Gå til innhold
Arkivverket

[#49287] Barnedåp - hva var foreldrenes bopæl?

Gjest Torgeir Kvalvaag
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Marion Røen

Maldal bygdebok; Gard og Ætt II, side 117 Breiegga 'Mikkel Anderson f. Grutsæterhaugen 1752, var først gm Marit Nilsdt. Hoel, f. 1733 og fekk dottera Guri, f. 1775. Båe døydde omlag samtidig.Han fekk så ein son med Ingeborg Olsdt. Fikke, - Ole, f. 1802.Den 2. november 1805 fekk Mikkel skøyte på Breiegga, 2 mrkl. frå svigersonen og gifta seg oppatt i 1811 med Ingeborg Heriksdt. Bakk.'Mikkel og Ingeborg Henriksdt. fikk 6 barn i ekteskapet; Marit, Ragnhild, Anders, Henrik, Even og Rasmus. Mikkels første kone var datter på Hoel Sørgard.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Side 97, samme bok; Fikke Søndre Ingeborg, født 1767 - død 1803. Son: Ole Mikkelson, f.1802.Ingeborg var datter av Ole Olson, f. 1744 og Ingeborg Mikkeldt. Sten, f. 1739 (gift i 1764).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Aud Marion, tusen takk for hyggelig overraskelse på morran!Det er mulig jeg har gått glipp av det, men jeg sitter her og lurer på om Ingeborg Olsdatters far (2) var en av de mange Ingebrigt'ene som er registrert i Meldal i 1801. Eller står det ifm. datterens bryllup at han het Ingebrigt Indset? Det er ihvertfall slik jeg leser det. Men da kom han kanskje fra Innset? Noen gard som heter det i Meldalen, kan jeg ikke finne.Eller leser jeg dette helt feil? Så galt her jo hendt før:-}Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Meldal er jo 'heimebane' for meg, men jammen klarte jeg å skrive kommunenavnet feil ! Jeg har sett på ekteskapsinngåelsen og undres på om det ikke står Ingebrigt Redsel (Resell). - denne familien er ikke enkel å finne ut av. Har sett litt på Resell-gårdene, men ikke funnet opplysninger om Ingebrigt ennå ... På side 106 i BB finner jeg Tore (21) med foreldrene Ingebrigt Toresson og Gjertrud Rasmusdt. Hoset på Hoelstuggu. I denne familien er det bare ei datter og hun heter Anne, f. 1816.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Det MÅ bare være riktig. Jeg er tilhenger av et åpent sinn, men her må vi vel kunne snakke om 'sannsynlighetsovervekt.'Selv kan jeg alt for lite om Meldalen selv om jeg godt hjulpet av slike som deg og Michael Moum, har gravd fram aner for to vidt forskjellige etterslekter. Skjønt 'vidt forskjellige,' nå bør en vel være forsiktig med å være så bastant.Kan jeg spørre om du selv er fra Meldalen? Jeg hadde til og med ei framhaldsskolelærerinne (!) derfra.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Jo da, jeg er meldaling av fødsel og oppvekst - flyttet til Ørlandet for maaaange år siden, men har fremdeles strek tilknytning til heimbygda mi. Ellers er begge mine bestefedre fra Rindal, ei bestemor fra Surnadal og ei fra Meldal, derfor har jeg (selvfølgelig ?!) bygdebøker hvor jeg finner det meste om anene mine.Jeg har også skaffet meg CDer med avfotograferte kirkebøker for Meldal fra 1705 - 1815, og da jeg ikke fant Ingeborgs fødsel der, begynte det å gå opp for meg at hun kunne/måtte være innflytter. Finner jeg flere opplysninger skal jeg legge dem inn her.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Ingeborg i (7) f. 1842, er datter av Ole Mikkelsens halvsøster Marit (f. 1811) som ble gift med Ole Olsson. De tok over Breiegga etter Mikkel Andersson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Nå er jeg ikke bare overveldet, men også lett forvirret. Dessuten funker ikke lenkene hos meg - 'Bad Gateway' - hva nå det er. En årsak til forvirringen kan meget vel være alle Ingeborg'ene. Så nå forsøker jeg en oversikt:1. Ingeborg Olsen f. 1837, gm Wollert Endresen 1868; 2. Ole Mikkelsen f. 1802, gm 1834 3. Ingeborg Ingebrigtsdatter f. 1806; 4. Mikkel Andersen Hoel f. 1752; 5. Ingeborg Olsdtr. Fikke (1767-1803); 6. Ingebrigt Olsen (1756-1844); 7. Anne Fredriksdatter (1766-1860); osv.Men da 3. Ingeborg Ingebrigtsdatter ble konfirmert i 1823 (20), skal faren angivelig ha vært død. Men det er han ikke ifølge Leiv Skjerves oppsett (35) der han lever til 1844.Den Ingeborg du nevner i (37) Aud Marion, er en helt annen enn den Ingeborg som ble gift med Wollert Endresen. Eller?Muligens en bagatell, men snakker vi om samme Ingeborg og samme Ingebrigt?Ellers ble jeg temmelig oppglødd over koblingen til Hals (35). Kanskje tråden bør endre navn?Hilsen en takknemlig Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Michael Moum

