Gå til innhold
Arkivverket

[#49108] Knut Hamsun

Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai M Kveum

Det er vel nr.60 som blir kalt Skyttar-Bråten. Ola Jonsson Kleppe Skyttar-Bråten f.1697, d.1776, gm Guri, død før 1777.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai M Kveum

Ja, det har vi.Jeg har trodd at 'Skyttar' var noe spesielt for Kleppe-folket, men det er navnet på bruket (Vetl-) Bråten under Kleppe. Skyttar-Bråten, som levde ein gong, høyrde heime der, er det sagt. Ref.: Johannes Haugstad, Varp og veft s.64.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Fjuken, lokalavisa der oppi dalen skal visstnok i dag ha fastslått at han er født i Lom. Pussig i grunnen at folketellingen i 1865 sier han er det eneste barnet født i Vågå? Det er rart at en kilde så nære i tid og opplysninger gitt av foreldre kan være SÅ feil? Eller? Selv foreldre kan jo være forvirret? Sønnen var vel også forvirret - i følge norsk rettsvesen - så da ligger det vel i slekta da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Flatmoen

Knut Hamsun (1859-1952) var sønn av Peder Pedersen (1825-1907) fra Vågå og Tora Olsdatter (1830-1919) fra Lom. Gift første gang med Bergljot Bassøe Bech (1873-1943) og andre gang med Inger Marie Andersen (1881-1969). Barn fra første ekteskap var datteren Viktoria (1902-80). I sitt andre ekteskap fikk han to sønner og 2 døtre, alle døde innen 1996.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Da fikk jeg tak i Fjuken omtalt ovenfor og ryktet om at den skrev Lom, var et rykte. De skrev Vågå. Ellers har det kommet mye gode bidrag. Takk for inn alle spill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei! Siste Fjuk (kjem kvar torsdag) hadde ein liten notis av Leif(?) Hamsun som slår i bordet med Lom som fødestad, sidan familien har tradisjon for den trua, og brukar dåpsføringa som bevis, i tillegg til familietradisjonen. (noko som kanskje ikkje veg særleg tungt?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Jeg foreslår et kompromis: Han var født i Vågå og døpt i Lom. Hvorfor er dette forøvrig så viktig ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei Helge! Jau, det ser nok ut til at det er det som er mest rett, men ein kan vel ikkje med 100% slå det fast likevel, det er for mange variablar.Viktig og viktig...det er vel ikkje avgjerande for verdsfreden, men du må skjøne at dette med å 'ha' slike store diktarar i si kommune, og dimed sin identitet er viktig. Ein er stolt av å kome frå same kommune som ein verdskjend diktar, det er vel sjølvsagt, og det er jo også difor det over lang tid har vore 'kamp' mellom Lom og Vågå - for å få dette 'farskapet'. Viktig er det også for Hamsun sin familie, og då tillet eg meg å attgje det Leif Hamsun skriv i Fjuken torsdag 3. mai 2007:'Hamsuns fødestedDet har i den senere tid blitt spekulert endel i hvor Knut Hamsun ble født. Garmostræe i Lom eller Skultbakken i Vågå. Hamsunfamilien har i alle år stått stødig på at Garmostræe i Lom er fødestedet. I Lom ble han født, døpt og konfirmert.Dette kan dokumenteres ved Hamsuns egene notater og brev m.m. Den sikreste kilden ligger imidlertid i kirkebok og familiehistorie fra Garmo Lom.Så vi står fortsatt stødig på Garmo og vil alltid gjøre det.Asker.2.5.2007 Leif Hamsun'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
  • 2 uker senere...
Gjest Hans Myhre

Thor, så Alf Prøysen stammer fra storgården Stor Berg? Via noen damer kommer han til Nedre Berg på Brøttum og tippoldefaren i rett linje komer fra Helsethstua på Nes...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.