Gå til innhold
Arkivverket

[#49374] Halvor Fredriksen f.ca 1780, hvor kom han fra ?

Gjest Ivar Tyrhaug
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Tjernshaugen

til innlegg 26, svaret er nei, det var et forsøk på å lenke til den samme som du har først i innlegg 27.Lenken i innlegg 23 er fra Ås, lenker i innlegg 17, 18 og 19 er fra Garnisonsmenigheten / Akershus Slottsmenighet.Om det er riktig Berthe Marie på Gulbjørnrud vet jeg ikke nå, skal se om jeg finner ut av det.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Den Berthe Maria Olsdatter du linker til i innlegg 27, er ikke rett person. Hun var gårdbrukerdatter på Gulbjørnrud og ble gift med Syver Gulbrandsen på N. Gulbjørnrud.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Hadde håpet på henne, passet best m.h.t alder ! Takk for at du tok deg bryet med å sjekke ! Ivar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Fant forlovererklæringen til Halvor og Berthe Maria i Aker 22.5.1822: LenkeLitt kronglete skrift det her, men rett over underskriftene til forloverne er det to linjer som starter med 'N.B.'Jeg tyder dette som: ' NB, pigens attest fra Aas sogn blev paategnet og finder frihed til ægteskab.' Om jeg har forstått dette riktig kom hun fra Ås, om hun ikke var født der, kan hun ha vært i tjeneste der.Det ser videre ut til at navnet på den ene forloveren kan være Røsholm, bud ved Høvigstrand.Om Høvigstrand er rett, er vel det Høvikstrand ved ved Fornebu ( Høvik verk / Veritas ).Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Her fant jeg i utflyttingslistene for Ås 1822 ei Berthe Marie, 31 år, tjenestepike, flyttet til Aker.Farsnavn er ikke oppgitt, men dette stemmer bra med din Berthe Marie. Nr. 27:LenkeEspen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Nr. 19 LenkeDette er den eneste Berthe Maria Olsdatter døpt i Ås i perioden 1791-93, Trosterud og Trosterud eie ligger i Ås kommune ved grensa til Frogn, på vestsiden av Årungen. Horgen og Horgeneie hvor noen av fadderene er fra, ligger i Frogn, mellom Årungen og Frogn kirke.Jeg vet jo ikke om dette er rett person, desverre har jeg ingen bygdebok for Ås.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Denne forlovererklæringen som det er lenket til i innlegg 31 er ikke jeg istand til å lese noe særlig av i det hele tatt ! Utrolig at du klarer det, Espen. Men denne piken som jeg lenket til i forrige innlegg er vel kanskje ett eller to år for ung, men jeg ser jo rett ofte at det er mange år feil alder på personer i folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Tjernshaugen

Kanditaten i ( 34 ) tror jeg er Nes på Romerike, men det er ikke umulig at det kan være henne. Selv om faren til hun som ble døpt i Ås het Ole Andersen, har jeg sett nok av feil i kirkebøker og folketellinger til å ta en enkelt opplysning for god fisk.Har som deg prøvd å finne henne og faren i 1801, uten resultat, en god del av husmennene i Follo flyttet mye på seg. Det var ganske stor migrasjon mellom prestegjeldene i Østfold og Akershus.Har prøvd å finne henne konfirmert i Ås, Kråkstad og Nesodden med Oppegård uten hell, det vil si: i 1810 blir det konfirmert en Berthe Marie Olsdatter Havsjødalen 15 1/3 år.Hvis dette er samme person er alderen omtrent 4 år feil, og det er mer som gjør denne litt vanskelig.Under gården Havsjødalen var det to husmannsplasser, Tassebråten og Langen. Frogn Gårdshistorie ( Myckland ) opplyser at Guttorm Torstensen ble bruker på Tassebråten i 1831, og på Langen fra 1833 til 1838. Han var gift med Berthe Maria Olsdatter, og de hadde sønnen Ole f.1824.Spørsmålet da er om det er samme Berthe Marie Olsdatter som konfirmeres på Havsjødalen i 1810, som senere er gift med Guttorm Torstensen på plassene under havsjødalen 1831-38.Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar Tyrhaug

Vi får bare stoppe når vanskelighetene blir for store ! Dette er egentlig min svigersønn`s aner. Jeg ville at han skulle legge inn i Legacy-programmet de notatene han hadde om sine forfedre, og så har jeg rett og slett bare fortsatt videre. Det vart jo ganske interessant med grenene i Son og nå denne på Bergholmen, han har jo båt liggende i Sandspollen, og de drar jo rett som det er like ved Bergholmen uten at han har visst at hans 3 og 4x tippoldefedre drev og fisket og skysset folk i samme farvannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.