Den Ingeborg Aud Marion nevner i innlegg 36 er kusine til Ingeborg gm Wollert. Ingebrigt Olsen Smedbakken. Født 1756 Smedbakken, Innset. Død 1844. Gift 1786 med Anne Fredriksdatter Smith Bottenflaten. Født 1766.Død 1860.Deres barn:1. Kari Ingebrigtsdatter Smedbakken. Født omkring 1790 Smedbakken, Innset. 2. Ole Ingebrigtsen Smedbakken. Født omkring 1790 Smedbakken, Innset. 3. Johanne Ingebrigtsdatter Smedbakken. Født omkring 1790 Smedbakken, Innset.4. Anne Ingebrigtsdatter Smedbakken. Født omkring 1790 Smedbakken, Innset.5. Anders Ingebrigtsen Smedbakken Bageplass. Bygslet Bagge Søre Innset fra 1830. Født omkring 1790 Smedbakken, Innset.6. Ingebrigt Ingebrigtsen Smedbakken. Født omkring 1790 Smedbakken, Innset.7. Ingeborg Ingebrigtsdatter Smedbakken. Født omkring 1790 Smedbakken, Innset.8. Fredrik Ingebrigtsen Smedbakken. Født 1794 Smedbakken, Innset.Her stemmer ikke iht til fødsel.Ingerbrigt Olsen er sønn av Ole Ingebrigtsen Smedbakken. Født 1713 Smedbakken, Innset. bygsler Smedbakken. og h. Kari Ingebrigtsdatter. Født omkring 1740.Ole Ingebrigtsen Smedbakken var sønn av Ingebrigt Olsen Smedbakken. Født omkring 1670. Har bygsla av Smedbakken i 1701. og h. Cathrine Hansdatter. Født omkring 1690. Anne Fredriksdatter Smith Bottenflaten. Født 1766. Død 1860. Datter av Fredrik Olsen Smith Bottenflaten. Født omkring 1735 i på Bottenflaten, Innset. Død 1774. bruker Bottenflaten. Stiger Neverdalk grube. og hustru Johanne Nilsdatter Hals Brevadslien. Født omkring 1740 på Kvikne. Død 1808 i hos datteren på Smedbakken. ff Ole Fredriksen Smith Bottenflaten. Født 1693 på Bottenflaten, Innset. Død 1778. bygslet Bottenflaten fra 1720.fm Ane Larsdatter.mf Nils Hansen Hals Storeng Brevadsli 1693. Født omkring 1700. Død 1743. Bruker Breivadslia fra 1726.mm Ingeborg Johansdatter. Født omkring 1710 i Viborg, Finland.fff Fredrik Olsen Smith Bottenflaten. Født omkring 1650 på Bottenflaten, Innset. bygsler Bottenflaten.ffm Ukjent Ukjent.mff Hans Jensen Hals Storeng. Født omkring 1660. Død 1752. Bygsler søre Storeng ca 1696.mfm Datter Lossius ?. Født omkring 1670.Dette fra siden til Leiv Skjerve, Bodø. Kan se ut som php serveren hans er nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ang. barna til Ingebrigt Olsen og Anne Fredriksdatter finner jeg følgende 'alternativer' på FS/C424341 (lenka funker ikke):1. Kari f. 1786, 2.Ole f. 1788, 3.Johanna f.1791, 4.Fredrik f.1794, 5.Anne f.1797, 6.Anders f.1800, 7.Ingebrigt f.1803 og 8.Ingeborg f.1806.De hadde etter dette ei datter som het Ingeborg, og det var hun som ble født i 1806, trolig samme Ingeborg som ble konfirmert i 1823 og gift med Ole Mikkelsen i 1834.Hvis det fortsatt er samme familien vi snakker om, må Skjerves Ingeborg f. omk 1790 i det minste ha feil årstall. Ser det ut til.Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Serveren til kirkebøkene er fremdeles ikke i orden, ser jeg. Ole Mikkelsen og Ingeborg Ingebrigtsdatter med familie finner jeg ikke omtalt i BB under noen av de aktuelle gårdene. Undres på om grunnen kan være at de alle flytta fra Meldal og derfor ikke har etterslekt her ? Det er vel bare å vente til kirkebøkene blir tilgjengelig igjen...mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Ja, jeg har sett dette, men jeg finner dem ikke i bygdeboka under Rigstad, merkelig ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Var det tjenestejenta på nabogarden Mikkel Andersen fikk sønnen Ole Mikkelsen med?LenkeKan Ingeborg Ingebrigtsdatters far være en av de som flyttet fra Innset til Grutsætra, tro? Har lest et sted at det var noe gruvevirksomhet der. Og Ole Mikkelsen kom jo også fra det stedet. Kanskje står det noe om disse personene der?Er dere enige med meg i Ingeborgs fødselsår, forresten?Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Ja, jeg mener du har rett fødselsår på Ingeborg. Det kan godt være at det er tjenestejenta i lenka di som ble Oles mor. Hans første kone var jo mye eldre enn ham. Det står en del om Grutsæter og gruvedrifta i bygdeboka - sikkert mer i bygdehistoria, men det har jeg ikke sjekket ennå.At det skal være så vanskelig å finne opplysningene om denne familien da ! Ved 'foreldresøk' på FS fant jeg disse barna med foreldre Ole Mikkelsen og Ingeborg Ingebrigtsdatter i Meldal:: Ane - døpt 28. juni 1835 Ingeborg - døpt 24. sept. 1837 Johanne - døpt 7. febr. 1841 Gurru - døpt 28. okt. 1845

