Gå til innhold
Arkivverket

[#49248] Fotograf H. B. Carlsen?

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

På et lite portrett-foto jeg har liggende ser det ut som fotografen har vært H (utydelig).B. Carlsen, og jeg lurer på om det har vært en Oslo-fotograf? Jeg skulle gjerne funnet ut hvem gutten på dette bildet er, men er redd det er for nytt til å 'offentliggjøres' her(antagelig tatt på 1940-tallet). Eksisterer denne fotografen i dag?, og hvis ikke, kan det finnes eventuelle arkiver etter denne fotografen? vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Det var iallefall i 1966, en fotograf Carlsen i Oslo. Han holdt til i et av de byggene som noen år senere ble revet for å gi plass til en utvidelse av Christiania Glassmagasin (på Stortorget). Mener å huske at firmaet opphørte, men hvem som overtok arkivene vet jeg ingenting om.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk til Odd og Olav for tips! jeg får ikke din kandidat helt til å stemme Odd, for jeg tror det må være en H som første bokstav, og jeg lurer på om bildet kan være litt nyere enn tidsepoken til Johan Bernhard Carlsen, men 100% sikker er jeg dog ikke. Ellers var det flott tips. Spørs om det er 'noe' i innlegget til Olav hvis det eksisterte en Carlsen i 1966. Jeg vet ikke hvordan det er å legge ut slike bilder som dette, men det er vel for nytt? Jeg legger inn en liten del av det om noen vil hjelpe til å se om det står H. B. Carlsen. mvh Reidar

bilete2647.b.carlsen.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Jeg kan, utfra mine bilder, ikke se at det er oppgitt noe fornavn på fotografen. Forbokstaven i etternavnet har imidlertid 'en utsmykning' på toppen som kan være hva som helst fra en 'konge'-krone til et navn. Mine bilder er tatt våren 1966.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja kanskje det Olav? Jeg greier ikke helt å tyde det sjøl så det er mye mulig at det er slik, og da kan det kanskje være Odd Brede`s kandidat likevel, eller at dere har rett begge? 10-tallet er vel bare et nummer i en bildeserie? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Petter Engh

Hei Reidar og dere øvrige. Det er nok Odd Brede som har funnet rett fotograf. Jeg ble i ca. 1949 tatt bilde av hos Joh.B.Carlsen. Navnet er skrevet på samme sted til høyre under fotoet og til venstre med nr. 6 og 11 på mine bilder. Det er verdt å merke seg at det er punktum etter h og b Det tyder på at Jo har blitt utvisket på en måte. Bildene av meg er små og måler 5x5,5cm..Vi bodde på østkanten i Oslo og var ofte på besøk i områdene i nærheten av Torggata, Storgata og Grønland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei og takk Hans Petter for gjenkjennende karakteristikk, dette bildet jeg har er også lite og måler 5x5,5 cm i firkant. Så da er nok fotografen lokalisert. Du veit, hadde jeg hatt mail-adressa di så kunne jeg sendt det til deg så hadde du fått sett det, men jeg vet ikke om du vil 'kryptere' den til meg. Dette er etterlatenskaper etter noen, og det er den klassiske feilen at det ikke er notert hva det er. Men jeg har hatt lyst til å prøve å finne det ut. Foreløpig tusen takk til Odd, Olav og Hans Petter. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Odd og Olav kan også gjerne få bildet hvis dere har interesse av det, for det er ikke av noen hemmelig verdi for meg. Det går ihvertfall ikke an å legge det inn i debatten her og det er vel forståelig. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Slutter meg til rekken av personer som ble fotografert hos Carlsen i 1949. Jeg mener han holdt til på Torggata-siden av kvartalet. Men jeg var ikke så gammel... Jeg vet også hvem det var som kjøpte arkivet, men må bare tenke meg litt om:-)Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, gutten har på seg en 'matros-dress', som var veldig populær på femti-tallet (vi jenter hadde matros-kjoler),hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav A. Nielsen

