Gå til innhold
Arkivverket

[#49363] Eilert E. Bore

Gjest Bjørn R. Angeland
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn R. Angeland

Da har jeg funnet bryluppet til Eilert E. Bore og der står hattemager Enok Bore som far. LenkeDersom noen finner fødselen til Eilert, ville det være fint. men nok en gang takk til dere alle.Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sol Kerry Johannessen

Hei. Nå har jeg gått gjennom kirkeboka for noen år så her kommer det jeg har forløpig, men presten har nok 'gått i totlevasepinne' som Ajax skriver.Fra begynnelsen: Jacob Enochsen Bore, kaller seg bare Jacob Bore gm. Ragnhild Larsdtr. Barn: a. Sikke født 13.04.dpt.23.04.1821, Fadr. Berthe, handelsmann Enoch Enochsen Bores, Blokkedreier Håver Aske, Glarmester Taral Enochsen, konen hans Mallene Knudsdtr. og Jomfru Olene Wasbøe. b. Enoch f-30.01.1823, konf. 1838, nr.6. hans fadr. Ingeborg Enochsdtr. Enoch Enochsen Bore, Tarald Enochsen Bore, Enoch Johnsen Wasbøe, Berthe Sofie Enochsdtr. c. Peder f. 1.02.1825, fadr. Enoch Bore, Tarald Bore, Jacob Bore, Mad. Berte Bore, Mad. Mallene Bore. d. Berthe Christine f. 21.01.1827, fadr. Malli, H.Askes kone, Malene Bore, Tarald Bore, John Wasbøe, (her står mor Rakel Bore).e. Ejlert født 6.03.1829 her er ingen fadr. nevnt. han gifter seg i Dom kirken 10.02.1857 med Elen Larsdtr. 20 år fra Stavanger hennes far er Ole Larsen, Ejlert 21 år, og feil Enoch Bore. f. Johann f. 27.05. 1831, ingen fadr. nevnt. g. Rakel f. 24.05.1833., ingen fadr..konf. 1848Tarald Enochsen Bore gm. Malene Knudsdtr. Holm barn. a. Sikke f. 1708.1824. b. Jens Christian f. 24.12.1827. konf.3.04. 1846.Enoch Enochsen Bore,kjøpmand, gm. Berte Olsdtr. Barn. a. Bergitte f. 19.08.1824.Dette er det jeg har til nå leter videre om mer om familien. Min 'bestemor' som vi sa Margrethe Christine født 1853, er nok datter av Enoch født 1823. Hun fikk 3 barn Thomas, Peder og datteren Berta, ingen etterlot seg barn.Hilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Flott Sol.For ordens skyld kan vi jo ta med de som bodde på Bore i 1801. Lenke Her er Eilerts far (Jacob 13), Eilerts far-far og far-mor (Enoch 59 og Signe 54).IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Er det noe jeg ikke har fått med meg?Eilerts far heter Enok ved vielsen i 1852. Eilerts mor heter Berte i FT 1865.Iflg. FS heter moren Birthe Olsdatter ved dåpen av Eilert.Hvorfor heter da plutselig faren Jacob og moren Ragnhild?Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei. Det er ingen annen Ejlert født rundt 1830 enn sønnen av Jacob Enochsen, har pløyd kirkeboken for det aktuelle tidsrom 4 ganger nå. Alle barna bruker Enochsen Bore ikke Jacobsøn eller Jacobsdtr. Bore. Enoch Enochsen Bore er født 1823 og Ejlert født 1829 begge bruker farens etternavn ikke Jakobsen som det vi ville gjort på det aktuelle tidsrom. Hvis jeg skulle ta feil her, oppl. meg om hvor du har funnet en annen Ejlert, det eneste jeg kan si er at jeg ikke har funnet ham konf. hverken i Klepp eller Stavanger, . Jeg har ikke ,kirkebok som dekker vigsel på den tiden Jacob og Ragnhild gifter seg, da må du til statsarkivet. Så om du forfekter at denne Ejlert ikke er rett så, blir han for gammel eller for ung, for da blir enten hans bror eller Jacobs far som skal ha en sønn Ejlert. Bare se på hun som jeg har, født 1853,ved dåpen står Enoch Enochsen Bore, ved konf. Jacob Enochsen Bore. Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Det ser altså ut til at ”ENOCHSEN-BORE” er et slags slektsnavn. (forsøk på del-forklaring).Denne enkefruen (Berte/Birthe Olsd.) som står påført som Eilerts mor ved FT1865 var da en gang gift med en Enoch !!!Og denne Enoch må da tilhøre samme generasjon som Jacob (13-åringen i 1801). – Og aldersmessig kan han utmerket godt ha vært Eilerts far (noe jeg egentlig trodde).Kanskje det er en slags adopsjonsproblematikk som ligger bak disse tilsynelatende motstridende kildene, og da skulle det også være interessant å vite når Enoch Enochsen (Birgittes far og Birthe/Bertes ektefelle) døde.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er nok et trøtthetssyndrom hos Sol ja, etter å ha funnet Jacobs, Ejlert, var nok mine øyer mer opptatt å finne alt om ham, hans søsken, at jeg har ikke lett godt nok i 1830, jeg beklager virkelig. Enoch Enochsen Bore, kjøpmand gm. Berthe Olsdtr. har jeg funnet. A. Elisabeth f. 16.03.1822. B. Bergitte f. 19.08.1824. C. Ejlert f. 17.06 1830, her er han, godt gjemt for mine øyer. Nå skal jeg lete etter fler barn , om der er fler da. Jeg beklager at jeg så sent,var noe overfladisk i lesingen min. Dette var 5 gang, så en må ikke lese for fort nedover linjene ser det ut for.Hilsen Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Sol !! – Helt OK. Gode hjelpere må få lov å gjøre feil, - særlig når man er så hurtig med å rette dem opp !!!Men hvor i all verden var Eilerts far (Enoch Enochsen Bore) i 1801. Han er vel fra Klepp han også og er vel sønn av Enoch Enochsen d.e. ???Og når og hvem startet hattemaker-virksomheten ?? – Den forgrenet seg også til andre byer for Bore-familien.Kan du si fra Sol om du skulle snuble over en forbindelse til Sverige i Bore-familien. Jeg tror det er en Hattemaker Gustav (meget uvanlig navn i Norge før 1800) Bore i Moss som flytter til Sverige i 1826. Han var da 30 år gammel.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Takk Sol. Nå er livet normalt igjen.Vet du noe om Elen Larsdatter (jeg tenker på moren)Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Nå har jeg tatt noen sider i Klepp krk.bok som går fra 1793 og da har jeg funnet foreløpig. Enoch Enochsen Bore konf. 1794-15år., Tarald Enochsen konf. 29.10.1797-15 år. , Mallene Enochsdtr, konf. 5.10.1800, hun gifter seg også i Klepp med Haaver Bjørnsen Aske af Stavanger,ungk. og Borger af Stavanger. den 5.04.1802 i Klepp krk, hun er da 18 år.. Deres forl. var Jon Wasbøe- Carl Jensen Klepp. Jacob Enochsen ,konf. 2.10.1803- 15 år. Alle kalt Bore Elev Enochsen Vestre Bore må vel høre til her, muligens eldst, han ser ut for å overta gården, blir gift 3.11.1805,i Klepp krk. med pige Berthe Evensdtr. SørbrødJeg fant far til disse, Enoch Enochsen Bore, grl. 3.01.1808-66 år. Det ser ut for at de må ha flyttet inn til Stavanger rundt 1805, for ikke noen av dem er har jeg sett gift i Klepp, tatt i betraktning hva tid de får barn i Stavanger. Leter videre. Mvh. Sol.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tove Tjøstheim Eek