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Beklager - ser at Michael har lagt inn opplysninger om alle barna til Ole og Ingeborg tidligere (11).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Ikke noe å beklage.Så vidt jeg kan se her vi heller ikke funnet når og hvor Ingeborg Olsdtr. f.1837 døde. Hun er også mor til den 'dattersønn' som står sammen med foreldrene hennes på Rigstad i 1865. Men hvor ble det av henne etter at Haakon ble født?Hilsen Torgeir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Inger Bjørnaas

Har lenge tenkt å svare, men har vært opptatt med lamming, sju. Det var mye stoff å gjennomgå her og da tok det litt tid.Jeg har Ole Mikkelsen Hoel (-sbreiegga)og Ingeborg Ingebrigtsdatter, f. Smedhaug, i min database. Magne Østhus og jeg har holdt på en del med denne slekta. Det var imidlertid ukjent for oss at to av flere av døtrene reiste nordover. Det var spennende å høre. Det er mye informasjon som har kommet fram her.Har først noen kommentarer/spørsmål:Innlegg (11): Michael, hvor har du funnet Mikkel Olsen, f. 1832. Han har jeg ikke i min base. Ettersom foreldrene ble gift i 1834 må han være født utenfor ekteskap. Kunne i farten ikke finne ham i kirkeboka for Meldal.Innlegg (17): Spørsmål om når Ingeborg og Wollert døde. Ingeborg må ha dødd før 1884, da Wollert 2.g. gifter seg med Maren Gjertsen.Wollert må ha dødd før 1897, da Maren Gjertsen 2. gang gifter seg med Johannes Johansen.Wollert bodde på Brettesnes da han ble gift med Maren i 1884, så Ingeborg er muligens død der.Slekta til Ingeborg Ingebrigtsdt. Smedbakken, f. 1806, fant dere på hjemmesidene til Leiv Skjerve, ser jeg. Dere stusset over at samme fødselsår står oppgitt på flere. Leiv bruker å skrive sannsynlig fødselsårstall i de tilfelle han ikke vet når de ble født. Innsetboka er ofte sparsom med å oppgi fødselsår. Det er nok derfor de riktige du, Aud Marion, fant på FS. (Guru ble forresten døpt 26. okt. istedenfor 28. okt.). Det er feil i folketellingen, på Rigstad, at Ingeborg Ingebrigtsdt. var født i Meldal. Den hender av og til.Torgeir, du mener at far til Ingeborg Ingebrigtsdt. var død når hun var konfirmert (innlegg 37), ettersom han ikke var nevnt da. Det behøver han slett ikke være for det. Det hender at de istedet skriver navnet på husfaren hvor vedkommende bor. Spesielt når det gjelder utenbygds personer.Du nevner også Ingeborg Olsdatters dattersønn (innlegg 47). Denne sønnen, Ole Jonsen, var født 16.12.1859, Meldal, og hans far var Jon Villiksen Hoston (-solemen), f. 16.12.1820, Orkdal. Jon Villiksens mormor, Jodda Sivertsdt., f. 1747, var forresten fra Vargbrua under Tverdal i Rennebu.Hvis dere er interessert kan dere få en oversikt over det jeg har i min base.Ellers viser jeg til sidehenvisninger i Meldalsbøkene fra Magne Østhus om denne slekta:Gard og Ætt B.I.S. 430. Grutsæterhaugen og S.75. Losslettet.( Anders ) B.II. S.117. Breiegga. S.160. Fossmo ( Henrik ) S.180. Fossmo ( Rasmus ) B.III. S. 353.Oppi Garda Mjøen ( Even ).Håper jeg har fått med meg det jeg skulle. Er det noe som er uforståelig så bare si ifra.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Bjørnaas

Tusen takk skal du ha, Michael. Det er vel øynene man først blir blind på ? Jeg var nok litt for snar da jeg sjekket kirkeboka, ja.Jeg er imponert over alt du har funnet om disse folka, og det var skikkelig moro å få vite mere om dem etter at de dro fra Meldal. Tusen takk til dere alle.Beste hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.