Gå til innhold
Arkivverket

[#49262] Sysselmannen Hallstein Torleifsson,s våpen.Føtter eller Kroner ?

Gjest Knut Handeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Handeland

Finnes det bevist at Hallstein Torleifsson førte Man våpenet med Føtter, eller kunne det ha vært ett Krone våpen ?Det som gjør at jeg undrer er at Lagmannen Asbjørn Hallsteinsson nevnt omkring 1349 bla i Undersåker i Jemtland førte Krone i Våpenet.Det samme gjorde Ridderen Sigurd Hallsteinsson (1307-1319)på Konghelle (og kanskje senere på Dale i Kvinnherad ?)Denne Sigurd kunne godt ha passet inn som Toralde Smørhatt,s far. Kan disse Kronene skrive seg fra ættlinger av den Svenske Lange ætten ?Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Teistevoll

Referansen til Hallstein Torleifssons våpen med tre ben er et diplom fra 1303 (DN III:56). Det er gjengitt i Norske sigiller fra middelalderen (Huitfeldt-Kaas, 1899). Nils Ahnlund viser også våpenet til Hallstein Torleifsson i 'Jämtlands och Härjedalens historia' og skriver: 'det överensstämmar, märkligt nog, såväl med konungariket Mans som med Siciliens vapen, brukade under normandisk tid'. Hilsen May T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Knut Handeland:Hva er kilden(e) til dine opplysninger om Sigurd Hallsteinsson?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Knut:Du trenger ikke å svare. Den svenske Herr Sigge Halsteinsson er selvfølgelig den du tenker på, men du bare erter oss litt med litt nye stavemåter :)Skal se vi finner ut av dette med Torald Sigurdsson etterhvert, slik at det kan skrives en artikkel som noen kan lese. Det vil vel bli kronen på verket. Enten det, eller så får jeg vel så smørhatten passer :)mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Hei Are Fyrer nok opp litt..Fikk bare litt tidsklemme her..Jeg undres på om Hallstein hadde enda en sønn som het Asbjørn Thorleifsson (Krone-våpen) i ett tidligere ekte med ei jente fra Lyng gården i Verdalen.nt.Han omtales som Norsk i Svensk Dip.Sigge omtales som Ørnsparre og hevdes med krone våpen og at han er svensk ?Det bør vel være folket på Lyng som er opphavet til dette Våpenet i Norge.I Sverige kan det tenkes at Lange og Båt slektene kan være opphavet til Krone.Om jeg skal tippe på mulige Sigurder som far for Toralde Smørhatt er det bare 4 som jeg har funnet passer inn.Kanskje noen som har flere forslag ?1: Sigurd Krafs på Lyng. Kanskje var han som ble gift med Ingeborg Pålsdatter som gjorde krav på Lyng ? Han ser i allefall ut til å dukke opp på Lyng i samme år 1314- som hun gjør krav på arven etter Pål Sure på Nordre-Lyng. Pål Sure kan kanskje ha levd til etter 1300 når hun ikke stiller krav før nå og da kan det vel være hans gravstein i Nidarosdomen ? Nå heter vel Toraldes søster Ingeborg og det bør vel samlet med krone våpenet indikere ett mulig nært slektskap.Sigurd Krafs ga eiendom til Domkirken for at datteren Solvår skulle kunne begraves inne i Kirken.Det lå vel til disse folkene å kjøpe seg plass i kjeller krypten. Pål Sure var kanskje ett barnebarn av Pål Vågeskjalmer (Dønna) og at det er fra denne ætta som det skriver seg fra ?2: Sigurd Ottarsson i Nidaros (sønn av Ottar og Solvår Sigurdsdatter Lyng ? )3: Sigurd Bårdsson på Bjørkedal 1338- og Kona Elin (Toraldsdatter ?) . Sigurd var vel sønn av Bård Vigleiksson fra Lyng og ei Ragnhild.Sigurds Bårdssons onkel Audun Vigleiksson førte Krone over Lilje, (aner ikke om Bård gjorde det ?) Kanskje kom våpenet fra deres mor ?4: Sigurd Guldbrandsson Aspa (Skjeggen og Gloppen ? ) og kona Brynhild.Sønn av Gudbrand Klerk Petersson Finne og Ragndid Sigurdsdatter Lyng-Aspa.Det er vel det jeg har om disse..Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Det er ikke noe merkelig med våpenskjold som har et rustningskledt bein med spore elelr støvel med spore. Det er mange slike våpen i mange land og de kan vise at det dreier seg om en mann som rider til hest. Når tre føtter stilles sammen og inntil hverandre i skjold, danner de en gammel figur eller struktur - triskelion - som ses bl.a. i antikken og i mange land og utforminger. Figuren med de tre beina er særlig kjent for de to 'øystatene' Sicilia og Man (samt på noen greske vaser fra antikken, hvis jeg husker riktig).Det er rimelig klart på det rene - og enighet blant de fleste heraldisk kyndige om - at våpenet til kongene av og øya Man ikke har noe med Skanke-slekten å gjøre. Denne teorien om fellesskap i våpen som tegn på fellesskap i avstamming, har ingen annen kildemessig forankring, etter det jeg vet. Skankers segl og våpen har vel heller ikke tre føtter i triskelion, men en fot i skjoldet og eventuelt en på hjelmen.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

