Gå til innhold
Arkivverket

[#49341] Amalie Andersen født i Lier

Gjest Tove Ellingsund
 Del

Recommended Posts

Gjest Tove Ellingsund

Dette er helt utrolig! Tusen takk til Dere alle! Ikke sikkert jeg svarer relevant på det aktuelle her, men jeg har klart å følge min Oldemor Esther Amanda til hun døde på Ullevål 5 des 1971. Det står tilføyet på dåpsattesten hennes at hun har to uekte barn, så det er Esther det refereres til og ikke Amalie. Merkelig at det ble ført der... Ellers var far til Esther gift mann far Modum og han het Emil Pettersen.Egentli Martin Emil f:1864 i Christiania. Esther var hos en pleiemor ved navn Gustava Eriksen.Finner ikke Esther med henne i 1900-tellingen. 26.11.1918 fikk Esther min bestemor Frida, med en svensk murer ved navn Fritz. Nov 1920 fikk Esther en sønn med en annen svensk murer, ved navn Hugo Petterson :-) navnet hans tror jeg er Harald. Bestemor og hennes bror ble satt i fosterjhem. Harald er et mysterium. Ut fra bidragsfogdbøkene, så ender sporene etter Esther hos en Sigurd Bjerke i Ski kommune ( Ski stasjon )i 1921. Da var min bestemor på barnehjem i Oslo ( Kampen ) Når min oldemor døde, var min bestemor oppført som eneste arving. Hun fikk gifteringen og et bilde tilsendt Florø. De hadde liten kontakt. Det er i brevet mellom Ullevål og bestemor at Hjørdis Engebretsen kommer opp... Min bestemor skulle ringe henne i Drammen og si fra om dødsfallet. Mener at Bestemor var og besøkte henne i Drammen på 80-tallet.Det er litt av en reise det her med slektsgranskning:-) Jeg ser at pleiemor/fosterfam/barnehjem går igjen i alle ledd. Med tanke på at Norge var Europas? fattigste land på den tiden, så forstår jeg nøden og problemene med å fostre opp barna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, her har du fått samlet mange opplysninger nå. Lurer på om det kan være hos denne Gustava Eriksen som bor i Lier, at din Ester Amanda var fosterbarn? LenkeHer er en datter Ester i passe alder, ført som Nilsdatter og barn i familien riktignok, men hvem vet hva som er rett opplysninger ved folketellingene.Lykke til med å samle trådene .Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Legg merke til at i samme familie som Ester bor også en med fornavn Kornel, kan det ha vært en oppkalling her. Uvanlig navn i alle fall?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Ellingsund

Du har nok funnet rett Guastava ja :-) Hun var svensk, så da stemmer det nok. Det er nok også min Oldemor som er nevnt der. Ser de andre barna har samme etternavn, men ikke som husfaren eller husmoren. Litt rart. Jeg tenker at Amalie og Gustava har hatt kontakt etter hun ble pleiemoren til Esther, og at det slik hun fikk kjennskap til navnet Kornel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Hamberg

Det er egentlig ikke så veldig komplissert. Det er utvilsomt den riktige Ester som bor hos Nils Eriksen og hustru Gustava i 1900. Årsaken til at hun bor nettopp der er at Nils Eriksen var halvbroren til Ester Amandas mor, Amalie Andersen.I FT 1900 står det at Nils Eriksen var født på Modum. Det er feil. Nils Eriksen og Gustava Pettersdatter fra Sverige ble viet i Frogner kirke 21.10.1888 (vielse#21) og der står det at Nils ble født på Øvre Eiker og at faren het Erik Madsen. Erik Madsen Værp, hustru Gunhild Trulsdatter + barn (inkl. Nils) er å finne på Værp på Øvre Eiker i 1865.I FT 1865 finner vi også bakgrunnen for navnet Kornel. Kornel Eriksen på Værp på Øvre Eiker i 1865 var broren til Nils Eriksen. Deretter kaller Nils Eiksen opp et av sine barn etter sin bror (Kornel Nilsen (f.1890). Og med det som utgangspunkt er det ikke rart at navnet tas opp igjen av Amalie for sin sønn født i 1903.Mvh Kjell Hamberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Ellingsund

Kjempebra informasjon, Kjell! For noen mnd sider satt jeg kun med ett navn og det var Esther, som skulle være min Oldemor. Nå har jeg fryktelig mye informasjon. Finner jeg etterkommere av Esther sine søsken, så blir det tur på fam til Drammen i sommer.Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Flott at du har fått så mye informasjon. Sier bare velkommen til min fødeby. Håper du finner flere opplysninger om etterslekta også-Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Ellingsund

Takk for det Gunn! Vi er ikke store slekten her i Florø, så det skal bli kjekt å forsøke finne Lierstranden 45 der bestemor ble født, samt Lierstranden 57 der Oldemor ble født. Så tar jeg turen til Drammen og kanskje besøker slektninger?. Jeg får sende en mail til Tingretten i Drammen ( regner med den ligger der.. ?)og be om skifteopplysninger på William Emanuel Berntsen-onkel til bestemor Frida.Mvh Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om lenken går inn på mitt kartsøk, kan du se hvor du finner bygningene på Lierstranden , nå i Lier mener jeg, rett utenfor DrammenLenke For meg ser det ut til at bygningene fortsatt ligger der. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, Lierstranda ligger i Lier kommune, ja, og var tidligere en meget travel gate; selveste hovedveien til Oslo, og først rundt 1970, da motorveien ble bygd, ble det foretatt omfattende endringer. Mange hus ble revet, MEN den dag idag står mange igjen, og så vidt jeg kan se fra 'Ditt Distrikt', er i allefall nr. 45 bebodd. Jeg bor ikke langt unna, og kjenner meg godt igjen fra tiden før veien ble lagt om, så du bør absolutt ta turen til Grønne Lier og Lierstranda. Etter noen år i bakevja, har mye skjedd, og det har blitt skikkelig fint der.Vil du vite litt mer om eldre tider, kan du søke på 'Lierstranda' i LIERS HISTORIE: www.lier.kommune.no/liers-historievennlig hilsen liungen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Ellingsund

Hei! Dette var veldig koselig å høre. Veldig kjekt! Kanskje jeg også finner noen gamle bilder tatt av Lierstranden :-) Jeg skal gå inn på internettsiden til kommunen og titte litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.