Gå til innhold
Arkivverket

[#49149] Rødøy/Nordl.: Christen Jacobsen (1799-1859) og Anne Bertelsdtr. (f. 1798)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Jeg søker foreldre til ovennevnte Christen Jacobsen og Anne Bertelsdtr.Christen ble født i Melfjord i Rødøy. Anne var fra Gjervalen i Rødøy. De ble gift 25. sept. 1825, i følge kirkebøkene for Rødøy. De slo seg ned i Nordfjordnes i Rødøy.Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Glemte å notere at jeg finner Anne som fosterdatter på 1 år i Skivik ved folketelleingen 1801. En Bertel Olsen (ugift dreng på 33 år) står nevnt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ane Berthelsdatter finner jeg som døpt i 1800 i kirkeboka for Rødøy her på Digitalarkivet, og foreldre var Berthel Olsen og Nilla Amundsdatter. Jeg har en Berthel Olsen i mitt slektsprogram født 1770, og har disse anene på han:1)Berthel Olsen født ca 1770, og var 6 år ved morens skifte i 1770. Foreldre:2)Ole Gregussen som det var skifte på i 1790, og han ble trolovet med Anna Berthelsdatter Våtvik i 1759. De ble gift i 1759, og begge deler skjedde i Rødøy kirke.3)Anna Berthelsdatter Våtvik, som det var skifte på i 1776. Trolovet og gift med nr. 2. Deres barn:a)Nils født ca 1764, og var 12 år ved morens skifte i 1776b)Maren Christiana født ca 1766, og 10 år ved morens skifte.c)Malena født ca 1768, og 8 år ved morens skifted)Berthel født ca 1770(se anenr. 1 her(.e)Kirsten Olsdatter også født ca 1770f)Berthel Olsen som jeg ikke har fødselsår på, og som vel er fra informasjon jeg har fått tilsendt. Dette kan være den samme som anenr. 1 og også barn d her.g)Peder ChristianAnna Berthelsdatter var halvsøster av min ane, og videre har jeg:6)Berthel Berthelsen født ca 1681-86. Han var 16 år ved manntallet 1701 i Breivik i Rødøy(som jeg har sett på mikrofilm), 74 år ved innrullering 1755 og 83 år ved innrullering 1769. Innrulleringen var den 26.05.1769, og Berthel døde senere samme år da det var skifte på han i Våtvik.Gift 1 med Anna Hansdatter som det var skifte på i 1731. Barn med henne:a) Margrethe Berthelsdatter født ca 1706, og hun er oppgitt å være 80 år da hun ble gravlagt 14.09.1786. Gift med Anders Eriksen som det var skifte på i 1742. Det ser ut som om hun har vært gift flere ganger, og en Margrethe Berthelsdatterm Abraham Gabrielsen i 1761. Det var skifte på han i 1771 i Sleipnes i Rødøy. En Margrethe Berthelsdatter ble forlovet med Hans Nilsen i 1773, og han var det skifte på i Høivågen i Rødøy i 1776.b)Niels Berthelsen Våtvik født ca 1715, og 16 år ved morens skifte i 1731.c)Kirsten Berthelsdatter har jeg kun fra morens skifte i 1731.7)Malena Mortensdatter som døde i 1782(funnet kun på kirkeboka for Rødøy på internett). Gift med nr. 6. Deres barn:a)Anna Berthelsdatter som det var skifte på i 1776(se anenr. 3 her).b)Nils Berthelsen døpt 19.05.1739. Funnet i kirkeboka på mikrofilm HF-1288 for 1739-1750. Har ikke mer på han.c)Berit Berthelsdatter født ca 1734-1740. Hun var 61 år ved folketellingen 1801 i Våtvik, og 70 år da hun døde i 1804. Gift med Ole Pedersen(ca 1733-1797). Disse er blant mine aner gjennom sønnen Berthel. Denne Berthel Olsen har ingen datter som heter Ane.12)Berthel Berthelsen født ca 1635. Han var 66 år ved manntallet 1701 for Rødøy, og han var da oppsitter i Breivik i Rødøy. Gift med MargretheDen 03.07.1708 saksøkte han sin nabo Niels Gabrielsen i Breivik for at denne hadde 'harddraget' hans kone(altså Margrethe). , og gjort ene 'ofverlast'. For dette måtte Niels betale 9 riksdaler i bot, og riksdaler i erstatning til Berthel for tort og svie på hans kone.13)Margrethe som først må ha vært gift med en Lars. Barn med han:a)Siri Larsdatter som det var skifte på i Rangsund i Rødøy i 1767, og hun var da gift med Iver Jensen som det også var skifte på da. De hadde ikke barn, og derfor var hennes halvsøsken arvinger. Halvsøsknene blir da barn av Berthel Bertelsen og Margrethe:b)Synnøve Berthelsdatter som ved skiftet etter Siri i 1767 var gift med Niels Sørensen.c)Anna Berthelsdatter som det var skifte på i 1724, og som var gift med Jens Andersen. Annes barn er arvinger ved skiftet etter Siri i 1767.d)Berthel Berthelsen(se anenr. 