Gå til innhold
Arkivverket

[#49414] Er det noen som kjenner dette fergeleiet?

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Moskvichen var jo egentlig en tilnærmet kopi av Opel Kadett. For sammenlikningens skyld - her er en utgave av sistnevnte (riktignok en litt sportslig modell):

bilete2682.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Vet ikke - men alt ser jo ut til å stemme, så det ser jo ut til å ha kommet i allefall én? Kan den ikke ha blitt tatt inn på en eller anen måte? Er registreringsnummeret R-2921 sporbart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Til mitt innlegg 24. Har studert HSD sine båter, men bildene av M/B Austli viser ikkje mast på styrehuset, derfor er det nok trulig ikkje denne. Alle båtene til HSD, unntatt Austli, har også lakkert treverk under styrhusvinduene. Det er da grunn til å tru at dette ikkje er ein båt tilhørende HSD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei dere! Det hadde mye historie i seg dette bildet og forteller sikkert mye om aktiviteten og hverdagslivet på en kai ved skipsanløp den gangen. Denne R-2921 ja, Moskwitch`en var kanskje ikke importert til Norge enda på dette tidspunktet, jeg mener å huske at den kom utpå 50-tallet, og ble det importert biler så like etter krigen? Bilen på bidet er vel førkrigs og kan vel være en Opel Olympia eller Kadett, Men så var det frontruta da, var de hel før krigen? men korriger meg hvis jeg er helt på jordet! Er det en lignende bil den lyse som står med fronten mot huset? Støtfangeren er så skeiv på R-2921, har den fått seg en støyt? Ellers er den blank og fin i lakken. Hva er det den har på taket da? Og båten, skal bli spennende å se om dere identifiserer den også for det er utrolig hva dere finner ut:-). Flott Moskwitch-side du hadde Per Håkon Christiansen, har selv hatt en 408, det var robust bil som tålte en støyt men den var hard på bensin. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Mye fin info om Moskwitch du hadde Arnfrid! Det var en 412 vi hadde og ikke 408 som jeg nevnte i innl. 32, det fulgte med ei skikkelig innholdsrik instruksjonsbok med stive permer som var skrevet på russisk med bilen. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Og til dere som har greie på motorer, hvor mange hestekrefter kunne denne bussen ha? Ellers litt om bygningen en ser hjørnet av, er det ekspedisjons-bygningen på kaia, og hva er dette på veggen mellom døra og vinduet? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hadde aldri trodd jeg skulle hente pappas instruksjonsbøker frem fra bokhyllen, men her er de;Moskvitsh 408 (1971 mod?) og Opel Rekord (1970 mod?) + bakerst vår (barnas) Morris MiniNB! Bilene ble ikke solgt eller byttet inn, vi (barna) overtok dem etterhvert!

bilete2688.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det hører med til familiens bilhistorie at min salige far etterhvert måtte nøye seg med Mini'en, men han ble så begeistret for den at han i 1973 kjøpte en av Morris' siste 1973-modeller; en Morris 1300. Og da den skulle skiftes ut, var også 'lille jeg' stor nok til å kjøre bil, så den overtok jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Har sett litt i boka 'Over fjord og fjell', Hardanger Sunnhordlandske Damskipsselskap 1880-1980 (jubileumsbok utgitt av HSD). Her er teikning over alle HSD båtane, kan ikkje finna nokon som passar til bilete. Det næraste er altså 'Austli', men som nemt i innlegg 34 har den ikkje master på styrehuset.Men finn dette sitatet ved søk på 'Utåker':'Ein tredje innsats var skipinga av ei bilførande motorbåtrute Utåker-Skånevik-Kyrping-Fjæra, ......Selskapet leigde motorkuttaren 'Jøsenfjord', og var inne på tanken om å kjøpa båten....'Korleis såg denne motorkuttaren 'Jøsenfjord' ut mon tru?Her står ikkje noko om årstal, men i avsnittet over står det noko om Sunnhordland snøggruter i 1930-åra, som saman med bilrutene i Sunnhordland var dei to første hovudsatsinsområda. Denne ruta til ma. Utåker var altså det tredje.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Her er fleire bilete og meir info om 'Jøsenfjord'.http://www.fjordfaehren.de/no/fjord_ij.htmSer ut til at den var i Stavanger området på den tida bilete var tatt, så det var jo ikkje så langt av vegen dersom ein skulle låne ein båt. Men ut frå bileta av Jøsenfjord kan eg ikkje sjå likehet med bilete her på sida. Likevel opplysningane pom Jøsenfjord viser også at denne båten har blitt ombygd og forlenga fleire gonger opp gjennom tidene.Elles kan vel HSD ha leigd andre båtar også ved behov. Eller kanskje det kan ha vore ein fraktebåt som leverte varer og hadde med passasjerer?mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

