Gå til innhold
Arkivverket

[#49046] Mo/Nordland: Mons Andersen (f. ca. 1812) og Sara Fordelsdtr (f. ca. 1822)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Ja, det var akkurat det jeg syntes var så pussig i mitt innlegg 35. Som jeg har nevnt tidligere, er det også litt påfallende at denne Sara Maria døde i Sørfjorden - der Mons oppholdt seg ved FT tre år senere.Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hermod, hvorfor er det så rart at han bodde i Sørfjorden?Så en annen ting. Mons døde ikke i 1882 som Mathisen skriver. Mons døde 4.6.1881 og ble gravlagt 16.6.1881 på Telnes.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hermod. Jeg kom på at Mons Andersen faktisk bodde i Melfjordbotn da han ble komfirmert den 4.6.1832. Så det var tydelig at han søkte til en plass så nære det åpne havet som mulig, for Melfjorden var lang.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Birger. Nei, det er ikke rart at han bodde i Sørfjorden i 1875 (folketellingen). Det jeg sa, var at når Sara Maria Fordelsdtr. antagelig døde i Sørfjorden 1872, er det ikke rart at Mons var i Sørfjorden tre år etterpå. Akkurat dette gidder jeg ikke gjenta flere ganger.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest Birger Forsmo

Til Hermod Moursund! Ved en tilfeldighet dukket denne Mons Andersen opp. Han ble komfirmert i Rødøy 4.6.1832 og da bodde han i Melfjordbotn, Rødøy. Han kom fra Mattismoen i Nord Rana. Familien flyttet derfra. Mons var Lofothøvedsmann og Bjørnskytter! Han foreldre var Anders Hansen (1760-1834) og hans mor var Kirsten Andersdatter(1778-1834).Jeg hadde bare lyst å dele det med deg!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.