Det er nokså sikkert at det er samme firma vi alle nevner. Men i henhold til referansen i et av de tidligere innleggene, drev ikke den første fotografen firmaet lengre enn til 1938. Det er nok hos etterfølgeren (hans sønn?)at mange av oss er blitt fotografert.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Tusen takk til dere alle tre for innspill. Det har vært en mye brukt fotograf skjønner jeg. Ja, Astrid, matros-antrekk vet du dette var, men det var kanskje å få på 1940-tallet også?, hvis du kikker i siste nr. av Norsk Ukeblad er det bilde av en tragedieforfulgt svensk kongefamilie, og tre av barna på dette bildet tror jeg har akkurat samme antrekk, men det kan hende de var tidlig ute med moten. Og kanskje Torgeir i 11 etterhvert løser nøtten med arkivet? Takk til dere så langt. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Her er vel matros-dressen kanskje? Dette bildet er muligens tatt før 1947, jeg gjengir det ikke i sin helhet, men henviser til Norsk Ukeblad nr. 18/2007. mh Reidar

bilete2656.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

heisan, dette er vel den 'kongelige utgaven', som nok har ganske lang tradisjon i de kretser, men er sikkert opphavet til den 'folkelige utgaven' som 'eksploderte' på begynnelsen av femti-tallet. Jeg tør ikke si når matrosdressen/-kjolen først ble 'allebarnseie' her i landet - slutten av 40-tallet, kanskje????Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Astrid! ja detta har nok du bedre skjønn på enn jeg og de kongelige er vel også før ute med å ta inn moter enn 'vanlige'. Jeg husker såvidt disse klærne jeg også og jeg husker det var noen luer med blank snipp rundt 1950, og jeg husker jeg hadde ei slik og var litt stolt av den. var disse også en del av matros-moten kanskje? Du får kjøpe med deg et eks. av Norsk Ukeblad nr 18 når du er på butikken i morra og se på dette bildet av svenskene:-). Mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Matros-moten er nok mye eldre enn fra 40-50 årene. Fylkesfotoarkivet i Ålesund har mange bilder på Internett, og der er mange fine barnebilder med både jenter og gutter i matrosklær fra 1918 og deromkring.fylkesfoto.nohilsen Inger-Johanne som selv er avbildet som 'matros' i 1941.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Inger Johanne, da skal vi ta en titt på det! Rart ikke denne moten kommer igjen i 'retro' for alt som har vært kommer da ofte tilbake som litt gjenkjennende, men det kan hende det har vært uten at det liksom har vært tenkt over.mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Er det frekt å spørre deg om ei lenke Inger Johanne?, var inn på noen sider fra arkivet men fant liksom ikke fram. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Virkelig en artig debatt, dette!! At matros-klær er eldre enn fra begynnelsen av femti-åra, er jeg fullstendig klar over, men jeg mener den virkelig tok helt av da, og sånn sett passet godt inn i tidsepoken debatten startet med. Nåja, jeg tok et lite søk på nettet, og matrosklær er tydeligvis fortsatt populære!vennlig hilsen Astrid.PS: jeg abonnerer på Norsk Ukeblad!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

Oi, Reidar der ga du meg et problem, mine datakunnskaper er stort sett prøve og feilemetoden!! derfor har jeg ikke prøvt å lage lenker enda. I kveld gikk jeg inn på Søk Bilder, så avansert søk , på institusjon, tok Sponland og motiv/stikkord skrev jeg barn, Da fikk jeg jo opp massevis av bilder,men jeg ville bare sjekke at jeg husket riktig ang.matrosklær, og kikket bare på endel av bildene. Men til venstre står det Søketips, for arkivet inneholder mange flotte bilder, også fra Sogn og Fjordane.Dette var reklamen!! men når jeg er med i Disdugnadgjengen, må vel det være tillat ?håper dette kan hjelpe deg litt på veg.hilsen Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Jeg tror at matrosdressmoten tok av med vesle prins Olav da han med sin far Haakon 7 i 1905 entret honnørbrygga. Det var vel obligatorisk i den danske kongefamilien med sjøoffiserutdannelse, kanskje har matrosdressene blant den yngre garde noe med det å gjøre? Men hvor matrosdressmoten (blant barn) oppsto - det kan vi kanskje få svar på fra en historiker? (Jeg får noen assosiasjoner til Russland og tsarfamilien, men det er bare høyttenkning...) Jeg har ellers endel bilder av familiemedlemmer i matrosdress tatt rundt 1912. Tror det kulminerte omtrent på den tiden. Kanskje tradisjonen går langt tilbake i Bergen? Selv gikk jeg med matrosdress da jeg begynte på skolen i Lillehammer i 1953 (begynner å dra på årene, gitt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, jeg er ikke så god med lenke, men ta en titt på hjemmesiden til Mjøsmuseet, Gjøvik: www.gjovikmuseet.no. Gå til 'Spesialemner' og så 'Barnets århundre'. Der får vi nok heile soga hva gjelder denne moten her i landet,hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.