Gå til innhold
Arkivverket

[#49143] Ole Larsen f.1784 Hjelmeland, tyding kirkebok

Gjest Cathrin Jegersberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Cathrin Jegersberg

Kan noen hjelpe meg med Ole larsen, synes det står Rande nr 57 til venstre Permanent sidelenke: Lenke . Hvem er foreldrene og vet noen noe mer om denne gutten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Ole Larsen Randa født 1784.Foreldrene Lars Larsen Randa f. 1741 og Eli Sjursdatter født 1755 i Breivik begge er fra Randøy. Mer i Hjelmelandsboka bind 3. Du vil også få bruk for både bind 1 og 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takker for dine opplysninger. Tillater meg å spørre om mer. Vet du noe om han kan ha flyttet ut fra Hjelmeland, da jeg har møller Ole Larsen død på Oddernes i Kristiansand og det står at han er fra Hagen i Hjelmeland nr.10 1840 Permanent sidelenke: Lenke Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Det er 4 brødre som heter Ola (ganske oppfintsomt) Ola f.1783 død 5 måneder gammel Ola f 1784 Ola f. 1789 flyttet til Rennesøy Ola f 1791 bosette seg på Govik, husmannsplass u/Randa. Det står ingenting mer om din Ola f 1784. Så det kan tyde at han er flyttet ut. Det er ingen gård i Hjelmeland som heter Hagen, det er Hagali, men der var det ingen Ola som passet inn. Hagen kan være en husmannsplass,Ola er født på gården Randa. Opplysningene er funnet i Hjelmelandsboka bind 3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Under Prestegarden i Hjelmeland II ,side 348 finnes husmanns plassen Hagen . Der finnes ein Lars Olson f ca 1745 , død 1812 gm Kari Olsdatter f ca 1755 og barn nevnt i boka er ; Helga f 1793 , Anna f 1796 , død samme år , Anna f 1797, død 1798 , Ola f 1798 , død 1798 (tvilling ) og Ola f 1799. Lars var jordlaus husmann og fattiglem i 1801 . I 1835 budde Kari på Espeland som enkje og fattiglem. Ingenting meir om Ola f 1799.Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Så snille og hjelpsomme dere er. Det som er mitt problem her er at presten i Oddernes har skrevet inn forskjellige årstall, men det var to Ole Larsen som giftet seg i 1815 i Oddernes. Den ene med Grethe og han var fra Ryfylke og min 'Ole' var Soldat fra Lyngdal og han var 46 år når han gifter seg på nytt i 1827. Men mølleren som dør forvirrer en del. Kan presten ha notert feil, det er gjordt tidligere, når det gjelder denne mannen.Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Er det noen som vet noe om tjenestegutten Ole Larsen ved Foss gård Lenke. Ligger denne gården i nærheten av Randa gård?Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 år senere...
Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg løfter denne saken fram i lyset igjen, da jeg har funnet Ole Larsen Hagen konfirmert i Hjelmeland år 1807, 21 år gammel.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15781&idx_id=15781&uid=ny&idx_side=-65>Lenke Permanent bildelenke: LenkeTrenger sårt hjelp til å finne denne gutten, da det mest sannsynlig er min ane.Ole Larsen Jægersberg døde 4/3 1840 i Oddernes og skal komme fra Hagen i Hjelmeland. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Litt om 'min' Ole Larsen fra Jægerberg i Oddernes.Soldat Ole Larsen gifter seg i Oddernes kirke med Karen Christine Christiansdatter 29/10 1815.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=9807&idx_id=9807&uid=ny&idx_side=-199>Lenke Permanent bildelenke: Lenke(Det er også en soldat Ole Larsen som gifter seg i Oddernes kirke den 2/3 1815 med Grethe Clausdatter).Ole Larsen og Karen Christine får barna, Lars og Christian i 1817 (tvillinger), begge to døde.Lars Christian f. 1820 og sønnen Carl f. 1821.Ole Larsen blir enkemann i 1826 og gifter seg 2. gang med Ingeborg Mortensdatter Sødal 14/10 1827. Han står der oppført som 46 år gammel. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: LenkeOle Larsen og Ingeborg Mortensdatter får 3 barn. Morten f. 1828, Karen Christine f.1831 og Ole Jørgen f. 1835.Ole Larsen døde 4/3 1840 i Oddernes, 56 år gammel.Elimeneringsmetoden:Det finnes 5 gutter med navnet Ole Larsen på 17 år i Rogaland. (Ingen på 16 år).1)Ole Larsen tjenestegutt på Foss i Hjelmeland. Lenke Dette kan være den Ole Larsen som hører til Rande gård. Vites ikke med sikkerhet hva hans videre skjebne er.2)Ole Larsen oppfostringssønn på Høyland, gården Lunne. LenkeJeg tror dette er han som gifter seg i Haa kirke 3. sept. 1813. Ole Larsen 29 år gammel fra Høyland. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke3)Ole Larsen fra Ly på gården Schjelseth. LenkeHar en mistanke om at denne gutten gifter seg i Ly kirke 2/3 1812. (Litt usikker grunnet tydeproblemer) Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke: Lenke4)Ole Larsen fra Augvaldnes, gården Søndre Stokke er reservematros. Lenke Tror derfor han kan utelukkes grunnet 'min' Ole som blir soldat.4)Ole Larsen fra Haa, gården Wiigre ser ut som er odelsgutt og dermed lite trolig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Øystein Ask

