Gå til innhold
Arkivverket

[#49363] Eilert E. Bore

Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn R. Angeland

Min tippoldefar Eilert E. *Bore finner jeg i Folketellingen fra Stavanger i 1865. Han var gift med Ellen Larsdatter. Kan noen hjelpe meg å komme videre bakover da jeg ikke finner Bore i Folketelling 1801. Er det noen som vet hvilken kirkebok jeg kan søke i??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei til deg. Se i folketelling og scanna kirkebøker under Klepp/ Klepp- Bore i Rogaland. Jeg kan hjelpe deg om du gir meg nærmere årstall, for konen til min morfars onkel kommer også fra Bore. Hilsen Sol Kerry.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Eilert E. Bore var 35 år i FT fra 1865. D.v.s. at han var født i 1830. Finner ikke noen kirkebok fra Klepp fra 1830.Kona Ellen Larsdatter var født i 1831 iflg. samme FT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Denne Eilert er vel litt for gammel, og faren heter ikke Enoch - men det gjør bestefaren: Enoch Bore (!):LenkeJeg føler vel at tampen begynner å brenne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje det kunne være nyttig med en direkte lenke til den relevante debatten om Albert Blom Bohre: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paret Ellev Enochsen Bore og Berthe Evensdtr. hadde for øvrig også en sønn Enoch (Ellevsen Bore), f. 1806. Og han kan jo godt hatt en sønn ved navn Eilert f. rundt 1830?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja - det ser vel ut til at sistnevnte Enoch E. Bore emigrerte til Amerika i 1837, og at han da antakelig ikke var gift...Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Hattemaker Eilert E Bore er født i Stavanger ca 1830 kona Elen Larsdatter er også født i Stavanger, Berte moren er født i Hetland prestegjeld se folketellingen,Lenke Kan ikke være den Eilert som ble født på Bore 1818,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg vil absolutt ikke påstå at den Eilert som ble født på Bore 1818 er den rette. Men jeg vil anta at det i hvert fall er snakk om relativt nær slekt (først og fremst p.g.a. navnene). Når det gjelder ft. 1865, vil jeg ikke uten videre ta for god fisk at Eilert E. Bore er født i Stavanger (ikke før dåpen hans er funnet). Det er ikke så rent sjelden at fødestedsopplysningene i folketellingene er unøyaktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eilert Bore er nok Enochs sin sønn han er i Stavanger , datteren er født der og da regner jeg med at Eilert også er født i Stavanger. Har vært bortreist i helgen , skal se etter på det jeg har på datteren hans. Mvh. Sol