6 her).e)Melchior Berthelsen som var 9 år ved manntallet 1701 i Breivik i Rødøy. Han døde ifølge Frode Holthes hjemmeside i 1773 i Kila i Rødøy, og han var gift med Berethe Mouritsdatter som var født i ca 1699 i Harrfjell i Meløy. Melchior er nevnt i et skifte i 1751 da han var i Kila i Meløy(skifte etter en som hans kone var tante til).Jeg skal se mer i kirkebøkene på mikrofilm angående disse senere.Skal også se om jeg finner noe på det andre du spør etter her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Et spørsmål til Anne Lise Hovdal: Ole Gregussens hustru, Anne Bertelsdatter, skifte 31.7.1776. Var ikke hun fra Sandvik? Datter til Bertel Bertelsen og Malene Mortensdatter? I alle fall bodde de i Sandvik ved skiftet hennes og hans skifte i 1790.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har Anne Berthelsdatter registrert som født i Våtvik, og faren Berthel var jo bruker der. Jeg har også skifte på henne i Sandvik i 1776, og hun var gift med Ole Gregersen eller Gregussen, og de ble gift i 1759 ifølge kirkeboka på internett. Ole var jo bruker i Sandvik, og det er iallefall skifte på han der i 1790.Moren Malena Mortensdatter finner jeg dødsfall på i 1782 i kirkeboka på internett, og det var iallefall noe jeg ikke hadde fra før. Skal se kirkeboka på mikrofilm senere. Hun må jo ha blitt ganske gammel til den tiden å være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Hermod Moursund

Anne Lise og event. andre:Jeg har noen spørsmål:1) Nilla Amundsdtr. (til Berthel Olsen) finner jeg ikke andre steder enn mor til Ane Berthelsdtr. (f. 1800). Bare Nilla Amundsdtr. (1805-39 og datter av Amund Jensen og Elen Nielsdtr.) er i kirkebøkene. Har vi noen dødsår på henne?2) Amund og Elens datter Maren Amundsdtr. (f. 1801) finner jeg ikke død. En Karen Amundsdtr. døde i Gjerøy 5. des. 1851 - 55 år gammel, men trenger jo ikke være den riktig dama. Dødsår?Kan Edvardsen skiftesamling bringe klarhet i dette? Har ikke denne for hånden.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Glemte vel å skrive at Nilla også var mor til Berthel Andreas (f. 1804) - også da med Berthel Olsen som far.Denne Berthel var vel gift med Dorothea Jonasdtr. i 1786, men hun døde i 1812 - 55 år. Berthel hadde vel to ganger leiermål med Nilla, mens han ennå var gift med Dorothea???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg er usikker på om det er den Berthel Olsen som jeg har skrevet om tidligere som er den du er ute etter her, og tar derfor med utskrift av dette temaet på biblioteket når jeg likevel skal se mikrofilmen for Rødøy i samme periode.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Jeg har altså en Berthel Olsen som kom fra Gangvig og som hadde flg. barn: Ole (f. 1788), Beret Maria (f. 1790), Gjertrud Anna (f. 1792), Jonetta (f. 1795) og Peder (f. 1798) uten at noen kone er nevnt. Så kom altså de to leiermålene Berthel Olsen hadde med Nilla Amundsdtr. Så spørs det om det samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Iallefall er det som står i forbindelse med til Anna dette: Anna var uekte, og døpt 13.p.trinit.1800. Far var Berthel Olsen Skitvig. Ser jo i et tidligere innlegg her at det var en Berthel Olsen i Skitvig i 1801 som var 33 år, og er det vel mest sannsynlig at han var far til Anna her. Da er vel han som jeg har som døpt i 1770 iallefall aldersmessig ganske nært her. Jeg kunne iallefall ikke se noe om at den Berthel Olsen som var far til Anna var gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Nei, det er vel sannsynlig at Berthel Olsen her kun er far til de to barna til Nilla Amundsdtr. og at de ikke var gift.Det er