Gå til innhold
Arkivverket

[#49242] Borgere i Trondheim 1500 tallet

Gjest kjetil arntzen
 Del

Recommended Posts

Gjest kjetil arntzen

Jeg jobber med Moskenes i Lofoten og mangler en kontakt til Kristoffer Thommasen og Karen Hansdatter. Kristoffer er bygdefarsskipperDet jeg undres på er om de kan være bosatt i Trondheim. Det man antar er at dem har vært 'holdne' drivere av Moskenes. Usikker på eiendosmforhold men ser at generasjoner etter dem har eiendommer i både Værøy og Røst.Røst og værøy har 'eiere' som er borgere av Trondheim. Bla har Ane Cathrine MUNCHEGAARD eiendom på Værøy http://nermo.org/slekt/d0024/g0000022.html#I45132Jektskipper Hans Thommasen som i 1624 har jekteleie på Moskenes. Han betalte koppskatt i 1620 og betalte full leidanger på Bisselvåg i 1610 Han var igjen sønn av Thomas Kristoffersen som betalte koppskatt på Moskenes i 1610 og i 1610 står som bygsler av både Reine og Moskenes. I 1618 finner jeg han som Jektskipper. Denne Thomas er gift med Henriksdatter (mulig fra Ramberg) og er sønn av Kristoffer Thommasen og Karen Hansdatter. Kristoffer er bygdefarsskipper i 1567 og vi finner at dem gir to lysestaker til kirka i Moskenes som brukes selv i dag. 4 Sóerland Ane Catrina Munchegaard 4W: Præsten till Wæróen Admensam 1W. Wæróe kiercke 1W: Baltzer Biórnsen 1½W: daniel Luchasen 2W: hans Niels: 2½W: Hans Luchas: 1W: Efter aftaged Ane Cat: Mgd: 3W 1pd. Præst: ad. Mens: 2pd 12mk. Wæróe kiercke 2pd 12mk. Balser Biörns: 1W 18mk: Daniel L: 1W 2pd. Hans Niels: 2W 6mk. Hans L: 2pd 12mk. Efter hart kor: Taxten! Ane C: M:gd 1t 3mk 1 2/3 alb: Præst: adms: 2 skp: 2 2/3 alb: Wæróe k: 2skp 2 2/3 alb. Balt: B: 3 skp 1mk 1 alb. Daniel L: 4 skp 3mk 1 2/3 alb. Hans Nils: 2skp: hans L: 2skp 2 2/3 alb: Samúel Polsen 6 Johan Peders: Anders Polsen Christen Anders: Hans Eliasen Niels Pedersen Elias Jacobsen Daniel Luchas: Hans Luchas: Luchas Mogensen Hans Hansen Jacob Gabrielsen Thomas Johansen Peder Jórnsen Jon Andersen Øde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.