Gå til innhold
Arkivverket

[#49414] Er det noen som kjenner dette fergeleiet?

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Kva får deg til å tru at dette er eit 'fergeleie'? Det er nok ei eller anna dampskipskai i Hordaland - og eg vil tippe at det er teken rett etter krigen. Grunnen er at skiltnummeret på bilen til høgre ikkje finst i motorvognregisteret for bilar i Hordaland fram til 1940. Har du fleire bilete derifrå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Er ikkje biletet større? Eller er det så stort at det er mogeleg å sjå nummeret heilt til høgre foran på bussen? Etter å ha lasta biletet ned og tatt det opp i dobbel storleik, meiner eg der står R-87 pluss kan hende eit tal til. Om så er, vil eg tippe at dette er teken på Utåker i noverande Kvinnherad, og at det er Matrefjorden vi ser. Utåker-Rosendal billag hadde nokre rutebilar med slike nummer føre krigen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er et bilde fra Holmedal kirke, samme view som fra kaien;det ligner i hvertfall.Er bildet et privat foto eller er det tatt av en fotograf, slik at det kanskje kan være mulig å finne det i et arkiv.

bilete2681.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei dere ja og takk! Til innlegg 2, jeg trodde det var et fergeleie, men tenkte nok på muligheten av at det var en kai. Scanningen har sviktet litt på høgre sida ja, det skal være et 7-tall til i skiltet så det er R 877. Ellers er alt sikkert riktig. Det var bare ei etterlysning i et ukeblad om hvor dette bildet var tatt, og tenkte at dette forumet var et egnet sted for oppklaring. Og så syntes jeg bildet var veldig fint. mhReidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kirken, Arnfrid? hvor ser du den? Skimtes den mellom bakparten på bussen og styrehuset på båten? Og dette huset til venstre, er det ett av husene i lenken til Per Inge? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Då er det kan hende denne rutevognen: LenkeKyrkja ligg oppe til venstre på ditt bilete. Den er ikkje synleg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Så artig da, da er jo alt oppklart! Du var lokalkjent, Karin. Og der lærte jeg noe nytt, det går an å finne gamle reg.nr på kjøretøyer her også, og det visste jeg ikke, Flott! For ordens skyld er kilden til bildet orientert om denne debatten. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

HeiDet er bilde i innlegg nr. 5 jeg kjente igjen. Har stått der og ventet på ferjen noen ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Til innlegg nr.8:Rutebilen på bildet er en Amerikansk Fargo. Det kom noen av disse straks etter krigen, og denne er tidligst registrert i 1945. Bilen er jo fremdeles litt blank i lakken, så mitt tips går på at bildet er tatt ca.1947/48.Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Som eg nemnde alt i (2) meiner eg òg at biletet er teken like etter krigen. Den gongen fylgde jo nummeret eigaren, ikkje bilen. Difor finn ein heile 8 bilar med nr. R-877 etter tur fram mot krigen hjå same eigaren. Eg hugsar godt desse bussane, men sidan reg. for tida etter krigen ikkje ligg her på DA, kan det vera, som du skriv, ein nyare buss dei har fått tak i og reg. på det gamle nummeret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen dere! Ja, det er et interessant bilde som må fortelle veldig mye om infra-strukturen på den tiden, det er litt utydelig men det ser ut som bussen er full av folk og sjåføren står i døra. Dere identifiserer bussen, men kanskje dere tar båten også? Jeg er jo ikke kjent i distriktet i det hele tatt, men kanskje den tilhører HSD, eller skal jeg prøve meg, Korriger meg hvis det er feil: Hardanger-Sunnhordland Dampskipsselskap? Jeg har funnet Utåker i veiboka:-). vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Du Bjørn, jeg vet ikke om det stemmer men i lenken din i 8 står det at bussen er en Nash, men det har kanskje sammenheng med Fargo likevel? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Til (15): Den Nash'en var nok ein tidlegare buss med same R-nummer. Dei hadde nok fått ein ny buss på det nummeret etter krigen, jfr. (12).Båten ser ut som ei frakteskute; gjekk truleg mellom Utåker, nokre smågrender og kan hende Skånevik på sørsida av fjorden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Da fraktet vel den folk og dyr, kunstgjødsel og kraftfòr, varer til butikkene etc. men den ser da egentlig ganske stor ut. Bussen ja, det gikk slike busser her i bygda også, og de var brukt langt utover på 50-tallet, men det tror jeg var Dodge, vi kjørte med slike i blant som skolebuss-erstatning når de nye frambygde de etterhvert fikk var ute på andre oppdrag bl.a. Jeg kan ikke huske at det egentlig var driftsproblemer med dem heller, og jeg husker enda den fine messingfargede sveiva til lukkemekanismen for døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Bjørn, jeg ser at dette billaget har brukt Buick buss også, husker du noe av det? Ellers får jeg ikke til å søke på kjøretøy i Hedmark men det er kanskje ikke innlagt herfra? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Mitt minne går berre attende til tidleg 1950-tal. Men eg minnest at Os-bilane i Bergen hadde ein snute-buss på den ruta vi nytta til hytta vår søraust i Fana. Den hadde òg ein slik manuell opne-/lukke-mekanisme for døra ved førarsetet. Men fabrikat kan eg ikkje noko om.Når det gjeld den basen over reg.nr., er det noko som er skrive av lokalt for Hordaland. Men om nokon tek seg bryet, finst det sikkert tilsvarande registre å skriva av ved andre statsarkiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

OI, ble uten nettforbidelse en liten time,Min bedre halvdel mener at personbilen på fotoet er en Moskovitsj. Forøvrig fortsatte min far å kjøre Moskovitsj til godt innpå 70-tallet....Ellers registrerer jeg at mannen til min mors kusine; Bjarne Thorsen gm Cecilie Dommersnæs Hamre, var eier av flere R-877. Han var poståpner og fabrikkeier (sardinfabrikken) på Sunde (sønn av Hagbarten).Mvh Arnfrid M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det likner på en Opel Kadett 1937-1940,så det er vel kanhende en Moskovitsj. Om eg ikkje minnest feil så ble fabrikken til Opel tatt som krigsbytte og Kadetten fikk nytt liv som Moskovitsj. Når kom Moskovitsj her til landet etter krigen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Når det gjeld båten på bildet, om da denne skulle tilhøre HSD, så ser det for meg ut til å kun være ein båt og det er M/B Austli. Den vart solgt fra HSD i 1948, men skulle gå eventuelle suppleringsruter om det var behov. Har ikkje ruteoversikt på båtene som gikk til Utåker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigbjørn Sandsmark

Det likner jo,men får det ikke helt til å å være Moskvitsj. Detaljer som vindusvisker og støtfanger er ikke like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.