May takk for referansen og Hans for grei forklaring på opphavet til Våpenet.(Asbjørn over skulle vel være en Hallsteinson.)Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Løberg

Artig med så mange alternativer til far for Torald, Knut. Alltid fint når nye koster feier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Er Sigurd Gunnarson og Kristin Jonsdtr. helt 'feiet bort' som mulige foreldre til Toralde Sigurdson Kane ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Kanskje burde Sigurd normaliseres til Sjur? Ja bare for å gjøre det hele litt enklere å forholde seg til.Ellers konstaterer jeg at den påståtte Kane-koblingen fortsatt lever. Før vi vet ordet av det dukker vel også Morgan Kane opp. Ja, dere vet: Han med våpen. :-)mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Det kunne jo ha vore moro å fått veta litt meir om nr. 4 av desse alternativa i (5). Om dette er same mannen som er far til Gunnhild Sigurdsdotter som gav bort nokre gardar i 1342, så må han vel ganske opplagt vera alt for gammal til å vera far til Toralde Sigurdson. Toralde vert i så fall bror til Gunnhild og Hr. Sørkve Sigurdsson. Mardal identifiserer den Gudbrand som skal vera far til Sigurd som ein Gudbrand Bonde. Kva er kjelda som sannsynleggjer at denne Gudbrand skal vera identisk med ein Guldbrand Klerk Petersson Finne. Og kvar kjem denne Ragndid Sigurdsdotter Lyng-Aspa frå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leiv Magne Apelseth

Knut, det er vel ikkje til no påvist noko slektskap mellom sysselmannen herr Hallstein Torleivsson, sonen Nikolas og Skankeætta ?Eg ser at det har vore spekulert i eit slikt samband, men eg har ikkje til no funne noko kjelde som underbygg dette. Eg har registrert at der er nemnd ein herr Hallstein (riddar) som godsgjevar i Sør-Troms, tidleg 1300 tall. Denne Hallstein ser ut til å ha vore gift med ei fru Sigrid Håkonsdatter. I same diplomet finn ein og Håkon hjelt som gjevar av gods i Nordland. Truleg den same Håkon hjelt som har og vore eigar av heile eller delar av garden Eggan i Skaun i Sør-Trøndelag. Brevet som truleg omtalar sysselmannen Hallstein Torleivsson og sonen hans Nikolas, fortel at Hallstein sine sveinar frakta Nikolas til garden Äggen. Denne garden har professor Ahnlund gissa på var Egge i Nord-Trøndelag. Men vi har som sagt og ein storgard Eggan noko sør om Trondheim og. Det er då sjølvsagt freistande og gissa på kven som kunne ha vore fru Sigrid sin far.Men som du ser Knut, er her framleis vel mykje om og viss til at det kan konkluderast med noko som helst i disse spørsmåla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Til (5): Kva med Sigurd Jorsalfare? Han døydde rett nok i 1130, men han var jo sprøyte gal, og kunne dermed godt ha funne på å dukka opp igjen nokre hundreår seinare berre for å forvirra oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Nja. Skeptisk.Det forklarar dårleg tilnamnet Smørhatt nemleg. Derimot er det mogleg at Sigurd Jorsalfare kan forklara dette tilnamnet. I og med at han var sprøyte gal, eller i det minste halvgal, kan det (med same type argumentasjon som i innlegg 5) tenkjast at det totalt ukjente gammalnorske ordtaket 'smør mellom øyrene' speglar denne galskapen. Derifrå har det blitt forvanska til Smørhatt, som jo også dekker området mellom øyrene.Eller noko i den dur. Sigurd Fåvnesbane krev litt lenger argumentasjon for å få til å passa inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Det (eneste) som mangler nå er vel at noen vil forklare at en slekt 'smørhatt' er oppstått som en forbindelse mellom slektene 'smør' og 'hatt'.Og det bør vel også være en eller annen form for forbindelse til en eller annen smørssvein her skal det bli aristokratisk nok. :-)mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Handeland

Tja i ett tappert forsøk på å søke orden i kaos fra Nst Bind XXXIII-IV.s 371 blir dette som smør på flesk.De våpen bildene på side 376 & 380 ser unektelig en tanke femi ut med halssmykker og krøllet hår under (Konge ?)kronen.Kan de 3 våpnene skrive seg fra damer med sansen for heraldisk pynt ? Om ikke Toralde var litt forfengelig da..Mvh Soya Light

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.