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jo da, tampen brenner, men jeg tror vi skal være obs på at Eilert Enochsen like gjerne kan ha fått fornavnet sitt bokstavert som Eiler, Eilef eller Ellef ved dåpen.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Her er dåpen til Albert Blom Bore. Domkirken i Stavanger, Ministerialbok nr. A 16 (1855-1867), Fødte og døpte 1857, side 63 og her her konfirmasjon til Albert , St. Petri i Stavanger, Ministerialbok nr. A 9 (1868-1875), Konfirmerte 1871, side 62 Her er Eilert*s navn skrevet inn.Håper det kan hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Svært ofte kan Family Search være til meget god hjelp, dog uten at endelig dokumentasjon foreligger.Følgende ekteskapsinngåelse er vel interessant:Enok EILEFSON Male Marriages: Spouse: Berta Serina TORJUSDTR Marriage: About 1828 Bore, Sola, Rogaland, Norway Som følge av dette ekteskapet er vel følgende dåp interessant: IGI Individual Record Eilert Male Christening: 25 JUN 1830 Domkirken, Stavanger, Rogaland, Norway Parents: Father: Enoch Bore Mother: BirteDersom kirkebøkene her eksisterer (Event. Håland ekteskap ca. 1828 og Stavanger domkirke dåp 1830), så bør vel dette være mulig å sjekke opp.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det kan nok synes meget tvilsomt om ekteskapsinngåelsen i forrige innlegg har noe å gjøre med vår jakt på Enoch Bore.Eilert (døpt 25 juni 1830 med en Enoch Bore som far)har iflg. FS ei søster, SIKKE, som døpes i Stavanger domkirke 7. jan 1827. (M.a.o. før ekteskapsinngåelsen I Sola.I tillegg kalles Sikkes mor for Birte Olsd. (ikke Torjusd.) Men jeg er rimelig sikker på at denne Birte må være identisk Berthe Bore som vi ser her i FT 1865 Lenke , hvor hun til overmål har påskrevet at hun er Eilerts mor.-Så får vi se om dette stemmer !IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Denne SIKKE, som jeg mener må være Eilert Enochsen Bores søster, finner vi her i FT 1865. Lenke Som vi ser, så har Eilert enda ei søster i denne husstanden, Bergitte (43 år). Dette indikerer at Enoch Bore og Berthe/Birthe Olsd må ha inngått ekteskap ca 1820.-Kanhende Randaberg/Hetland er stedet for denne ekteskapsinngåelsen, mens vi fortsatt også bør holde muligheten åpen for at det kan være Stavanger eller Klepp.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Da tror jeg tror faktisk ringen er sluttet at vi kan si å ha kommet i mål, dersom FS-opplysningene lar seg kontrollere.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk til alle for interesse og innlegg/hjelp.Jeg har to spørsfmål til sist. Hvordan finner jeg dåpen på FS-IGI. Har forsøkt, men får ikke opp noe resultat. Hvor får jeg dokumentert dåpen, da kirkeboken ennå ikke er scannet.Bjørn A

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Selv om det er gjort en formidabel jobb med scanning av over en million kirkeboksider, så er det vel ennå noen som kun finnes på Statsarkivene (event. i kopiert eller filmet form.). I dette tilfellet må så Statsarkivet i Stavanger oppsøkes. – Så da er det bare å håpe på at de fakta som FS-kildene henviser til, ikke er fra kirkebøker som av en eller annen grunn er gått tapt.Når det gjelder Eilert sin dåp (25.juni 1830), så ble den funnet på FS ved hjelp av et forldresøk. Lenke Man skriver Enoch Bore i feltet til far og Birte i feltet til mor. Ut fra dette kan søkingen starte.NB: IKKE angi land, årstall etc. -Så vil navnene Sikke og Eilert dukke opp (dog uten etternavn), og man kan gå nærmere inn på disse.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har funnet fram det jeg hadde, men ser nå at jeg må ta kirkebøkene til hjelp. Det har dukket opp 2 Enoch, 1 Enoch Jacobsen og Enoch Enochsen, begge nevnt på min oldefars brors kone. og begge er Bore. Dette har jeg ikke sett før nå. Skal sjekke kirkebøker i morgen, Margrethe Christina Enochsdtr Bore er dpt. 7.02.1853, og hun blir gift i Dom krk. 31.10.1875 og da står der Enoch Enochsen Bore som far, forlovere er Christian Rasmussen og Martin Johannessen, min oldefar.Skal se hva jeg finner ut i morgen. Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sol:-Bare et lite spørsmål: Dersom Eilert Enochsen Bores far skulle være Enoch Enochsen Bore– Tror du det kan være den samme Enoch Enochsen Bore som blir far både i 1822 og i 1853. (Fødselsår for Birgitte og Margrete Christina) ?Jeg vil tro at den Enoch som er far til Eilert sannsynelig er født før 1800.Enochs far vil antakelig hete : Enoch, Jacob eller Ellef.Denne Ellev Enochsen (som rett nok er ungkarl i 1805) som Oddbjørn nevner i innlegg 9 skal vel heller ikke helt skrinlegges som Enochs far, selv om han er litt seint med sitt eget ekteskap for å få ei svigerdatter i 1822.Var forresten ikke Enoch Jacobsen Hattemaker ??IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.