Gjest Thor Bøhmer Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Nå er det igjen slått fast at Knut Hamsun er f i Vågå. Er det noen som kjenner forfedrene? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnfinn Kjelland Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Morsslekta: Bygdabok for Lom bd. 1 (2000) s. 75-76. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Arnstein Rønning Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Det ligger noe på FS Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Trond Myrstad Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 K.Hamsun og bestemor mi hadde felles tippoldefar. Dermed har jeg oversikt over forfedrene hans. Foreldrene var Per Pedersen Skultbakken, f. 1824 og Torø Olsdatter Garmotrædet f. 1830. Besteforeldrene var Peder Olsen Skultbakken, f. 1786, Ymbjørg knutsdatter Kleppeie, f. 1793, Ole Pedersen Garmotrædet, f. 1800 og Marit Hansdatter Nyrneshaugen, f. 1798. Lengre slektsrekker enn dette blir uoversiktlig her. Kan evt. sende deg det pr. mail e.l. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thor Bøhmer Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Sakset fra Internet: Knut Hamsun, eller Knut Pedersen som han egentlig heter, ble født 4. August i 1859 i Vågå, Gudbrandsdalen. Begge hans foreldre tilhørte gamle innfødte Gudbrandsdalslekter. Faren Per, var fra Vågå, hvor slekten hadde hørt til gjennom flere ledd. Per var skredder, og på en av sine skreddervandringer traff han sin kone, Tora Olsdatter Garmostræet. De giftet seg i Vågå i 1852. De fikk 7 barn, 5 sønner og 2 døtre. Knut var den yngste av sønnene. St. Hansaften i 1862 kom et båtlass med folk fra Gudbrandsdalen roende nordover til Hamarøy i Nordland. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thor Bøhmer Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Oi! Her kommer informasjonen raskt. Takk, så langt, men han kan vel henges på noen gardsslekter han også? Som Alf Prøysen - han stammer bl a frastorgården Stor Berg. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Trond Myrstad Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 En av 3x tippene var Jo Tjøstelsen Sygard Kleppe (1663), så da er vi inne i de gamle Vågåslektene. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Pål W. Martinussen Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Bror til Knut Hamsun, Hans Pedersen, bosatte seg i Bø i Vesterålen. Han var først handelbestyrer, senere herredskasserer (1903-1912). Sønnen Aslak ble også herredskasserer (1918-1958). Knut var forøvrig både lærer og lensmannsbetjent ei tid i Bø. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thor Bøhmer Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Da deler jeg forfedre me'n Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Atle Brandsar Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Hei Thor! Som du skriv i innlegg 1: Kvar er det no på nytt slege fast? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thor Bøhmer Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Er'e så uklart da Atle? I en eller annen studie nevnt på radio ble det nettopp sagt at det på nytt var fastslått at han var født i nevnte kommune. I og med at mange som stammer fra samme kommune deler forfedre, så var jeg bare litt nysjærrig. Det betyr ikke at jeg ble bedre til å skrive av den grunn.Eller som en sa da jeg var så opptatt av disse kongerekkene som ikke lenger er gyldige: 'Driver du med dette for å bevise at du er av fin familie eller'? Og jeg måtte da replisere at det eneste jeg da oppnår å bevise er at det har gått nedoverbakke! Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Trond Myrstad Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Så vidt jeg kjenner til er det ikke 100 % fastslått om Knut Hamsun ble født i Vågå eller i Lom, og ikke tror jeg at lomværer og vagværer noen gang blir enige om saken heller ... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Thor Bøhmer Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Det viktigste var vel at han ble født, så kan vi overlate til de der lokalt ha litt å diskutere. