Gå til innhold
Arkivverket

[#49414] Er det noen som kjenner dette fergeleiet?

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Davidsen

Eg skulle heller likt å sett bilete av ei skute som er omtala som 'Lønningdal I', ikkje 'II'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Skal leite, men her er en tekst om Lønningdal I fra wasailors.com'Built at Rosendal 1928.Pre war history: Delivered in 1928 from Skaalurens Skipsbyggeri, Rosendal as Lønningdal I to Engel H. Lønningdal, Lønningdal, Os (Bergen). Wooden hull, 75,5’ x 19’ x 8,6’, 96 gt, 2cyl 2tev, make unknown. Used in the regularly scheduled service Bergen-Os-Hardanger-Odda. In the early 1930's she was occasionally on hire to Brødrene Lervaag for use in the Bergen-Sogn route. On hire to Midthordlandske Dampskibsselskab for service Bergen-Fusa-Hardanger in 1935. In 1938 a 2tev Wichmann was installed.WW II: Ran aground near Våge, Tysnes in Oct.-1940, minor damages, repaired.POST WAR: Rebuilt in 1948. Taken out of service in 1959. Sold in 1961 (Olav Linga, Granvin), renamed Fjordgubben. On hire to Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskab, Bergen for service Granvin-Ulvik in 1962. Sold in 1970 to Helle C. Bergheim, Stavanger. Sold in 1977 to Hroar Hansen, Drammen.(All details on this vessel received from T. Eriksen, Norway).'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

I 'Dampskibsposten nr. 77 - 2006' 'Litt ekstra' av Arne Tvedt, 2 sider opplysninger om Prospektkortet Del 15 ['Midthordland', 'Lønningdal I']'og Bokomtale i DP 31, 1991; Arne Drage 2 sider 'Lønningdal - folket og båtane' Skrevet av Samson Bjørge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Ja, alt det der fann eg i natt. Men bilete - finst det berre i den prenta 'Dampskibsposten', eller er der nokon som har det / har funne det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

'Dette postkortet viser Ulvik i Hardanger, og er fotografert på 60-talet, iallefall før 1966.Ferja som me ser akterenden på må være 'ROSENDAL', (eg har postkort av 'Rosendal' i same postkortserie frå Ulvik).Rutebåten ved kai er nok ex. 'LØNNINGDAL 1'. Han vart seld frå Lønningdalane i 1955, og gjekk inn i rute på Oksenhalvøya. Men kva heiter båten på dette tidspunktet??? Nokon som har historia etter Lønningdal-perioden? BÅten var bygd hjå Skaaluren i 1929, 75 fot, pass. 100, 90HK 2 syl Wichmann. (Kjelde: Lønningdal - Folket og Båtane, Bjørke 1984).Fiske/fraktebåten innanfor er heilt 'Ufo' for meg. Nokon som kjenner til denne??'sakset fra www.stp-norway.com/Forum/

bilete2694.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Videre fra samme forum'Rutebåten er ganske riktig FJORDGUBBEN ex LØNNINGDAL I. Navnet FJORDGUBBEN fikk den etter salg til P/r / v. Olav Linga, Granvin. Fra 1962 gikk den i lokalrute Granvin-Ulvik for HSD, og det er nok det bildet viser. I 1968 kjøpte Linga GRANVIN som overtok ruten, og i 1970 ble FJORDGUBBEN solgt til Helle C. Bergheim, Stavanger. I denne perioden lå den for det meste opplagt i Mosterhamn. Tidvis utleid for bruk i diverse lokalruter, samt til Sjøheimevernet ved et par anledninger. I 1977 ble den solgt videre til Hroar Hansen, Drammen og etter dette mister jeg sporet. Kutteren er ikke lett..'og'Fjordgubben ble kjøpt av P/R v/ Olav Linga i oktober 1961. Det var Olav Linga og Per Storesletten som eide 50% hver. Per seilte som skipper på forsikringsselskapets velsignelse på grunn av alder. Han var 19 år og grensen var 21 år. Per solgte sin part sommeren 1965 og kjøpte MS'Ratt' og begynte i kystfart. Dette er starten på Storestetten Rederi AS. Fjordgubben lå i opplag i Holmestrand til slutten av 70 årene.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Karin Romstad

