Gå til innhold
Arkivverket

[#49194] Elfrida Larsen

Gjest Gaute Zøllner
 Del

Recommended Posts

Gjest Gaute Zøllner

Bestemor Elfrida Larsen f3.1.1886 står oppført i 1900-tellingen med Thorvald Larsen f 1840, som far. Jeg leter etter Thorvalds fødselsdag/sted, dåpdato og gift dag/år og med hvem. I Oslo er det en bråte med kirkesamfun, så her har jeg gått meg vill. Er det noen som kan sette meg på sporet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Tror jeg muligens har funnet dåpen til Elfrida. Faren heter riktignok Anton Larsen, men fødsesdato stemmer. Kirkebok Grønland: Lnr. 10. LenkeMvh Benn Johan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Takk for ny informasjon, hun heter Elfrida Mathilde. Dette forkaster sporet som jeg har fulgt med Thorvald! Hun har også en bror, Ludvig Sverre f 0612.1883.(oppl fra hans datter) Takk igjen Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Finner de ikke i telling 1900.Men Karoline Bollette Larsen ble f.23/3 dpt.28/3 1864 Spydeberg Østfold.Foreldre Arne Larsen og Elen Johanne Kristoffersdtr.Karoline hadde også 2 andre søsken født i Raade og Vaaler.Kansje samme Elen som er fadder til Elfrida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Takk for informasjon Nina. Dette er en jungel å lete i.Elfrida giftet seg med min bestefar som kom fra Preetz 1906 Han startet en liten cigarfabrikk i Oslo(6mann)d1948. Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Ja de var ikke lettfunnet Gaute.Mener jeg så ei som hadde Bollette Arnesen i navnet sitt på telling Oslo 1900.Men skrev det ikke ned. Nå kan jeg ikke finne det igjenn.Finnes det flere søsken av Elfrida og Ludvig?Jeg fant ikke Ludvig i den samme kirkeboka.Ville sjekke navnet til faren.Om det stemmer.To barn døpes samme dag i kirka.Begge fedrene kalles Anton.Kansje presten skrev feil fornavn i farten?Prøv og få mere info fra familien.Døde Elfridas foreldre tidlig kansje.Før 1900.Kunne da barna blitt spredt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Å så heldig jeg har vært med å få slik fin info. Jeg som mange andre begynte ikke med slektsf. før etter at mine foreldre døde! Men datter av Ludvig Sverre(hun er f så sent som 1947!)opplyser at L S vokste opp hos fosterforeldre i Frogner Sørum. Bgr Årnes kirke. Mange tusen takk til dere, Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jeg fant ekteskapsinngåelsen til foreldrene her (nr 43): Lenke - alltid hyggelig å kunne bidra litt.mvh Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina  Berg

Her har du hatt en stor jobb Aud,når de ikke var i Oslo,men spredt rundt omkring.Nå skulle det jo gå ann å finne faren slekt også når vi har hvor og når han var født og konfirmert.Men er det noen av dere som kan tyde hva som står?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Jobben var ikke så stor, jeg bare utvidet søket til nabofylkene (RHD). Det ante meg at de måtte ha flyttet på seg siden de ikke var å finne i Oslo. Jeg har ikke sett mere på fødested m.m. - her er det sikkert nyttig med lokalkunnskap; noe jeg ikke har, men jeg skal se hva jeg kan finne ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Ja tusen takk alle sammen. Her har jeg litt å lære når det gjelder å søke på rette steder. Oldemor i Preetz sendte 8 10 brev til bestefar i Oslo hvor jeg fant mye nyttig om levesett osv. Men her blir det nok vanskeligere bakover, det har jo vært ett par kriger hi hiTakk igjen, Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Benn Johan Rislaa

Lars Hansen er oppført på gården Præsterud i Akershus. Faren heter Hans Larsen og det er nok ham i folketellingen 1801. Lenke Nr. 1889, dermed har du foreldrene til Hans på plass også. Dette er ikke sjekket opp mot kirkebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gaute Zøllner

Tusen takk Benn. Det var godt å få rette opp feilsporet med Thorvald som far til Elfrida. Men i 1900-tellingen for Kristiania tolket jeg det slik da han står oppført med hf og hun som d ug. Men det er selvfølgelig i kirkebøkene som en må forholde seg til. Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Gaute Zøllner

Jeg har Bithe Gurine Pedersdatter f5.10.1812 og konf. 1.10.1848 og hun ble gift med Lars Hansen. Men på denne lenke nr 85 Lenke er det vel ikke rette personer. Far til Birthe heter vel Peder Olsen! Noen som kjenner til rette gifte dato?Gaute

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.