Ole Larssen(1784-1852) fra Sønnstokko i Avaldsnes kan du glemme. Han levde som oppsitter på bnr. 19 av Sønnstokko i Avaldsnes inntil han omkom ved forlis på Boknafjorden i 1852. Sønnen Lars og svigersønnen Kristen Hansen omkom sammen med han. #72,73,74:Kildeinformasjon: Rogaland fylke, Avaldsnes, Ministerialbok nr. A 7 (1841-1853), Døde og begravede 1852, side 185. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3624&idx_id=3624&uid=ny&idx_side=-158>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Hjorteland

Siden det står ved begravelsen at Ole var født Hagen, Hjelmeland, og alle andre kandidater etter tur blir avkreftet, må jeg si meg veldig enig i Tove Tjøstheim Eek's tips fra 2007. Det er riktignok andre husmansplasser i Hjelmeland kallet et eller annet med Hagen (Jone-Hagen etc.), men Hagen under Prestegarden vil jeg tro var det som på folkemunne var HAGEN i Hjelmeland.Jeg har selv lett etter Lars Olsen Hagen's barnedåper. Jeg tror han muligens var bror av Ole Olsen Auraaen på Riskedal i Årdal, og at brødrene? var fra Ramsfjell i Hjelmeland. Men det får bli en annen diskusjon.Jeg innser også at Ole Larsen f. på Randa er den eneste kandidaten vi finner døpt i Hjelmeland. Men 'din' Ole trenger ikke nødvendigvis vøre døpt i Hjelmeland.Lars Olsen og Kari Olsdtr. fra Espeland gifter seg nemlig så tidlig som i 1785 nr 9 [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=gigant&info=ingen&hode=nei&show=144&uid=100356&js=j>LenkeI 1801 er de på Hagen under Prestegarden: Lars Olsen Mand 56 Begge i første egteskab Huusmand uden jord nyder sit ophold af sognets fattig casse M 17 Kari Olsdtr Hans kone 46 Begge i første egteskab K 18 Ole Larsen Deres børn 2 M 19 Helga Larsdtr Deres børn 8Det interessante er at Helga på 8 så vidt jeg vet ikke finnes døpt i Hjelmeland. Det var dessuten rart viss det skulle gå 7-8 år etter bryllupet før de fikk andre barn (som i såfall ikke finnes døpt i Hjelmeland?) Men det kan selvsagt være slik. Poenget er at Lars og Kari Hagen kan ha flyttet ut fra Hjelmeland for så å komme tilbake noen år senere. De kan teoretisk ha fått en sønn Ole f. ca. 1786, som senere kaller seg Hagen siden han (fortsatt teoretisk!) vokste opp der.for eksempel den Ola Larsen Hagen konfirmet i Hjelmeland i 1807, 21 år gammel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Jeg beklager så mye sent svar.Mange takk til deg Øystein Ask, for at du tok deg tid til å bekrefte mine mistanker om at Ole Larsen Avaldsnes er utelukket som kandidat.Mange takk til deg også Haavard Hjorteland. Det kan virke svært så sannsynlig at 'min' Ole kan være sønnen til Lars Olsen og Kari Olsdatter Espeland, men så er det dette med bekreftelse da!Som nevnt i mitt innlegg nr. 10 så er 'min' Ole Larsen f. ca 1781 når han gifter seg 2. gang i Oddernes Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=935&idx_id=935&uid=ny&idx_side=-147>Lenke (Nederst til venstre).Han er 56 år gammel når han døde i 1840, d.v.s. f. ca. 1784.Han fikk en sønn som fikk navnet Carl, noe som forundrer meg litt, da dette navnet ikke er vanlig i Oddernes.Navnet finnes heller ikke på morsiden til Carl, Karen Christine Christiansdatter fra Vestre Moland.Kan navnet komme fra slekten i Rogaland!Jeg har også lett etter Helga sin dåp, da hun ikke er døpt i Hjelmeland. I Suldal har jeg heller ikke funnet hennes dåp.Sønnen Ole Larsen som er født i 1799 tror jeg lever i 1865, som ugift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Ja, selv om vi skulle finne at disse døper en sønn Ole ca. 1786 er det vel noe tynt.Jeg oppdaget forresten at bind 2 av bygdebøker for Hjelmeland er lagt ut på Nationalbiblioteket, fant den via denne linken: [url="http://slekt1.com/digitale-bygdeboker>http://slekt1.com/digitale-bygdebokerViss denne linken virker finner du Lars Olsen Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Viss du taster in sidenr. 348 bør det iallefall virke. Jeg vet ikke om en måtte vøre konfirmert for å bli innrullert, men det kan vel godt hende at denne Ole har vørt soldat ca. 1805 siden han var såpass gammel som 21 år ved konf? Faren kan for den sags skyld også ha vørt bortreist som soldat før han slo seg ned som husmann på Hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne  Bjørlo Fiskå

