Gå til innhold
Arkivverket

[#49116] Forfedre til Kristian Johan Hansen f. 23.12.1883 på Vangseie i Røyken.

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Takk til deg Astrid.Jeg skal forsøke å finne fram til det du peker på i innlegg nr. 25. Noe av problemet med denne damen, det er variasjonen på både fornavn og etternavn. I følge dåps-innføringen i k.b. så er navnet 'Elise'; Lenke Hvordan kan hun da ha navn som Else Maria både ved vielse og barnefødsler ?Skulle vært artig om noen av fagekspertisen ville komme på banen i denne saken.Men igjen stor takk til deg Astrid.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

her har du dåpen til Lars Lenke på Strømsø i 1819Jeg har ofte støtt på at navn 'forandrer' seg litt. At Else (Marie) ble til Elise, er ikke uvanlig - kanskje hun ikke likte Else????Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen til deg Astrid.Jeg har intet annet å gjøre enn å bøye meg for dine argumenter. Det må være riktig.Ellers må jeg si at det var litt av en avslutning på en dag med leiting. Det rådet du gav meg i innlegg nr. 25, det var topp. Det er det man kaller å få servert løsningen på et problem, på sølvfat.En blomst til deg Astrid.Ha ei god natt.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, jeg har fått så mye hjelp her på Forumet selv, at det er bare hyggelig hvis jeg kan hjelpe andre litt på vei. NB: nok et lite tips vedr. navnet: jeg har ved flere anledninger støtt på at presten har skrevet feil i Kirkeboka (særlig fars og mors patronymikon) - så en kan rett og slett har glemt å føre inn Marie/Maria etter Else.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei igjenFørst til mitt innlegg 19. Det er selvfølgelig smedmester som er Christians tittel. Else Marie ser ut til å være født Holmen ? Faddere er: Enchen Madme (madame) Matthea Charlote Fischer, Pige Ellen Catharine Tveta. ------Christian Hansen Hotvedt (?), Halvor Strand, ----Christen Larsen.Innlegg 23: Den vielsen du henviser til er Enkemann Ole Christoffersen og Pigen Elsi Maria Thorgers Datter. Dette er ikke den riktige vielsen. Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei igjen.Man blir jo lett ”hekta” på dette. Christian og Else Marie ble ikke viet i Bragernes eller Strømsø. Jeg gjetter at det da må være en av nabobygdene. Det er jo også litt mystisk med Else Marie som ved barnedåpene kalles forskjellige navn: Holmen, Larsen og Halvorsdtr. Det viser seg at de er riktige alle tre. Faren hennes heter Halvor Larsen og bor på Holmen under Horgen i Eiker. Ungkarl og smed Christian Heffermehl fra Strømsøe og Pigen Else Marie Halvorsdtr ble viet i Eiker 10. oktober 1811. Brudens bosted er Holmen under Horgen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8489&idx_id=8489&uid=ny&idx_side=-50>Lenke Nederst på siden nr. 77.Folketellingen 1801 fra Eiker på gården Horgen så finner vi Halvor Larsen (nr. 1514) sammen med kona Berthe Andersdtr og flere barn bl.a. Else 10 år. LenkeEr dette den riktige Else? Else er født 4. febr. 1791 og døpt Else. Ikke Else Marie. LenkeMen, Else Maria Halvorsdtr Holmen, 16 år, ble konfirmert i 1806. Nr. 8. LenkeJeg mener at dette er den riktige Else Marie, og vi ser et eksempel på en prest som gjorde mange feil i innføringene.Her er også Halvor Larsen og Dorthe Andersdtrs vielse i 1785. Han har igjen greid å gjøre feil. ifl. de andre opplysningene heter hun Dorthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Ja, det er lett å gjøre feil. Det siste ordet i mitt innlegg skal selvfølgelig være Berthe. Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Først vil jeg igjen takke mine hjelpere. En særlig takk til Jan Helness. Han har sendt meg på E-mail ikke mindre enn 10 A-4 sider med slektsopplysninger. De forskjellige linjer går tilbake til ca.1600 tallet. Det som er særlig artig, det er alle de opplysninger som gir 'kjøtt' på tørre data.Normalt ville jeg jo lagt inn i debatten de slektsdata jeg har blitt hjulpet med. I dette tilfelle ville det bli for omstendelig.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nokså'irriterende' når så mye er på plass at jeg ikke vet noe sikkert om hvor det blei av Axel Johan Hansen. Se de første tre avsnitt i innlegg nr. 1. Er det hold i det Kirkerud hevder, nemlig at han startet kolonialforretning i Kristiania, eller er det han som Gunn peker på i innlegg nr. 5.Det hadde vært flott om også denne knuten kan finne sin løsning føt denne debatten avblåses.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.