Gå til innhold
Arkivverket

[#49374] Halvor Fredriksen f.ca 1780, hvor kom han fra ?

Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg har problemer med å finne denne personen i ft 1801. Kan han være av omstreiferslekt ? Han er 43 år og fisker når han gifter seg med Birthe Marie Olsdatter i 1823: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7693&idx_id=7693&uid=ny&idx_side=-235>Lenke De holder til på Sæterstranden, hvor er det ? De får i allefall 2 barn, i 1822 og 1830. Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg burde vel skrive at Halvor Fredriksen er bosatt i Aker i 1823, og gifter seg i Aker sogn i 1823.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Hei Sæterstranden er sannsynligvis på Nordstrand i Oslo. Hvor din Halvor kom fra vet jeg dessverre ikke, men sjekk nabokommunene f.eks. Kråkstad, Enebakk eller Ås. Skal prøve å lete litt siden, har dessverre ikke tid akkurat nå. Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Har søkt på ft 1801 på alle mulige måter og finner ingen i passende alder i Norge. Har prøvd på alle måter jeg kan tenke meg. Alle fornavn som begynner med Hal og alle etternavn som begynner med Fr og fødselsår 1780 +- 2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Jeg fann han jeg også, men tenkte det ble for mange år feil. Men Drøbak er jo ganske nær Nordstrand, så --- kanskje. Hvilken kirkebok er da best å lete i ? Takk for tipset !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Irene Westen

Jeg fant en Halvor Fridrichsen i Ås under gard Bergholmen Øen. Han er 25 år og matros, ugift og bor hos sine foreldre. Så var det en i Aker sogn, men glemte i farten hvor gammel han var. (Trodde jeg hadde tatt utskrift :-)..) Drøbak ligger i Frogn og det samme gjør Ås. Vet ikke når Drøbak og Ås ble egne kirkesogn, men det finner du på nettet. Lykke til! Mvh Irene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Inntil 1823 hørte Drøbak og Frogn til Ås prestegjeld.1834 manntallet for Aker oppgir alder på Halvor Fredriksen til 56 år, da vil han være født omtrent 1778:'Sætherstranden, Halvor Fredriksen, 56. fisker, med kone og 5 barn. Svend Halvorsen, 21, fisker.'Om denne Svend Halvorsen er sønn av Halvor vet jeg ikke, har desverre problemer med å komme inn på de scannede kirkebøkene nå.Jeg vet jo ikke om dette er rett mann, men en liten ting å ta med seg er at familien på Bergholmen blir omtalt i boka Gårdshistorien for Frogn, der blir begge søsken av Halvor Fredriksen på Bergholmen nevnt med hvem de giftet seg med og hvor de bosatte seg senere ( Ås/Frogn ), Når det gjelder Halvor står det ingenting om hvor han ble av.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takk for opplysningene ! Ved vielsen til Halvor er en av forloverne, hvis jeg forstår kirkeboka riktig, kalt Ole Røcholm. er det et sted i nærheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Kommer ikke på noe Røcholm nå, skulle gjerne sett på vielsen men det ser ut til at kirkeboksidene ikke fungerer i dag.Fant vielsen på Family Search, men der er ikke forlovere nevnt. Men det står der under 'notes' at Halvor hadde vært gift før, da er det vel godt mulig at den Svend Halvorsen på Sætherstrand i 1834 er en sønn fra første ekteskap.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Det var jo interessant at han har vært gift før. Nå synes jeg å huske at både datteren Marthe Marie som blir døpt samme dag som foreldrene gifter seg i 1823, og sønnen Halvor Ferdinand som døpes 1830 har samme mor, Birthe Marie. Men det demrer for meg nå at det kanskje sto enkemand foran Halvord ja! Synd at Digitalarkivet har kollapsa litt siden i går kveld. Men hvis Svend er 21 år i 1834, burde jo han være født etter Marthe Marie som er f. på slutten av 1822.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Hvis Svend er 21 år i 1834 er han født ca. 1813.Får håpe kollapsen tar slutt, skal sjekke igjen i ettermiddag.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Regneferdighetene mine er tydeligvis ikke noe å skryte av, og heller ikke hukommelsen, for jeg hadde jo notert allerede at Halvor var enkemand da han giftet seg i 1823