Til 50Helt riktig Kjellaug. Kun kalt for Zinken skøyta. Den er helt spesiell for oss oddinger og jeg tror vi ville gjenkjent den uansett hvor i verden den var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Til Karin (57): Glemte ellers å si at at jeg reiste med den skuta mer enn en gang fra Bömlo til Odda. Den kom alltid dit for sin årlige overhaling (Rubb-motor tror jeg). Kjente og godt til familien Opedal, deres sönn, Sverre, ble gift med en dame fra R.neset. For ikke å snakke om maskinisten Mjånes som ble farfar til tre av mine slektninger...Husker du hva den andre båten deres het?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg kjenner til ein M/K 'Varden II' som høyrde til på Smøla i 1960-70-åra. Den var da utrusta som fiskebåt. Kunne det vera den same?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Ingen av de navna ringer en bjelle, kanskje jeg tar feil og at det bare var en båt de hadde.En annen båt som og vekker minner er M/S Granvin, da det store raset gikk på Tyssedalsveien ble den skoleskyss for oss som måtte til Odda.http://www.fjordabaaten.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det vet jeg ikke, Finn, men her er de dataene jeg fant:Bygget 1917 ved J. Nerhus Skipsbyggeri, Ølve 1. A/S M/K Varden II, Bergen (A.Dalstø, O.Storheim, Bergen, H.Rogde, N. og I. Beltestad, Tysnes) - 1920 2. A/S Varden II (M. Skjælaaen), Bergen - 1923 3. Ingvald Opedal, Odda/Bergen - 1928 4. K. J. Digranes og A. Nilssen Hanevik, Odda/Bergen - 1933 5. K. J. Digranes, Odda - 1936 6. P/R K. Mjelleli, S. Løland, Lavik/Bergen - 1952 (Fylkesbaatane Charter 1952 - 1961) 7. Mads Halsnes, Halsnes pr Sunde i Dalsfjord så står det at han gikk i fart: fra 1957-1974 Eikenes - Leitet - Dale - Standnes - Strand - BygstadApropos bussen i (1), et artig bilde av Varden:

bilete2695.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Heisann! Det er framdrift i identifiseringen av båten ser jeg, dere 'tar' den vel til slutt. Artig at det har vært flere Moskwitch-brukere også, og artig å sjå instruksjons-boka, den vi hadde var ikke helt slik, for den var blå på farge. Det var denne R-2921, er det Opel eller Moskwitch i det hele tatt? Jeg blir i blant likevis? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Om det er rett at båten held til på Vestlandet enda i 1974, så kan det ikkje vera den same som var kome på Smøla i alle fall kring 1970 og kanskje noko før. I 1972 leigde eg nemleg Varden II, saman med bror min for å driva Lofotfiske. Nokre år seinare forliste den.Storleiken og utsjånaden på skroget stemmer likevel godt, så slik sett kunne det nok ha vore same båten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Finne, her er et foto til, og her står det at han gikk i Fjordane til 1961, så hvem vet... Lenke Du får legge inn et spørsmål på debattforumene skipsfarts-forum.net eller stp-norway.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Til Bjørn Davidsen (48). Ser at eg var litt for trøytt, og litt for rask med spekulasjonane mine vedr. denne båten i går kveld.Ser også at dette ikkje kan ha vore eit dampskip. Det eg meinte å referere til var Motorkuttaren 'Jøsenfjord', som iflg. frå HSD si jubileumsbok, var innleigd i rute på Utåker ein periode.Men dette må vel då ha vore på eit tidlegare tidspunkt.Har foresten bladd ein del fram og tilbake i denne boka no i kveld. Mange flotte bilete av HSD båtar opp gjennom tidene, men finn ikkje gode bilete av nokon av dei som er nemde her. Men ein del av dei er omtale i boka.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg leste også det samme som Helga skriv i innlegg 67. Jøsenfjord var ein motorkuttar på lik linje med Austli, altså ikkje den avbilda Jøsenfjord i innlegg 44. Har ikkje sett eller funne noe bilde av kuttaren Jøsenfjord. Likevel er det verd å merke seg at det heng ein vimpel i bakre mast, som ikkje er ulik HSD sin vimpel, altså kvit bakgrunn med HSD sin logo (sjølsagt vanskelig å seie det med sikkerhet). I tillegg så meiner eg å kunne sjå ein skorstein mellom dei to livbåtene, slik som på bildet av Austli, men som ikkje er på det bildet vi ser av Varden i innlegg 62.Til Kjellaug innlegg 58 og forslag Arnfrid i innlegg 59, så vil det overraska meg stort om ikkje 'Eitrheim' hadde sitt virke i Sørfjorden. Den vart seinare brukt av FSD på Sognefjorden og er idag veteranbåt, såg den sist på Askøy for ei stund tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Har vært litt i kontakt med kilden til bildet, og etter de opplysningene han hadde skal visstnok bildet være tatt i 1947, så Kolbjørn i innlegg 12 har nok rett resonnement om tidsperiode. Kanskje det da finnes lister som viser anløp ved kaia det året? Men dette er noe jeg ikke har greie på. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Vet ikke om dette kan avklare noe rundt Jøsenfjord:fra warsailors.com:M/K Saudafjord, A/S Jøsenfjord Ruteselskap, Stavanger, 69 gt, Built at Vadla 1916. Previous name: JØSENFJORD until 1930.Leased to Jon Aakre, Åkra in Sunnhordland at some point in the 1930's for use in the local Åkrafjord / Indre Sunnhordland-Bergen route. Sold back to A/S Jøsenfjord Ruteselskap, Stavanger on Aug. 21-1933

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

HSD har tatt vare på gamle rutetabeller, så det er godt håp om å finne aktuelle rutetabeller for Utåker denne periode. Eg vil også tru at HSD, eller Tide som det idag heter, er behjelpelig hvis du tar kontakt med dei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Ett lite tips til angående båten. Ingen kjenner HSD sin historie meir enn Bård Kolltveit, meiner at han fremdeles er direktør ved Norsk Sjøfartsmuseum i Oslo. Send bilde og spørsmål til Norsk Sjøfartsmusum, så kan det være at han veit svaret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.