Gå til innhold
Arkivverket

[#49233] Mjærskau gård i Enebakk

Gjest Svein Bakke
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Bakke

Hvilken bygdebok bør jeg låne hvor det står om gården Mjærskau i Enebakk ? min farmors-farfar Johannes Hansen kom fra den gården da han kjøpte Bøler i Frogn år 1790. Se bygdebok for Frogn side 414. B.1. Birger Kirkeby: Gards- og slekthistorie for Stranda og nordre del av Kirkebygda. 1981. B.2. Birger Kirkeby: Gards- og slekthistorie for vestre og søndre delen av Kirkebygda og Hammeren med Skåka. 1984. B.3.Birger Kirkeby: Gards- og slekthistorie for Daleffjerdingen, Ytterbygda med Brevikkroken, Rausjø 1991. Ellers er jeg takknemlig for opplysninger om Johannes Hansen og hans slekt i Enebakk. Folketellingen 1801 står Hans Larsen opført som husbonde, er det faren til Johannes Hansen ? Mvh. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Også jeg stammer fra Johannes Hansen Bøler i Frogn, og har relativt god oversikt over hans avstamning. Han var født i 1764 i Enebakk av foreldre Hans Gudbrandsen Mjærskog (1730-1773) og Marte Olsdatter (1738-1812) fra Huseby. Jeg skal ved leilighet legge inn Johannes' slekt bakover i tiden, der særlig hans morsslekt er godt utforsket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Bakke

Takk Sten. Håper og ta del i Johannes slekt bakover i tiden. Til orientering så er Olaus min farmors-far. Mvh. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Bakke

Hei Kari. Har sett på navnergistret som er til stor hjelp, har der funnet konfirmasjonen til Johannes. Mvh. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Fra den gamle Jar-slekta i Ytterbygda i Enebakk går det en linje ned til Johannes Hansen Mjærskog:1. Svend Halvorsen Jar, f. ca 1579, d. ca 1670. Trolig sønn av Halvor, oppsitter på Jar i 1595, og Rønnaug, oppsitter på Jar i 1600.2. Halvor Svendsen Jar, f. ca 1615, d. ca 1658, g. Johanne Bjørulsdatter Huseby, f. ca 1618, d. ca 1695? Johanne var datter av Bjørul Huseby i Ytterbygda, som trolig døde rundt 1620 (enken giftet seg med en Brynild - dette er neppe samme mann slik gårdshistorien antar).3. Guri Halvorsdatter, f. ca 1655, d. ca 1703, g. Tollev Auensen Huseby, f. ca 1650, d. 1729.4. Ragnhild Tollevsdatter, f. ca 1684, død 1752, g. Torer Torkelsen Oppsal i Ytterbygda, f. ca 1672, d. ca 1710. Torer var sønn av Torkel Tordsen Oppsal, f. ca 1634, d. ca 1705, og var mest sannsynlig gift med en datter av Stener H. Oppsal.5. Ingrid Torersdatter, f. ca 1703, d. ca 1770, g. Ole Nilsen Ungersnes i Enebakk/Karlsrud i Ski/Huseby i Enebakk, f. ca 1700, d. 1759.6. Marte Olsdatter, f. 1738 i Ski, d. 1812, g1 Hans Gudbrandsen Støttum/Mjærskog, f. ca 1730, d. 1773, g2 Hans Larsen Mjærskog.Gårdshistorien har ikke funnet Hans Gudbrandsens foreldre, men alt tyder på at han var sønn av Gudbrand Olsen, f. ca 1689, d. 1737, og Ingeborg Andersdatter, f. ca 1690, d. 1761, på Østre Berger i Hovin anneks i Spydeberg. Hans oppgis å komme fra Hovin ved vielsen i 1758, og som formynder for to av hans barn opptrer Ole Gudbrandsen på Østre Berger, åpenbart i egenskap av den avdødes bror. Hans hadde da også lånt et større beløp av Ole Berger i Hovin.Gårdshistorien for Ytterbygda i Enebakk er av vekslende kvalitet, men akkurat for disse slektene gis det en grei framstilling.Svein: Så du er etterkommer av Olaus Johannessen Slottet i Frogn. Selv stammer jeg fra Karen Pauliane Johannesdatter (1820-1862), som giftet seg med Ole Christiansen på Bølerenga i Frogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Bakke

Hei Sten. Dette var interessant, Marte Olsdatter var hun fra Huseby gård i Frogn ? Mvh. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Nei, Marte Olsdatter var født på Karlsrud i Ski og vokste opp på Huseby i Ytterbygda i Enebakk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Jeg ser at en passus i mitt innlegg # 9, pkt 4, kan misforstås. Det var Torkel Tordsen Oppsal i Enebakk som sannsynligvis var gift med en datter av den tidligere oppsitteren, Stener Oppsal med seglinitialene SH.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Sten Høyendahl

Hei Svein, takk for i går!Jeg tror ikke jeg har stort mer å komme med om Marte Olsdatters slekt enn for tre år siden. Dette fordi herkomsten til Ole Nilsen Ungersnes, Torer Torkelsen Oppsal og Tollev Auensen Huseby ikke er avklart. Jeg har nok noen hypoteser, men dem er det ikke verdt å legge ut her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.