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Nå er sidene oppe og går igjen, fant derfor dåpen til Svend Halvorsen som bekrefter at han var sønn av Halvor Fredriksen, og da kom også navnet på hans første kone: Marthe Marie Jansdatter. Den første av fadderene er vanskelig å skjønne ved første blikk, men resten leser jeg som: Katrine Jochumsdatter, Inger Bentsdatter, Thor Andreassen, Hans Jansen, Kristian Jansen.Nr. 18 nede på høyre side: Lenke Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Her er Marthe Maries familie i 1801, det kan virke som om Halvor Fredriksen giftet seg til plassen Sæterstranden.LenkeEspen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Og her er det som bekrefter at din Halvor Fredriksen er identisk med Halvor Fredriksen Bergholmen, forlovererklæringen fra Akershus Slottsmenighet i 1804: LenkeJeg leser dette omtrent som: 'at intet lovstridigt hindrer ungkarl Halvor Fridrichsen Bergholmen, der har fremlagt attest fra Lange i Aas sogn af 4d apr:1804, for at træde i egteskab med pigen Marthe Maria Jansdatter Sæterstranden, derfor indestaae vi undertegnede som cautionist....'Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Fritt etter Gårdshistorien for Frogn ( Myckland ), Bergholmen: Bent Amundsen fra Spro (på Nesodden) flyttet ut hit ca. 1745 og fikk skjøte på Bergholmen av Jesper Hansen Nesset 1760. Bent var gift med Malene Hansdatter, de hadde sønnene Peder og Rasmus. Faren Amund, som døde 1772 bodde også hos ham. Da Malene døde 1766, holdt Bent 1 ku og 3 sauer. Litt høy kunne han jo avle her, men det meste måtte han nok kjøpe. Han giftet seg igjen med Anne Svendsdatter og fikk sønnen Søren. Etter å ha vært syk i lengre tid døde Bent i 1773, og noen tid senere ble Anne gift med Fredrik Jakobsen. Deres barn var: Halvor, Gunhild, g.m. Andreas Engebretsen, Elen Benette, g.m. Kristoffer Andersen Stensrudplass i Ås. Fredrik livnærte seg og familien som fraktemann. I hans fravær opplyste Abraham Håøya i 1802 til Landkommisjonen at eiendommen 'blodt bestaaer i en af søen omflødt liden holme eller øe, hvorpaa intet kan udsaaes intet avles og ingen besetning holdes, men ejeren ernærer sig blodt med fiskeri og baaed-Leje'.Fredrik døde i 1809. Bergholmen ble solgt på auksjon til svigersønnen Andreas Engebretsen.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Dette har ikke direkte noe å gjøre med dine personer, vil bare korrigere Gårdshistorien til Myckland ( 21 )som påstår at Bent Amundsen kom til Bergholmen ca 1745. Det kan han ikke ha gjort da han opptrer i kirkeboka for Nesodden ( Spro ) fram til 1760. Sønnen Rasmus blir født på Spro 1753, datteren Anne blir født 1757, de får sønnen Peder 1760 ( begravet samme år ), kona Malene Spro opptrer som fadder mellom 1750 og 1760.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest odd kletteli

Hei Jeg kan ikke hjelpe deg med hvor Halvor Fredriksen kom fra. Men det meste av sitt tilbrakte han på husmannplassen Seterstrand under Vestre Seter(Nordstrand).Her var det ingen jordvei til å leve av, men til gjengjeld var det et rikt fiske rett utenfor.Enten han kom Til Seterstrand for å delta i husmannens fiskerlag eller ble han fisker etter at han giftet seg med datteren til husmannen Jahn Nielsen, Marthe Maria f.1779. De ble viet i Garnisjonsmenigheten 22.06.1804. I ekteskapet ble det født minst 5 barn. Den nest eldste var sønnen Svend Halvorsen som også ble fisker. Halvor Fredriksen gifter seg på nytt i 1823 med Berthe Marie Olsdtr (31 år). Halvor F. blir begravet i Oslo Hospital 05.08.1845.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Takker så mye for alle opplysninger og lenker ! Det er noen ganger best å få lenken som permanent sidelenke istedet for permanent bildelenke, for med bildelenke kan jeg ikke se hvilken kirkebok det er ifra. Men siden Espen bruker bildelenker, regner jeg med at det er fra Aas sogn, ikke sant Espen ? Så jeg skriver det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.