Gå til innhold
Arkivverket

[#49381] Otto Iffert, bergmester 1700-tall

Gjest A. Vidvei
 Del

Recommended Posts

Gjest A. Vidvei

Jeg leter etter bakgrunnen til min formoder Anne Cathrine Ottesdatter Iffert (død etter 1781). Hun var gift tre ganger på Kongsberg. Faren hennes: Jeg har funnet opplysninger om to bergmestre ved navn Otto (Mordian) Iffert. Begge har tilknytning til Kongsberg. Jeg har lett i Norsk slektshistorisk tidsskrift og fått hjelp i Slektsforum (Lenke). Er det noen her på Brukarforum som har kommet borti navnet Iffert/Ivert/Jffert/etc...Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Hei Agnete,I 'Verzeichnis der deutschen Einwanderer in Kongsberg' står det om Iffert (min oversettelse fra tysk):'Iffert, Otto Mordian, hytteskriver, direktør, ansatt senest 1711 i Kongsberg, 25.3.1715 hytteskriver ved Kongsberg Sølvverk, 1736 direktør ved Jarlsbergske Verk, død Juli 1739. Barn, alle døpt i Kongsberg:1. Hans Henrich, dp. 5.2.17112. Benedicta Cathrina, dp. 1.4.17123. Anna Maria, dp. 20.4.17134. Anna Wilhelmina, dp. 22.6.17145. Otto, dp. 9.8.1715'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Takk skal du ha. Det skal bli spennende å se om det lar seg gjøre å finne ut mer om denne familien! Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jeg kan ikke si noe sikkert om hvordan Otto Mordian Iffert og Anne Cathrine Ottesdatter Iffert er beslektet, men jeg kan bidra med noen flere detaljer som kanskje kan kaste litt lys over disse menneskene og forhåpentlig gi noen flere ledetråder.Anne Cathrine Ottesdatter Iffert på Kongsberg var gift tre ganger:- 1.gang 27/9 1729 med oberstiger Anders Halstensen, død 1739. Barn i dette ekteskapet var Catharina Elisabeth Andersdatter (1732-1781), Frederika Wilhelmina Andersdatter (f.1734) og Halsten Andersen (1737-1743). I skiftet etter Anders Halstensen 8/12 1739 kalles enken Anne Cathrine uttrykkelig Ottesdatter.- 2.gang 27/9 1740 med Bertel Olsen Smed, død 28 år gammel i 1741 etter mindre enn seks måneders ekteskap. Sønnen Bertel Bertelsen Smed, som ble født etter farens død og døpt 13/6 1741, ble 8/3 1766 gift på Kongsberg med Berthe Marie Nilsdatter Spiten.- 3.gang 16/6 1742 med enkemannen Nils Toresen Aasland, død 1775. I dette ekteskapet var det én datter, Marte Dorthea Nilsdatter som ble gift med bergarbeider Peder Johansen Hoel.Anne Cathrine Iffert er fremdeles ilive ved skiftet etter hennes tredje ektemann Nils Aasland 2/1 1776 og ved skiftet i 1781 etter hennes svigersønn Halsten Hansen (gift med datteren Frederika Wilhelmina).Når det gjelder den nevnte Otto Mordian Iffert, direktør ved det Jarlsbergske Sølvhaltige Blyverk, ble skifte etter ham påbegynt i 1739, men avsluttet først i 1751 (sk.prot.nr.8, N.Jarlsberg, fol.195b-197a). Som arvinger er oppført følgende:- Otto Iffert, 24 år gammel i 1739, i 1751 'vides ikke hans Opholdssted til fuldkommenhed, men efter Spargemang nu fra Kiøbenhavn opkommen og skal logere hos Madamme Schoug paa Bragernes'.- Frederica Elisabeth Iffert, har i 1739 'til ægte BergSecretaire Albret Vogelsang' og bor da på Kongsberg, men i 1751 skal de 'efter indløben Underretning opholde sig i Kiøbenhavn'.- Benedicta Catrina Iffert, 28 år og ugift i 1739, hennes oppholdssted kjennes ikke i 1751.