vel ikke skifte etter Nilla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Ang. Christen Jacobsen (overskrifta) sine foreldre har jeg ikke funnet ennå.Går ut fra at han heter Ole Christian Jacobsen (f. 1800). I kirkeboka står Jacob Olsen som far.Ser at det er to muligheter for hvilken Jacob Olsen det er. vi har en Jacob Olsen viet til Ingeborg Anna Hagelstrøm i 1793, og en annen Jacob Olsen som ble gift i 1798 med Helena Aagaard Norum.Er det noen som vet noe om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Her er du nok på feil spor. Denne person havna på Bjerga i Tjongsfjorden og døde der. Han som gifta seg 1825, nevnt ovenfor, har jeg registert 4 barn på - alle født lengre sør i kommunen. Se mannskapsrullene som vi har lagt ut på nettet. Han er der nevnt født 'Rengen', men bosatt som innerste Gjervalen 1834. Prøv å gå videre her - har ikke tidligere arbeidet med ham spesielt. Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Birger.I følge de militære mannskapsrullene skal han være født i Rengen omkring 1802. Men jeg kan ikke finne noen Christen Jacobsen i det tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har Christen Jacobsen som bor i Melfjord, men er usikker på hvor han ble født. Gift i 1825 med Anne Berthelsdatter fra Gjervalen.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk, Birger. Ja, dette har jeg også, men problemet er å komme videre. I kirkebøkene er det ingen Christen Jacobsen døpt i det aktuelle tidsrom.Som tidligere sagt er det den eneste som kan 'ligne' på den riktige, han som ble døpt Ole Christian Jacobsen, f. 1800, med Jacob Olsen som far. At han kan ha blitt kalt, eller kalte seg selv, Christen, er vel ikke helt usannsynlig.Den Christen Jacobsen, som var født i Rengen, og som var nevnt i de militære mannskapsruller i 1828, -30 og -31, anslås å være født i 1802.Er denne Christen uteglemt fra kirkebøkene eller er det Ole Christian, f. 1800?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Til Anne Lise innlegg 3Ole Gregussen var gift 3 ganger, ekteskapet med Anna Bertelsdatter var hans andre, Skifte 1776 Sandvik i Rødøy etter Anna Bertelsdatter. Første konen var Kiersten Larsdatter d. ca / skifte 1759 Sandvigen i Rødøy. Tredje konen var Beret Marta Pedersdatter, de ble viet i 1778 i Rødøy.Barn av Ole Gregussen og Anne BertelsdatterMaren f. ca 1766 har jeg ikke funnet dåpen til.Døpt i Rødøy 1760. Ola Gregusen Sandvigens drengebarn Niels.Døpt i Rødøy 1766, Ola Gregussøn af Sandvigs pigebarn Malena.Døpt i Rødøy 1768, Ole Gregusen Sandvigen i Melfjordens barn Chiersten.Døpt i Rødøy 1775 Ole Gregussens barn Amund.Og selvsagt Ane 3 og f)Døpt 1764 i Rødøy Ola Gregusen af Sandviks drengebarn Berthel.Begravet 15 november 1764 i Rødøy, Ola Gregussøn af Sandviks søn Berthel, 9 uger gammel.Barn av Ole Gregussen og Bereth Martha Pedersdatter:Døpt i Rødøy 1778. Ole Gregusens barn af Sandvigen Peder Christian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hermod Moursund. Christen og Anne bodde i Kilhavn, en gård som lå mellom Sandvika og Melfjordbotn. Christen døde 1.5.1859, begravet 19.5.1859. Hans kone Anne Bertelsen døde 3.7.1860, begravet 23.7.1860. Ved Christens død er det oppgitt at han var 60 år.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen takk, Tove, for en utmerket oversikt.Birger: Jeg har alt det du skriver. Det jeg jobber med, er å finne dåpen slik at vi kan finne hans far, og det har vi ikke kommet frem til ennå. Det var hans død som gjorde at jeg satte 1799 som ca. fødselsår. Vi har jo sett i de militære mannskapsruller at han var født i Rengen, ca. 1802, hvis det er rett person. En annen Christen Jacobsen finnes i de samme rullene, født i Sundøen og skal da være født i 1803. Har du dåpen i dine papirer slik at vi kan finne hans far/foreldre - for det har ikke jeg? For å gjenta det: Jeg er ute etter dåpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.