Enoch Enochsen Bore f på Kleppe 1779, confirmert i Klepp 1794, borger 21.7. 1806, snekker. død 2.12.1851 .Viet 24.06.1806 med Berte Olsdatter Li, f 1787 , død 21.10.1870 .6 barn ,bla Eilert f 17.06.1830 som ble gift 10.2.1852 med Ellen Larsen f 27.5.1832 -hennes foreldre ; Ole Larsen , matros og Ellen Gurine Andersdatter. Tove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Mange takk til Tove for flott og rask førstehjelp og som fikk satt tingene på rett plass.Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Bjørn R. Angeland

Eilerts hustru Ellen Olsdatter/Larsen er datter av Maros Ole Larsen og Ellen Gurine Andersdatter Lenke Det er dåp no. 145 i Stavanger Domkirke i 1832. Kan noen hjelpe med å tyde fadderne. Jeg vet ikke hvor foreldrene kommer fra og tanken er at fadderne kan gi noen svar.Bjang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Hei Bjørn!Skriften var ikke den enkleste, og svært tett. Dersom jeg nå har sporet rett, ser det ut til at fadderne stort sett har stavangerske borgernavn. Dette er hva jeg foreløpig mener å ha kunnet tyde:Mad.(?) Zetlitz, Jfr. (....), Jfr. Kielland, (....) Rosenkilde, (....)(....) Rønne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Hei Oddbjørn og takk for svar.Tror du navnene Rosenkilde og Rønne ha noe med Danmark å gjøre, selv om de to førstnevnte har jeg nå funnet i FT fra Stavanger.Kan det finnes noe om Hattemagere i Stavangers byhistorie??Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel tvile på om noen av fadderne er nære slektninger av dåpsbarnets foreldre. Jeg kan ikke se at Ole Larsen og Ellen Gurine Andersdtr. får flere barn enn Ellen døpt i Stavanger.Det er vel dermed trolig at de er innflyttere til byen. Ole Larsen er matros. Det kan vel være at en eller flere av fadderne tilhørte byens redermiljø?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et skudd i blinde: Jeg ser i FS/IGI at ei Ellen Gurine Andersdtr. blir født i Egersund i 1804. En Ole Larsen blir født samme sted i 1803. Jeg har foreløpig ikke funnet grunnlag verken for å koble dem, eller for å mene at de har havnet i Stavanger. Kanskje de likevel kunne være vel verd en videre sjekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Det er ikke sikkert at dette er et skudd i blinde, men lys i tunnelen.Jeg følger dette sporet. Takk.Har forøvring fått et flott familiebilde av Albert.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn R. Angeland

Oddbjørn.Dette må være Ellen Gurine i 1865 Lenke Det betyr at hun ikke giftet seg med Ole Larsen. Da må vel Ellen Olsdatter/Larsen være 'uægte' ?Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved Ellen Olsdatters dåp i Stavanger i 1832 står det at hun var 'ægtefødt'. Dermed bør nok heller konklusjonen bli at Ellen Gurine Andersdtr. i Egersund ikke kan ha vært hennes mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.