- Anna Wilhelmina Iffert, 25 år og ugift i 1739, heller ikke hennes oppholdssted kjennes i 1751.Som man ser, er Anne Cathrine Iffert ikke blant barna som nevnes i skiftet. At det likevel er en slektskapsforbindelse mellom henne og Otto Mordian Iffert, tyder bl.a. navnebruken på - vi finner igjen mange av de samme navnene i disse søskenflokkene. I skiftene etter Otto Mordian Iffert og etter Anna Cathrines første ektemann Anders Halstensen får vi dessuten vite at førstnevnte i 1738 hadde utstedt en obligasjon til sistnevnte, pålydende 261 riksdaler 42 skilling, igjen noe som tyder på en forbindelse.Av andre Iffert'er på Kongsberg kan nevnes en 'Conrector Iffert' som ble begravet 30/4 1733. En 'Madame Iffert' ble begravet 16/5 1734 - dette kan være den nevnte 'conrectorens' kone, eller det kan være Otto Mordian Ifferts kone Anna Cathrina Dam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Etpar tilleggsopplysninger:Otto Mordian Ifferts datter Frederika Elisabeth Iffert og hennes mann bergsekretær Albret Vogelsang hadde følgende barn født på Kongsberg: Frantz Wilhelm Otto (f.1740), Susanna Elisabet (f.1741), Henrik Christian (f.1742) og Anne Cathrine (f.1743).Frederika Elisabeth Vogelsang sto 11/3 1790 åpenbart skriftemål i Kongsberg kirke for 'Sacramentets Forsømmelse' i fire år.Jomfru Anna Wilhelmine Iffert (Otto Ifferts datter) ble begravet på Kongsberg 20/12 1747, 33 1/2 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Tusen takk! I ditt innlegg i NST 31:473 (spørsmål nr 643)spør du hvem Otto Mordian Ifferts kone Anna Catharina Dam var. Dette har du kanskje funnet ut av siden, men her er en lenke til en debatt Berit Pagh har gjort meg oppmerksom på: Lenke I innlegg nr. 2 i debatten finner du svaret.Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej,Jeg har været uden internet-forbindelse i en uge, men nu har jeg fået kigget lidt igen.Otto Mordian Iffert og Anne Cathrine Dahm 'burde' jo være viet i Korskirken i Bergen, men jeg finder stadig ikke vielsen.Ved skiftet i 1700 efter Hans Dahm - kaldt Hans Dam - i Sollieds skifteafskrifter her i databasen, var Anne Cathrine ikke gift. En tillægsoplysning fortæller, at hun blev 'gift i 1712, bor øster'.Jeg ved ikke, hvor den oplysning stammer fra, men er den korrekt, var Anna Cathrine jo ikke mor til alle børnene, der er nævnt i indlæg 2, - og det ville vel have været nævnt i skiftet efter Otto Mordian Iffert.Jeg finder alle børnene fra indlæg 2 i den skannede kirkebog fra Kongsberg,men ikke Frederica Elisabeth, som er omtalt i indlæg 4 og 5.Umiddelbart virker det mest sandsynligt, at Otto Mordian Iffert og Anne Cathrine Dahm først boede og fik barn/børn et andet sted, for derefter at komme til Kongsberg i 1710-11.Anne Cathrine Iffert kan næppe være søster til Otto M. Iffert, hvis hun levede i 1781. Anne Cathrine Dahm var født i 1677 og Otto M. Iffert kan vel ikke være født meget senere.Jeg leder videre.Hilsen, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest A. Vidvei

Hei Berit, Har du lest det Tore S. Falch skriver om Iffert i NST? Det er ikke så veldig omfattende (et par sider) så jeg kan scanne og sende deg det. Men da trenger jeg en adresse. Hilsen Agnete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Frank Pagh

Hej Agnete,Jeg har sendt mail til adressen på slektsforum. Er den kommet frem? : )Hilsen, Berit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.