Gå til innhold
Arkivverket

[#49116] Forfedre til Kristian Johan Hansen f. 23.12.1883 på Vangseie i Røyken.

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Jeg forsøker å nøste bakover på fars-siden til min morfar,Kristian Johan Hansen, Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5568&idx_id=5568&uid=ny&idx_side=-31>Lenke Som det framgår her er hans far oppgitt til å være Axel Hansen f. 1862. Den eneste mulige Axel Hansen jeg kan finne er; Axel Johan Hansen (AJH) f. 6.12.1864 på Bragernes; Lenke, og konf. i Røyken 3.10.1880; (nr.5) Lenke.I b.b.for Røyken, under Heggum Nordre s.539 er AJH nevnt som eier i 1886. Ved hans konf. er hans far nevnt som G.br. Hans Bjørnstad Heggum Nordre. Men en tidligere hjelper fra Røyken ( Gustav Kirkerud) skriver til meg at han kan ikke finne navnet hans i panteregisteret. Han kan heller ikke finne ham som avdød i k.b. fram til 1912. Det er et tinglyst skjøte av 3.8.1887 som viser at enken på gården, Dorthe Pedersdtr. Heggum selger gården til fostersønnen AJH. for kr. 22700. Han selger gården videre etter bare tre år til Martine Hansen Gunnerud.Gustav Kirkerud skriver i et brev til meg dat. 7.4.1996: 'Axel Hansen Bjørnstad finner vi igjen i FT-1891 (den har jeg ikke tilgang til). Han er da gift, bosatt i Kristiania og driver kolonialforr. for egen regning, men da folketellingen fant sted, var han på besøk hjemme på Nordre Heggum (men ikke hos foreldrene). Kanskje de også var flyttet til Kristiania ?' På FT-1900 finner jeg ingen som passer til dette. Spørsmålet mitt er: Hvor er det blitt av min oldefar Axel Johan Hansen Bjørn(e)stad ??For å underbygge det foranstående så viser jeg til FT-1865 for Drammen;Lenke. Her nevnes Johan Bjørnestad som 2 år, men uten at Axel er tatt med. Det som også forvirrer meg, det er at her er far til Johan, nemlig Hans Bjørnestad titelert som restauratør. Likevel er det navnet på mor til Axel Johann nemlig Ottilie Heffermehl, som følger ved alle anledninger,som da sikrer at jeg er på rett spor.Jeg er selvfølgelig også opptatt av å finne mer ut av både Hans Bjørnstad og Ottilie Heffermehl. Jeg har funnet en Hans Andersen, f. 24.sept. 1829 i Røyken, men om det er rett Hans vet jeg foreløpig ikke, (nr.24);

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Jeg legger inn 3 stk lenker som åpner for Hans Andreasen (Andersen) som jeg peker på i innl. nr.2.Først bror til Aksel Johan, Otto Emil f.31.3.1861;(nr. 38) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=5901&idx_id=5901&uid=ny&idx_side=-39>Lenke.Så til hans søster Gyda, f. 30.12.1862; (nr. 39) Lenke . Tar også med hennes konf. 30.sept. 1877 i Røyken. Den viser til et sted ved navn 'Ølstad':(nr.16)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Jeg lurer litt på om ikke den Johan Bjørnstad som er nevnt som 2 år i 1865 kan være den samme som Axel Johan sønn av Hans Bjørnstad og Othilie H.Innlegg 1. Han er ført bare på mellomnavn, men det har jeg sett eksempel på i folketellinger før.Lenke Litt av en nøtt dette igjen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Pussig nok fant jeg en Axel Johan Hansen i 1900 telling i Kristiania , han er født i Drammen i følge folketellingen, men er oppført som bygningsarbeider: LenkeFant ikke noen som passer med navn og alder under Hansen eller Bjørn(e)stad.Håper noen kan finne ut av dette for deg.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Det Gunn peker på i innl.nr. 5 har jeg vært klar over lenge. Problemet er bare det at Gustav Kirkerud, som jeg viser til i første innlegg, der viser til en Axel Hansen Bjørnstad i FT-1891 for Kristiania.Det Gunn kaller en nøtt i innlegg nr.4, det er belyst i fjerde avsnitt også i mitt første innlegg.Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Gunn.Ditt innlegg nr. 6 passer perfekt til den Hans jeg peker på i første avsnitt i innl. nr. 3. Takk til deg.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Er det noen som vil tyde navnene på foreldre og faddere til denne Hans (nederst på siden); LenkeDet må vel være den samme Hans som Gunn viser på lenke i innlegg nr. 6.Her bør det jo være store muligheter for å kunne spore flere bakover. Den b.b. fra Røyken som jeg har tatt noen kopier av, den er fattig på slektsopplysninger.Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var ikke lett å lese etternavn her, men jeg skriver ned det jeg mener å tyde av navn:Elisabeth Haug? Oline --- ? Reidar --? Anders--? Anders BjørnestadHåper noen kan tyde resten Jeg reiser bort noen dager nå, så jeg håper du får hjelp!Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg fant på Fam.s en Hans Andersen f. 24 sep 1829. Han kunne passe med alder på Hans Andreasen ( Andersen) fra folketellingen .LenkeForeldrepar Anders Christensen og Anne Carine Hansdatter har fått en datter Marhe Andersen f. 8 mai 1821 , også på Haug. Da er det mulig at Haug er rett valg på Elisabeth fra faderlisten.Hans Andreasen kan være den samme som er nevnt som Hans Andersen . Navn blir ofte forvansket i kildene.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den forskjellen som er mellom Andersen og Andreassen, den har gjordt meg noe usikker siden i går kveld. Nå har jeg på nytt (to ganger) sjekket alle Hans med fedre som har navn som begynner på A. I tiden 1825 - 1830 er det (heldigvis) ingen andre kandidater.Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott! Håper du får hjelp til å tolke resten av fadderlistene . Jeg rekker ikke mer søking nå, før etter helgen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen av 'ekspertisen' som vil vurdere opplysningene i denne debatten ??Fks: Er det sikkert/sansynlig at det er den samme Hans som framkommer i innleggene 4, 6 og 9 ?I nr. 4: Hans Bjørnestad, Restauratør,36 år, f. i Røken. I nr. 6: Hans Andreassen, G.br. f. 1827 i Røken. I nr. 9: Hans And......, f. 24.sept.1829 i Røken. Til denne siste skulle jeg gjerne hatt hjelp til å tyde navner på foreldre og faddere.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei. Her er endel opplysnger som skulle svare på noen av dine spørsmålVed folketellingen i 1875 for Røyken bor Axel Johan Hansen, f. 1864, som fostersønn på Baarsrud hos gårdbruker Johan Hansen f. 1831 og kona Lisa Adamsdtr f. 1830. De er alle født i Røyken iflg. folketellingen. Denne tellingen er ikke publisert, men jeg har tilgang . Hans Andreasen er født 29.11.1830 i Røyken av foreldre Andreas Jonsen Hajum og Maria Haagensdtr. Han er nr. 7.[url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8423&idx_id=8423&uid=ny&idx_side=-86>LenkeDet er den samme Hans Andreasen Ølstad som ble viet i Bragernes 21.08.1855 til jomfru Ottilie Heffermehl. Kfr. farens navn. De er nr. 24. LenkeOtilia Bjørnstad f. Heffermehl døde 30.01.1867 i Røyken i barselseng og af tæring. Hun er nr. 3.LenkeEnkemann Hans Andreasen Bjørnestad ble viet i Røyken kirke 19.08.1869 til Emilie Berntsdtr Bjørnstad. Nr. 7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Jan.Dette må jeg si å være blink. Din første lenke eliminerer den tidligere mulige Hans Andersen.Nå må jeg jo se på mulighetene til å grave enda lenger tilbake i tid, både for Hans Andreasen og Ottilie Heffermehl.Hva mener du om min påstand i første avsnitt av innlegg nr. 1, om at det må være riktig far til Kristian Johan Hansen som er utpekt ?Det er jo også av innteresse om det på Bjørnstad eller andre aktuelle gårder kan være nålevende etterslekt.Min E-post adr. er: aemathie@online.noMvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kommer Ottilie Heffermehl f. 5.feb.1828; LenkeEr det noen som vil påta seg å tyde navn på foreldre og faddere?Den eneste jeg greier med sikkerhet er hennes far; Christian Heffermehl. Hennes mors navn kan være Else Maria ?Takker for assistanse!Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei igjen. Du har rett i at farens navn er Christian Heffermehl. Morens navn er Else Marie f. Holmes?? Tittelen foran farens navn ser ut som Sandmester uten at jeg er sikker. Fadderne må jeg ha litt tid på.Jeg har mye om Hans Andreassen og hans forfedre. Skal sende det på E-post bare jeg får gravd det frem.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til deg Jan.Jeg skjønner at den del av slekta som har med Røyken å gjøre, det er i trygge hender hos deg.Når det gjelder Drammen, dvs. Ottilie Heffermehl og hennes aner så ser det vanskelig ut. I FT-1865 kan jeg ikke finne hennes foreldre. De er vel da døde. Problemet er at jeg kan heller ikke finne Christian Heffermehl som gravlagt hverken i kirkebøkene for Bragernes eller Strømsø i tiden mellom 1855 (vielsen til Ottilie og Hans) og 1865.Jeg kan heller ikke se at det foreligger digitaliserte skifter som kan fortelle noe om Christian Heffermehl.Spørsmål: Finnes det folketellinger for Drammen mellom 1801 og 1865 ?Er det en eller fler som kan hjelpe meg videre her ?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen flere spor.I FT-1865 for Drammen;[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60602&sokpostnr=11#a0>Lenke, her ser vi Elise Heffermehl e. 75 år. Videre ser vi at hun har en datter; Birgithe 41 år, samt en Christian 38 år.Ved en gjennomgang av k.b. for Strømsø så finner jeg: Lenke. Her ser vi Birgithe (nr. 14 s. 128) f. 7 jan. 1824. Mor: Else Marie H. Far: Christian H. Dette må bety at fornavnet 'Elise' på FT må være feil. Dette blir videre bekreftet ved;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig noen flere spor.I FT-1865 for Drammen;[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f60602&sokpostnr=11#a0>Lenke, her ser vi Elise Heffermehl e. 75 år. Videre ser vi at hun har en datter; Birgithe 41 år, samt en Christian 38 år.Ved en gjennomgang av k.b. for Strømsø så finner jeg: Lenke. Her ser vi Birgithe (nr. 14 s. 128) f. 7 jan. 1824. Mor: Else Marie H. Far: Christian H. Dette må bety at fornavnet 'Elise' på FT må være feil. Dette blir videre bekreftet ved;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Endelig et gjennombrudd. Her kommer vielsen til Christian Hoffermehl og Else Marie ? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8452&idx_id=8452&uid=ny&idx_side=-33>Lenke. Det er fjerde innføring ovenfra på side 61. Så en bønn: Jeg ber igjen om hjelp til å tyde etternavnet på bruden.Her kommer deres første barn;Lenke, Johan Hendrik f.15 april 1812 (nr. 14 s.97)Her kommer Christian Heffermehl ( den eneste kandidat i landet) som 15 årig lærling i Bergen;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, vanskelig å tyde etternavnet under vielsen, men jeg synes det står Else Maria Larsen i forbindelse med dåpen til Johan H i 1812,hilse Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, jeg søkte på 'heffermehl, bragernes' på google, og da poppet det opp en anetavle til en Einar Lillebye. Ifølge denne, het hun Else Maria (Elise) Larsdatter, døpt 16. februar 1793 på Bragernes, så ta en titt på anetavlen hans,hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.