Gå til innhold
Arkivverket

[#49248] Fotograf H. B. Carlsen?

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen dere! Det var kommet mange fine kommentarer utover kvelden og dere skal få lov å fortsette, for det er da litt artig å mimre litt over 'gamle dager' og klesmoter er også et svunnet moment. Hvis moteskapere oppdager denne debatten nå så er det vel ikke lenge før matrosdress-moten gjenoppstår:-). Mens vi venter på litt mer opplysninger om fotograf Carlsen så er det bare å debattere moter, så værsågod:-), Jeg har litt andre gjøremål nå på våren så det kan bli litt mer sporadisk at jeg er innpå men det er bare å debattere matros-dressen likevel. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har sett på lenken i innlegg 25 og den fortalte alt ser jeg. Jaha, så moten var engelsk-inspirert og så gammel som fra midt på 1800-tallet, så da er det klarlagt. Rart den ikke kommer att i 'retro-stil'. Du Astrid eller noen andre, hvem av disse guttene på bildet i innlegg 15 er dagens 'kung' i Sverige?, hvis han er en av dem, jeg blir likevis. Det stod ikke navn på dem i bladet. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Reidar, jeg har ikke bladet lenger (svigermor har 'arvet' det), men jeg mener å huske at faren til 'kungen' (som døde i flyulykken på Kastrup, var det vel, i 1947), står mørkkledd i bakre rekke. Tror bildet er tatt rundt 1940, men okke som, Carl Gustaf, er ikke med (han var bare 9 måneder da faren døde).Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, fikk sett på bildet igjen, og det er nok tatt rundt 1925, snipper og klær tatt i betraktning. Den vakre piken på bildet er vel den blivende dronning Ingrid av Danmark, moren til dagens dronning.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Astrid! Ja vel, er det tatt så tidlig som på 20-tallet, og det er ikke til å komme forbi at det er en stilig gjeng. Men vil det si at den innringede mannen der bak er rundt 20 år på dette bildet. Og han sjøl, er det han vi hørte om som Gustav VI Adolf som jeg stort sett bare husker fra svenske frimerker da en drev og samlet litt på det i oppveksten. Jeg har nå sporet av fra fotograf Carlsen da men inntil videre er sikkert dette bildet i innlegg 4 og 5 vanskelig å finne ut av, for selv om et arkiv skulle finnes er det vel som å lete etter nåla i høystakken å finne akkurat denne bestllingen og eventuelle negativer?, og da gjør det ingen ting om det spores av litt. Hva tror du Astrid eller andre, er personen under den samme som overhodet i ukeblad-bildet? Ellers, det er noe jeg lurer på ved det også, jeg greier ikke helt å tyde post-stempelet? Mvh Reidar

bilete2665.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Theodorsen

Fotograf Carlsen: Jeg lot meg avfotografere hos JON B Carlsen ved Stortorvet i Oslo høsten 1953 i Marinens Kvartermesteruniform. Firmanavnet er preget i opphøyde bokstaver på kartongen hvor fotoet er satt inn.Med lupe kan jeg se JON B over en stor C i etternavnet, det kan uten lupe se ut som en krone. Rolf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Rolf og tusen takk for flotte og konkrete opplysninger, og da er det jeg var langt ut på sida med denne H`en i tema-tittelen skjønner jeg, men jeg trodde liksom det var en slitt H hvor noe av ene stolpen manglet. jeg lurer på om denne svenske kongen på frimerket i 31 er et hakk for gammel så det var denne nedenfor jeg skulle ha, men hva het han i 31 igjen nå da? mvh Reidar

bilete2668.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Innlegg (31)Kongen på 20-øresfrimerket er kong Gustaf V, som var svensk konge til 1950. Frimerket er poststempla i 1944 ser det ut for.Innlegg (23)Kong Haakon VII 'entret' nok ikkje Honnørbrygga. Dei kom derimot i land ved Vippetangen novemberdagen i 1905.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Takk til Vidar og Gunnar! Skal vi se Vidar, er det Carlsen senior jeg finner omtale av i lenken din? Ser ut som det var en allsidig fotograf! Gunnar, så det var Gustav V ja, men nestemann i 35? Dette er nok også frimerker fra fra først på 50-tallet. mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Til (37)Det er vel frimerka i innlegg (34) du meiner. Her har vi den tidlegare nemnde svenskekongen Gustaf VI Adolf, som vart konge etter faren, Gustaf V, i 1950.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Gunnar! Ja, jeg bommet, det skulle være 34:-). Jaha, det var denna som var VI Adolf. Da var det Gustav V jeg erindrer fra nyhet-sendinger i oppveksten da, for jeg husker bestefar drev og hørte på nyheter på batteri-radioen sin rundt 1950, (muligens en Radionette)og for å spare strøm hadde han lyden på et minimum og holdt øret inntil radioen, og da var det Korea-krigen, tror også kanskje det var noe i Indo-Kina, mener å huske Dien Bien Phuh og så var det ett eller annet med Kong Gustav som gikk att i nyhetene. Jeg lurer på om han var syk og døde i de tider så det var noe spenning rundt det? Vet ikke om det stemmer? mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hvem er dette da Gunnar? Etter monogrammet å dømme er det kanskje noen fra høyere kretser? Reidar

bilete2670.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, tror det er Gustav III (40), han som ble skutt på maskeradeballet i mars 1792, var det vel (vanskelig å huske så langt tilbake...), ellers er vel 'kongerekken' avklart hva gjelder NU og frimerkene,Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei alle sammen! Tja, jeg lurer på om jeg i denne omgang er kommet såpass langt i dette temaet at det kanskje er greit å bremse det ned. Nå vet vi hvem fotografen var og hvor han holdt til og når det gjelder selve bildet vil det sikkert være en treff å finne negativet i et eventuelt arkiv, men det er klart, hvis det eksisterer et sted så...! Ja, så fikk også matros-dressen sin renessanse og det var uventet og hyggelig. Det er litt rart, men jeg kan liksom ikke huske at den var noe særlig brukt over distriktet her, men det kan være hull i hukommelsen min. Kanskje vi ligger for langt unna kysten og maritime påvirkninger herfra, jeg vet ikke? Vi får sette moteskaperne på saken og få den gjenskapt:-)Eller kanskje det er noen i forumet her som er kreativ og flink med saks og tegnebrett som tar tak i ideen:-). Tusen takk til dere alle sammen som har bidratt med innlegg i dette temaet, det har vært bare morro hele veien, og skulle noen finne opplysninger om arkivet etter JOh B. Carlsen så mottas det med takk. Vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Astrid og beklager så mye, jeg enset ikke at du hadde innlegg, jeg var utkoblet og så det ikke før jeg la inn mitt innlegg att. Ja vel, var det også en Gustav? Og skutt på maskeradeball!, det var da litt av et festlig samvær. Takk skal du ha Astrid for den, så lurer jeg på om jeg henviser til innlegg 42 og gjentar: Tusen takk til dere alle sammen, vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.