'personer av blandet herkomst'.HAVNØE, EDVARD J. (Art: De siste lapper i Rødøy): 'Han var en dyktig høvedsmann, og drev en tid sterkt på med jakt efter kobbe, oter og bjørn. Han var anset som sin tids største bjørnejæger, der er skrevet om ham flere gange, bl.a. i Lofot-posten av H.B., men her forvekslet med en ranværing som gikk under navnet Bjynskøtter-Lars. Mons bodde ikke i Ranen, han var heller aldri såret av bjørnen. Han fikk fra Norsk Jæger- og Fiskerforening omkring 1180 et sølvbæger med avbildning av bobbe og bjørn, det eies nu av sønnen, som bor som gårdbruker i Rødøy. Mons døde i 1882, han har en stor etterslekt i Rødøy, Lurøy og Meløy, bl.a. nedskriverens hustru.'MO PRESTEGJELDS GÅRDSHISTORIE, side 23-25: Under avsnitt for husmenn under gården Hølbekkmoen i Rana nevnes følgende: 'En reinlapp, Anders Hansen, budde på Hølbekkmoen ikring 1810-14, trulig som innerst. Flytta til Rødøy. Gift med Kirsti Andersdatter. Søner: Bent f.1810 og Mons f.3.7.1814. Mons var lofotshøvedsmand og bjynnskyttar; skaut visst 100 bjørnar'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg ser at Johan Martin Mathisen nevner kun et 'uekte barn', men jeg syns da tydelig at der i nevnte kirkebok står at det er 'begges 2 leiemål', eller leser jeg feil? LenkeMitt spørsmål er da om Bent Andersen var far til et barn til?Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ja, i følge Kjell-Åke Lundström hadde han et utenomekteskapelig forhold i 1840 - med Dorotea Olufsdtr. Barnet het Hanna Maria Monsdtr. (f. 22.03.1840 - dpt. 03.05.1840).Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Hermod Moursund

Mons Andersens kone Sara Maria Fordelsdtr. (f. 1824) var et uekte barn etter Fordel Olsen (1796-1884) og Sara Maria Andersdtr. (f. 1795).Sara Maria var i Masnes i Rødøy ved FT 1865, men hun var død FT 1875. Når jeg leter etter en Sara Maria blant Rødøys døde mellom 1865 og 1875, finner jeg bare en Sara Maria Paulsdtr. død 1. juni 1872 - 48 år. Det vil si f. 1824.Kan det være en feilskriving i kirkeboka?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Hermod.Sara Marie må være død mellom 1863 og 1881, for yngste barnet er født i 1863 og da Mons døde i 1881 var han enkemann: Men jeg har heller ikke klart å finne dødsfallet hennes.Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Birger.Det er nok slik jeg skriver i innlegg 35: Hun må ha dødd en gang mellom de to folketellingene. Hun levde i 1865 og var død i 1875. Derfor kan det være henne vi finner død i 1872.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Det litt pussige er at denne Sara Maria (+ 1872) døde i Sørfjorden - der de bodde mot slutten. Mons bodde jo der under FT 1875.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Til Birger: Du må lese hva jeg skriver!Anne Lise: Er du der? Har du Edvardsens skiftesamling? Kunne du eller noen andre slå opp på året 1872?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Beklager Hermod, jeg har skiftesamlingen og jeg har Folketellingene, men 'min' Sara Fordelsdatter finner jeg ikke. Der finnes en annen Sara Fordelsdatter, men hun er f. 1868.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Hermod: Som Birger skriver så er det ikke noe skifte å finne på Sara, så jeg kan ikke hjelpe deg. Det jeg derimot kan gjøre senere er å se om biblioteket her har andre kirkebøker enn dem som er utlagt på internett for Rødøy for årene rundt 1872. Sara har kanskje fått riktig navn der, men det kan jeg tidligst love i slutten av neste uke og kanskje enda senere.Jeg har nått fått matrikkelen for Helgeland 1723 på mikrofilm på fjernlån, og må se ferdig disse filmene først. Er avhengig av å gå på biblioteket for å gjøre dette. Jeg må jo ta alt jeg har på Helgeland når jeg først har filmene, og det vil derfor ta tid. Jeg har aldri lest en matrikkel før, og var litt forskrekket og oppgitt i begynnelsen i dag. Det var like før jeg leverte inn mikrofilmene uten å se mer, men heldigvis gikk det bedre med forståelsen etterhvert. Det ble moro til slutt, og nå begynner jeg å venne meg til skriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk. Dette ser ut til å bli et for stort arbeid, så ikke arbeid deg i hjel p.g.a. et årstall! Jeg spurte i grunnen fordi jeg trodde noen hadde det i sine papirer, og så trodde jeg kanskje Edvardsens skiftesamling kunne gi svar.Takk igjen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nei jeg har da ikke tenkt å arbeide meg ihjel, men det hadde jo vært moro hvis jeg kunne være til hjelp med det du spør om senere da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kan det tenkes at Sara døde utenfor kommunen? For eks. på et sykehus, sanatorium eller utenfor landet?Hun er i alle fall ikke registrert død i Rødøy etter yngste sønnen ble født i 1863. Jeg har gått gjemmom alle dødsfall mellom 1863 og 1881 og som ligger på Digitalarkivet, men uten å finne henne.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Birger. Fint at du undersøker. Likevel har jeg en fornemmelse av at det er Sara Maria som døde 1. juni 1872, men at kirkeboka vært vanskelig å tyde. Det var derfor jeg håpet at skifte fra 1872/73 kunne avskrive/'bekrefte' denne muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nei, det kan jeg nok ikke bekrefte. Den Sara som jeg finner i skifte i 1872 var Sara Johanna Pedersdatter, gift med Jens Larsen på Engøen. Men jeg leter fortsatt.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Sara Paulsdatter ble den 21.9.1856 gift med Jonas Arntsen. Hun var fra Snaasen. Hun var da 31 år ved giftermålet. De bodde på Segelfore. Han døde 1.21857.Men jeg skal gi deg rett i at hvis det er Lines sin registrering så kan der være en forveksling. Skal se nærmere på det i morgen.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg klarte ikke å la være. Nå har jeg sammenlignet de to Sara-ene og er kommet til det resultat at det må være den rette Sara som dør 1.6.1872. (Lines-registreringen). Jeg er 99 % sikker. Hun var iflg. denne registreringen 48 år da hun døde i 1872. Da stemmer det med at hun var f. i 1824. Inntil det motsatte er bevist så holder vi på det. Er vi enig om det?God natt!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.