I Hoved-lægds og Ungt Mandskabs Roulle for 1802¨finner en Ole Larsen 17 år på gården Sæbø, Hjelmeland. På gården Sæbø er det en husmannsplass som heter Haugen. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Mange takk for tipset om bygdeboken og der står intet mer. Jeg fant barnet til Helga, døpt Permanent sidelenke: LenkeSå, fint du spurte om innføring i militærruller, Anne Bjørlå Fiskå og takk for svaret til Haavard Hjorteland.Har du virkelig funnet en passende kandidat i rullene! Ja, kanskje er det håp enda. Den Ole skal da være født omkring 1785, men jeg finner ingen kandidat på 16 år i Hjelmeland.Mulig det som blir nevnt i innlegg nr. 17 kan være en årsak til at han ikke finnes døpt i Hjelmeland.Nå har jeg ikke funnet gården Sæbøe i FT, men jeg har lest i bygdeboken på nett, fra side 277 om gården Sæbøe og husmannsplasseene, men så langt ikke funnet noe.Jeg må få takke så mye for alle bidrag og forslag som dere kommer med, for jeg stor bom fast med 'min' Ole soldat!Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cathrin Jegersberg

Takk for lenken Anne. Ja, jeg kaller deg ved fornavn, håper det er i orden.Ingen Lars som kan passe som far til Ole under Sæbøe (Sebbe). Interessant og jeg takker så mye for opplysningene om du har om innførte mannskap.Jeg kan dessverre ikke se hva som står i den rullen du viser til, annet enn skarpskytter Ole Larsen, f. 1783. Kan det være den samme som er nevnt i den andre rullen fra 1802? Dog alderen er litt forskjellig (2 år), men den passer bedre med 'min 'Ole'.Jeg ser forøvrig at det også står Lars Larsen f.1774 eller 1779.Kanskje en bror.Ja, her blir det mange spekulasjoner og spørsmål.Ole Larsen er mest trolig døpt i et annet distrikt enn Hjelmeland og at hans siste oppholdsted Hagen er det som blir innført i Oddernes kirkebok.Jeg har lett og lett i kirkebøkene i distriktet, men kommer ikke noe nærmere dessverre.Igjen mange takk for alle bidrag og forslag, som jeg forøvrig setter stor pris på.Mvh. Cathrin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Haavard Hjorteland

Anne, finnes disse rullene på nettet? f,eks. 'I Hoved-lægds og Ungt Mandskabs Roulle for 1802'Jeg synest det står f. 1753 om skarpskytter Ole Larsen, men det er kansje en blekkflekk.mvh, Håvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.