her er i hvertfall et foto av Jøsenfjord, det eneste som igner er at der er to lettbåter, men de har ulik plassering på de to fotoene.-

bilete2691.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Det var flere båter som hadde navnet 'Jøsenfjord'. Ut fra det som står i linken fra warsailors.com, var det den første som trafikerte denne strekningen. Denne 'Jøsenfjord' endret i 1930 navn til 'Saudafjord' Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Greier ikkje heilt å gi opp denne tråden, sjølv om bilete ikkje likna. I flg. info ser det ut til at Jøsenfjord frå var bygd i 1886.Frå 1886 til 1929 heitte den då Lindesnæs og såg heilt annleis ut:LenkeLiknar ikkje heilt her heller, men fyrste ombygginga var i 1932 på Rosenberg verft, Stavanger. Så det er vel ikkje så lett å finne ut korleis den eigentleg såg ut mellom 1932 og 2003 då bilete i inlegg 44 her på sida var teke.Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!ut frå det eg les på warsailors.com var det ruteselskapet 'Jøsenfjord' som endra namn til 'Saudafjord', ikkje båten.Her er info vedr. båten:'M/S Jøsenfjord A/S Jøsenfjord Ruteselskap, Stavanger 151 gt Built in Kristiansand 1886. Previous name: Lindesnæs until 1929. Pre war history: Delivered in Sept.-1886 from Christiansands Mek. Værksted, Kristiansand (42) as Lindesnæs to Actieselskabet Dampskibsselskabet Lindesnæs, Farsund. Steel hull, 95.3’ x 18.2’ x 8.9’, 145 gt, 2cyl Compound (CMV) 39nhp. In regularly scheduled coastal service Farsund-Kristiansand. At some point in the 1920's she collided with Lyngdal near Snik - minor damages to bow. Sold in 1929 to A/S Jøsenfjord, Vadla in Ryfylke, renamed Jøsenfjord. Initially placed in the 'tourist route' Stavanger-Årdal-Erfjord-Vadla. Rebuilt and lengthened at Rosenberg Mek. Verksted, Stavanger in 1932, 110’ x 18.1’ x 9’, 151 gt. In 1932 the owning company changed its name to A/S Jøsenfjord Ruteselskap, Stavanger. Rebuilt in 1934, a 2tev Wichmann rm 160bhp (1921) motor installed. Upon delivery Jøsenfjord took over the Stavanger-Tau-Alsvik-Kjøllevik-Vervik-Fiskå-Sør Skår-Nessa-Årdal service from Årdalsfjord. Captain was Ola Hagen, Årdal and the vessel became very popular. Around 1936? a 4cyl 2tev Wichmann rm 390bhp was installed by M. Haldorsen & Sønner, Rubbestadneset at Bømlo, and in 1937 her previous motor ended up in Landanes - follow link for details).WW II: Laid up near Buøy, Stavanger towards the end of the war (1944?) due to shortage of fuel.'Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Der tek du feil (47). Den gamle 'Jøsenfjord' vart seld og bytte namn til 'Saudafjord' avdi A/S Jøsenfjord hadde fengje ein ny båt som dei gav namnet 'Jøsenfjord' - kring 1929/30.Elles er det her snakk om ein motorkutter og eit motorskip (som i utgangspunktet var eit dampskip). Båten på biletet i (1) kan aldri ha vore noko 'dampskip' - til det er den alt for liten. Så anten er det 'Austli' i påbygd utgåve (påbygg attom styrehuset og med mast oppå) eller ein annan tilsvarande kutter som var leigd inn. Utfrå det som står om 'Saudafjord', at den kunne ta tre bilar, vil eg tru at det ikkje er den. Dessutan vart 'Saudafjord' seld til Troms alt våren 1946 - og så tidleg er neppe biletet i (1) teken om det som er skrive om bussen er rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Dette blir jo bare spekulasjoner, men det fartøyet som går går som 'Partybåt' på Oslofjorden, M/S Lindenes, har flg historie:'M/S Lindenes ble bygget ved Nortveit Båtbyggeri i Bjørnafjorden på Vestlandet i 1943. Hun gikk først i passasjertrafikk på Hardangerfjorden, men fra 1980 har hun seilt i charter på Oslofjorden. M/S Lindenes er en vakker treskute og en 'klassisk fjordabåt'. Salongene er innredet i lyst og pent interiør og her har man tatt vare på den opprinnelige maritime stilen fra 1940-årene.'Vi har jo erfaring for at skipets eksteriør endres en god del når de blir ombygget, så hvem vet, kankjse noen fra Skånevik-Kvinnherad området...

bilete2693.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

M/S Lindenes tilhörte vel Opedal-familien i Odda og fraktet arbeidsfolk mellom Sinken/Eitrheim og Odda dersom jeg ikke husker feil. Den har ikke forandret seg så veldig mye.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.