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Bjørn Davidsen Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Om denne lenka er rett, er han døypt i Garmo i Lom:Lenke Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Atle Brandsar Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Eg er ikkje heilt einig med at lokale burde diskutere om Knut vart fødd på den eine eller den andre sida av grensa - vårdølane og vagverane vert aldri einige her. Men for å sjå på bevisa - kven har vi?Vi har dåpsføringa hans - og kva står som fødestad der? Står ingenting, berre at foreldra var førte med namnet Garmostrædet, som ikkje kan reknast som fullt bevis for at mora var på Garmostrædet akkurat då Knut kom til. (dåpsføringa i ministerialboka for Lom vedlagt)Vi har folketeljinga for Hamarøy 1865: Lenke der har foreldra oppgjeve at sonen Knut - i motsetjing til dei andre borna - er fødd i Vågå, det at _foreldra_ har oppgjeve dette, burde vel vege tungt...Vi har (så vidt eg veit) eit skrift der Knut sjølv seier han er frå Lom - eg kjem ikkje ihug kvar eg har dette frå, så ta det med ei klype salt ;-)Vi har konfirmasjonen, der det også står at han vart fødd på Garmostrædet.-Kan han vere fødd i Vågå, og foreldra oppgav Lom som fødestad til presten då han vart døypt i Lom? Retta dei opp denne 'feilen' ved ft. 1865? Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Atle Brandsar Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Konfirmasjonen, der Hamsun scora 'Godt': Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest knut fasting Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Til 7:Hvordan er linjen tilbake til Jo Kleppe (1663) ?; o} knut f Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Tore H Vigerust Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Det er tidligere (midten av 1990-tallet) slått fast (ved hjelp av diverse samtidige og senere utsagn) at K H var født i Vågå og døpt i Lom. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Den som har forsket mest på denne saken, er Lars Frode Larsen, som gjennom to tykke bind har 'fotfulgt' Knut Hamsun (ved hjelp av et vell av kilder) fra fødselen og fram til det litterære gjennombruddet på 1890-tallet: Hans konklusjon: Født i Vågå, døpt i Lom (Lars Frode Larsen: Den unge Hamsun 1859–1888 (1998); bind II, Radikaleren, følger dikteren videre til 1891). Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Korreksjon: Ikke to, men tre bind: [url="http://www.schibstedforlagene.no/folk/articles/artid199.html>LenkeOg en anmeldelse av trilogien i Dag og Tid: Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Atle Brandsar Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Ja, Vågå er det mest sannsynlege, utifrå argument eg har høyrt. Det som då er så synd, er at mange, like hardnakka, meiner at han vart fødd i Lom, og har berre dåpsattesten og hans eiga ord på det - det er vel særs få som var med på sin eigen fødsel? Eg kjem iallfall ikkje ihug noko ;-) Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Oddbjørn Johannessen Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Hamsun kunne være svært så unøyaktig når det gjaldt historiske detaljer, også de som var knyttet til hans egen livshistorie. Han hadde f. eks. en tendens til å avrunde sitt eget fødselsår. 1860 var liksom et greiere tall å forholde seg til enn 1859. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Atle Brandsar Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Haha! Ja, då er det vel på det reine, då vert einaste(?) indisium på at Hamsun vart fødd i Lom, denne dåpsføringa.Ein får no tru at dette vert endra på i historiebøkene... Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Kai M Kveum Skrevet April 26, 2007 Del Skrevet April 26, 2007 Debatten om hvor Knut Pedersen Skultbakken er født vil nok vare lenge. Ref. Årbok for Gudbrandsdalen 1964, s.84: Per Person Skultbakken f. 28/3-1825 vart 14/10-1852 gm Tora Olsdtr Garmostrædet, f.1830, d.1919. Det vart foreldra til diktaren. Fekk Skultbakken etter mora 1858. Det er vel naturlig at de bodde en stund på Skultbakken før de overtok Garmotrædet, men hvor lenge? Har lest et sted at de overtok Garmotrædet rett etter at Knut var født. Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Gjest Trond Myrstad Skrevet April 27, 2007 Del Skrevet April 27, 2007 Knut Fasting (17): Jeg har registrert flg. rekke bakover til Jo Kleppe: 1. Knut Hamsun f. 18593. Torø Olsdatter Garmotrædet, f. 18307. Marit Hansdatter Nyrneshaugen, f. 179815. Marit Pedersdatter Nyrnes, f. 177530. Peder Olsen Skytterbråten, f. 172160. Ole Jonsen Sygard Kleppe, f. 1697120. Jo Tjøstelsen Sygard Kleppe, f. 1663 Lenke til kommentar Del på andre sider More sharing options...
Recommended Posts