Gå til innhold
Arkivverket

[#49341] Amalie Andersen født i Lier

Gjest Tove Ellingsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Ellingsund

Min tipp-oldemor Amalie ble født 08.06.1872 i Lier. Jeg har funnet dåps og konfirmasjonspapirene, men sporene etter henne slutter den 28.02 1897, da hun fikk datteren Esther Amanda i Lier/Frogner. Kan noen hjelpe meg med å finne ut mer om Amalie. Vet ellers at hun fikk en datter til senere, som hun kalte for Hjørdis. Hjørdis skal ha giftet seg Engebretsen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har du Ester Amandas dåp. Far Emil Petersen: Lenke Far fra. 1863( Modum), mor 1872(Drammen)Har du lett etter familien i 1900 på fars navn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser nå at moren er ugift og barnet f. utenfor ekteskap. Far gift da vel med en annen?Vet du hvem Amalie skulle fått et nytt barn med senere?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig dette er den grumme fader? Riktignok ser det ut til at han er f. i Drammen, og kona på Modum. Alder og yrket passer vel? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Kan det tenkes at det er Her Amalie f. Andersen er gift i Skoger? LenkeFinner ikke datter Ester A. med familien, mulig plassert som forsterbarn?Kun en gjetting dette.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det kan vel neppe være Amalie gift i Skoger, for hun og mannen har 2 barn sammen som er født før 1897.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Kommentaren ved Esther Amandas dåp må vel tolkes dithen at Esther Amanda er Amalies 2. barn utenfor ekteskap. Eller at det er farens 2. barn utenfor ekteskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Du sier at din tipp-oldemor Amalie ble født 08.06.1872 i Lier. Jeg kan ikke finne henne døpt eller konfirmert i Liers kirkebøker. Hvor og når er hun døpt og konfirmert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Den oppgitte fødselsdatoen (8.juni) i 1872 passer med Amalia Andersdatter, født på Øvre Eiker og døpt i Bakke kirke.Mvh Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Bravo, Kjell!Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bakke i Eiker, Klokkerbok nr. II 2 (1865-1879), Fødte og døpte 1872, side 52-53.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Amalie blir konfirmert i Bakke, Eiker:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Bakke i Eiker, Ministerialbok nr. III 1 (1878-1889), Konfirmerte 1886, side 83.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Jeg tok feil. Amalia er på Eiker i folketellinga 1875. Men hun har blitt registrert med feil farsnavn. Se her - Grønvolden på Øvre Eiker: Gunhild Marie Thrulsdatter husmoder enke daglønsarbeider, delvis Fattigunderstøttelse 1831 Modum, HæggenKornel? Eriksen søn ugift 1862 Eker, BakkeIngebjørg Eriksdatter datter ugift 1866 Eker, BakkeAmalia Eriksdatter datter ugift 1872 Eker, Bakke----Amalia var jo ingen Eriksdatter......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ser at du har fått god hjelp nå, og at min lenke til fader Emil Petersen fra 1900-tellingen er blitt feil. Prøver en ny her: LenkeIkke rart vi ikke kunne finne dåp i Lier om den egentlig var i Eiker?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke fra Fam.s. med Amalie Andersdatters ? fødsel her. LenkeLitt mye navnforvirring her?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her har Amalie og ektemannen Nils Berntsen fått en sønn med Navnet Kornel f. 10 aug 1903, dpt 14 feb 1904 dåp nr. 12: LenkeTydelig om du klikker på forstørrelsen 150%Dessverre har jeg ikke funnet datter Ester Amanda f. 1897 i 1900-tellingen. Hos moren ser hun ikke ut til å være i 1900? Vet du om denne datter levde opp?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Tid for en liten oppsummering:Amalie Andersdatter ble født på Verp i Øve Eiker 8. juni 1872 som 'uekte' datter av ungkar og arbeider Anders Clemetsen Grønvold og enke Gunhild Marie Trulsdatter. I folketellinga 1875 er hun sammen med moren og halvsøsknene på Grønvold i Øvre Eiker. Amalie blir konfirmert i Bakke, Øvre Eiker høsten 1886. Hun er ikke på Eiker i folketellinga der i 1891.Det neste vi vet om Amalia er at hun får en 'uekte' datter, Esther Amanda, i 1897. Dette barnet er nok født i Drammen, men døpt i Lier. Esther Amanda er muligens Amalies 2. barn utenfor ekteskap. Alternativt faren (Emil Petersen) sitt 2. barn utenfor ekteskap. Esther Amanda er ikke å finne i folketellinga 1900, og er heller ikke å finne død i Lier eller Bragernes 1897-1900. Det er foreløpig uvisst om hun lever opp.I folketellinga 1900 var Amalie ugift strikkerske på Bragernes i Drammen. Hun får en datter, Lilly Marie i 1901 med enkemann Nils Berntsen. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3514&idx_id=3514&idx_listetype=dp&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-251>Lenke (Denne datteren dør i følge Familisearch 31. okt 1925.)I 1903 blir Amanda gift med denne enkemannen.Enkemann Nils Berntsen er født på Bragernes 1865 var sønn av Andreas Berntsen Lenke(Amalies ektemann, Nils Berntsen var sjømann og tidligere gift borgerlig i Bragernes 2. feb 1893 med Helle Halvorsdatter f. på Eiker i 1862 som 'uekte' datter av Halvor Hansen Fossesholm. Helle Halvorsdatter hadde en 'uekte' datter, Gunvor Helene f. 1889 med Thorvald Thoresen før hun ble gift med Nils Berntsen. Denne datteren ble nok 'adoptert' av Nils Berntsen, for hun kalles Berntsen når hun i 1900 er å finne på barnehjemmet i Nedre Storgate i Drammen sammen med de to andre døtrene som Helle Halvorsdatter og Nils Berntsen fikk i sitt korte ekteskap. De to andre døtrene i Nils Berntsens første ekteskap var Martha Birgitte f. 1894 og Helma Christine f. 1897. Lenke Nils Berntsens første kone, Helle Halvorsdatter døde av tæring på Bragernes i 1899.)Amalie Andersdatter og Nils Berntsen fikk foruten Lilly Marie i 1901, sønnen Kornel i 1903, William Emanuel i 1905

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flotte oppsett Jon Torp! Lurer på om grunnen til at Eater Amanda ikke er funnet i 1900 -tellingen er at hun bruker sin fars navn Petersen? Jeg finner flere Ester Petersen i Buskerud og Vestfoldområdet, men festet meg ved denne jenta i Lier i første omgang.( Selv om hun er nevnt som datter i huset) LenkeDet var tydligvis nokså vanlig å sette bort barna enten på barnehjem eller hos private i den tiden.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Innledningsvis ble det også nevnt en søster til Ester Amnada, Hjørdis. Passer hun inn i dette? Eller er vi på skovtur alle sammen .....Kjell H

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Ellingsund

Hei!! Nå er jeg på nett igjen, så nå skal jeg lese det Dere har skrevet og svare. Tusen takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I gravminneregisteret til DIS fant jeg William Berntsen bisatt 13/6 2000. Gravnr. 6. 6. rad, Felt R.H.Om ikke lenken går inn her, kan du selv søke under Drammen, Bargernes, på navn: LenkeLykke til med søk.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.