Gå til innhold
Arkivverket

[#49149] Rødøy/Nordl.: Christen Jacobsen (1799-1859) og Anne Bertelsdtr. (f. 1798)

Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Takk Birger. Men er det ikke de scannede kirkebøkene, samt det som er lagt ut på pensjonatromma på Digitalarkivets side, samt Linesets oppsikkt (1820-1920), vi bruker alle sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Tove Karlsen. Du sier i ditt innlegg 21 'Mine slektninger i dette er Fordel Larsen, Pernilla Amundsdatter sin stefar. Og Berthel Olsen sin far Ole Gregussen, men via sønnen Søren Olsen fra hans første ekteskap.' Det må bety at vi er i samme slekt, Tove, men kan jeg spørre om hvem av barna til Søren Olsen, Anna, Kirsten eller Ole?Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Joda, Hermon, vi bruker nok alle disse, men der er jo også andre kilder som ikke nødvendigvis er utlagt på nettet. I tillegg så har jo bl. a. både Anne Lise Hovdal og Tove Karlsen lest i kirkebøker som ikke er på nett og vært meget gode hjelpere for mange av oss!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Til Birger 28:Min slektning er Anne (Ane) Sørensdatter som ble døpt i 1784. Og videre etter henne to av barna fra to av hennes tre ekteskap. Datteren Hanna Maria Haagensdatter døpt 1806 og sønnen Peder Benjamen Olsen døpt 1824Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Karlsen

Til Birger 28:Min slektning er Anne (Ane) Sørensdatter som ble døpt i 1784. Og videre etter henne to av barna fra to av hennes tre ekteskap. Datteren Hanna Maria Haagensdatter døpt 1806 og sønnen Peder Benjamen Olsen døpt 1824Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Takk skal du ha for det, Tove! Jada, da er vi så absolutt i slekt, både via Handvikhaugen og Melfjorden. Jeg er jo selv født i Melfjord av Per Christin Fordelsen og Lars Andersen sine etterkommere.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Martin Mathisen

Christen Jakobsen. Tror det er samme som er nevnt født Sundøen og Rengen. Det er konfirmert en med samme navn 1820 - med bosted Sundøy og 'far' Daniel Nilsen. Det er 2 lensmenn - bosatt på Tjong Nedre som har registrert her, og om det er forskjell på noen år i slike registreringer - betyr lite i vurderinga. Det er vanlig. Han er først nevnt 1822. Registreringa starta 1809. Det tyder på at han er født utenfor kommunen. I dette tilfelle bør en prøve Lurøy først. Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja her har det blitt skrevet mye utover dagen. Til Tove: Ole Gregussen er ikke min ane, og derfor hadde jeg ikke så mye på han, men han var gift med Anne Berthelsdatter som var søster av min ane Bereth Berthelsdatter. Jeg kan jo føye til at Ole Gregussen og Anne Berthelsdatter ble trolovet i Rødøy 16.10.1759, og forloverne var Peder Pedersen Melfjord og Christen Gregussen Melfjord(kan jo være bror av Ole?). Ole ble gravlagt bededag(30.04)1790.Dette er noe jeg har funnet på kirkebok på mikrofilm, så det er ikke alle som ser så mye på de innscannede kirkebøkene(jeg er noe forlangt bakover i tid til å kunne bruke disse). Sist jeg så etter var det ikke innscannet for 1790-årene enda, og i fellesdatabasen med kirkebøker for Rødøy mangler jo både faddere og forlovere. De var jo ofte slektninger, og er viktige å få med syns jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Takk til Johan Martin og Anne Lise.Ja, jeg mener også at det er samme person, men at faren skulle hete Daniel Nilsen, er vel ikke riktig? Var det det du mente? Men alt tyder jo på at han er født utenfor kommunen. Lurøy er jo ikke lagt inn så langt tilbake. Er det noen som har mulighet til å undersøke dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til innlegg 34: Jeg er ikke helt med her. Hvordan kan far til Christen Jacobsen hete Daniel Nilsen Sundøen ? Far til Christen Jacobsen burde vel være en Jacob? Forøvrig har jeg jo en Daniel Nilsen Sundøen født ca 1747 med foreldre Nils Hansen Sundøen og Magli Christensdatter, men han har jeg kun som gift med Berit Danielsdatter som døde i 1793. Daniel var kanskje gift flere ganger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Nei, jeg er ikke helt med jeg heller! Dette er tull! Jeg tror at akkurat den Christen Jacobsen som du Anne Lise har funnet er den rette! Fordi at en av hans etterkommere Hanna nettopp ble mor til 'Birger på Telnes' som vi sa i Melfjorden (Birger Lrentsen). Han vet jeg ble gift med en slektning av meg og jeg vokste opp med et barnebarn av han!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Christen Jacobsen. Som nevnt ble en person med dette navn konfirmert med bosted Sundø 1820. Som dere alle burde ha sett - 'far' står slik. Daniel Nilsen er selvfølelig ikke hans far. I rubrikk for fedre står også andre foresatte - som stefedre og den de arbeidet hos, som her Daniel Nilsen. Hvor Birger ville hen med sitt innlegg (38)er jeg usikker på? Johan M.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hvis Christen Jacobsen skulle ha en far som hette Daniel så ville han jo skrevet seg som Danielsen, men hadde han jo ikkedet, noe du nå sier. Men hvor er så hans far. At jeg skrev 'Dette er tull' var kanskje en øyeblikkelig reaksjon utfra du du sa og du har jo tatt feil før. Nå har jeg brukt dagen i dag med å kontakte noen av de eldste i hans etterslekt og som sier at han enten kom fra Gjervalen eller var født i Melfjord og at faren hette Jacob et eller annet, men at han var død før Christen giftet seg. Det er jeg pr. dato vet!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å ta et siste innlegg i denne debatt. Til Hermod og Anne Lise. Som nevnt tidligere anbefales det fremdeles å se til Lurøy vedrørende Christen Jacobsen. Innlegg 40 kommenteres ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.