Gå til innhold
Arkivverket

[#49414] Er det noen som kjenner dette fergeleiet?

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Marie Skålnes

Til (73):Jon Åkra deiv lokalrutefart til Bergen i eige fartøy, Åkrafjord, står det i bygdeboka. Døydde i tysk konsentrasjonleir i 1944.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

(77) Slik jeg tolker warsailors var det en periode på 1930-tallet at Jon Åkra benyttet Saudafjord (tidl Jøsenfjord).Her er det samme siden skriver om Åkrafjord:'M/K Aakrafjord Jon Aakre, Åkra 63 gt Built at Sunde 1936.Pre war history: Delivered in 1936 from Gravdal Skipsbyggeri & Trelastforretning, Sunde as Åkrafjord to Jon Aakre, Åkra in Sunnhordland, made of pine and oak, 65,3 x 17,7 x 8,6 feet, Wichmann 132 hp, 8,5 knots. In local passenger service Åkrafjord / Inner Sunnhordland, registered in Bergen - 120 passengers, 35 tons cargo.WW II: Hired out to Hardanger Sunnhordlandske Dampskibsselskab, Bergen in 1940, continuing in the same service. Rescued survivors from Austri on Febr. 21-1945; more details under D/S Austri. Taken over by Eindride Aakre at some point in the 1940's (widow of Jon Aakre, who had died in German imprisonment).POST WAR: Hired out in 1950 to Det Helgelandske Dampskibsselskab, Sandnessjøen by Eindride Aakre and placed in the Sandnessjøen-Glein route. Sold in Apr.-1954 to Helgeland Trafikkselskap A/S, Sandnessjøen (fleet list says sold to Det Helgelandske Dampskibsselskab), renamed Løkta. Placed in the Visten route in Sept.-1960. Ran aground in fog near Stokkaskjær in Oct.-1961 and partly sank, repaired for a month at Sandnessjøen Slip. Run into in the harbour at Sandnessjøen on July 5-1965, condemned and put up for sale by Trondhjems Forsikringsselskap (insurers). In 1965 her wheelhouse was installed on the freighter Hans.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vedr. R-2921, jeg har enda litt sans for den selv om den har vært hjemmehørende langt unna mitt distrikt. Det er bare noe jeg lurer på, rundt 1950-1960 fantes ei bok med tittel 'Hvem eier bilen', denne boka mener jeg ble utgitt av politikamrene, jeg mener å huske at det kanskje var til inntekt for noe med politi-idrettslag. I hvertfall tror jeg den var å få kjøpt ved Østerdal Politikammer. Dette var før Biltilsynet ble oppfunnet selvsagt. Jeg bladde i ei slik bok på 50-tallet, (etter at jeg hadde lært å lese)hos ei tante husker jeg og der var alle biler som var registrert i Hedmark og Oppland i hvertfall med. Jeg husker spesielt Biri Bilselskap med flere biler og så mener jeg å huske noe med Torpa Bilruter, fantes det eller husker jeg feil? + alle i Hedmark selvfølgelig. Og denne inneholdt også førkrigs-registreringer mener jeg. Nå kjenner ikke jeg til hvilke politkammere som fantes i Hordaland og om ei slik bok ble utgitt der. Jeg vet ikke hvordan det var i Hordaland men her i Hedmark hadde hvert sitt politi-distrikt hver sine nummerserier, så det spørs hvilket kammer som har registrert R-2921? Dette var bare en tanke hvis ei slik bok for Hordaland finnes et sted. Unnskyld at innlegget ble litt langt. vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det som er så rart, Reidar, er at jeg finner reg.nr. både før og etter R-2921, men altså ikke denne.Se her:LenkePussig, men jeg har nå en mistanke om at kanskje Thorsen-folkene på Sunde eide denne bilen også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja du, det var litt rart at den ikke står. Spørs om fornemmelsen din kan stemme. Thorsen-folkene, har de vært nevnt lenger oppi debatten her?, jeg husker ikke alt. Ellers, lurer på hvordan FLINT`en nr. R-2925 så ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Søkte litt, og det kan se ut for at Flint bl a produserte BUICKmen denne er vel for gammel

bilete2698.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Her er en 1925-modell Flint; http://www.bryllupsbiler.dk/flint/flint.html det står at det var USAs mest eksklusive bil i 1925. Først tenkte jeg at Anders Møn kunne ha benyttet den i forb med Keiser Wilhelms turer på Voss og i Sognefylket, men turene hans var visst slutt før 1925. Merkelig at Anders Møn hadde en så eksklusiv bil. Søkte i Vossaboki, men fant ingen ting om Anders der.

bilete2700.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Mor mi i Åkrafjorden hadde nær slekt både på Utåker og på Sunde, og det hende ho var på besøk hos dei. Dessutan jobba ho i 1946 på Valen. Ho seier det var båtsamband frå Åkrafjorden til Utåker iallfall ein gong i veka, truleg om fredagen. Somme gonger måtte dei ha skyss til Skånevik, for det gjekk oftare båt Skånevik - Utåker. Dessverre hugsar ho ikkje namnet på båten (det kan jo komma seinare, eller ho spør andre gamle). Eg hugsar ikkje eingong namnet på rutebåten me hadde i 1960-åra, men den var større enn den på biletet.Det gjekk ikkje så ofte bussar i Kvinnherad i 1946. Mor hugsar at ho vart henta i hest og kjerre då ho kom med båten! Og ho gjekk som regel frå Vaklen til Sunde (er ikkje sikker på kor langt det er). Bilvegen gjekk berre til Rosendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ville bare legge inn skiltet på bussen, for å sjekke om jeg har tolket nummeret riktig, er det R-877? Eller er det noe annet? Skal bli spennende å se om båten sirkles inn. Reidar

bilete2708.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det var da litt av et staselig kjøretøy denne FLINT`en som har gått på Voss, (Eller Bulken som jeg har hørt at det kommer noen skiløpere fra:-)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ja Arnfrid, Da har nok vossingen kosta på seg en Flint! det var sikkert ikke mange av dem i landet. Har tatt et bilde i dag av åpne-lukke-systemet for døra slik det også sannsynligvis var på bussen R-877. (Har vært på veteranbil-treff på mitt hjemsted) mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Kanskje Arnfrid er inne på noe i innlegg 21 at både bussen og R-2921 har samme eier, bussen er kanskje full av folk så personbilen må hjelpe til å med å supplere?. Det har kanskje kommet mye folk med båten som skal ha skyss? Bare noen tanker. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Arnfrid, hvis du ser dette! Jeg fant denne annonsa fra 1968, drar du kjensel på denne flotte bilen:-)? Kanskje forhandleren som din far handlet hos står på lista også? Jeg finner ikke akkurat Bergen på lista, men Fjøsanger, er det ved Bergen kanskje? mvh Reidar

bilete2760.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei igjen Reidar,nå klarer jeg ikke å lese forhandlerlisten på bildet, men pappa kjøpte Moskvitsjen hos BIL-EXPEDIT A/S, Nesttunveien 10, Paradis. De hadde også utstilling i Nygårdsgaten 91. 5-sifrede telefonnumre. Vår Moskvitsj var identisk med den øverste på bildet; 4-dørs modell 408, med 2x2 lykter i fronten (som dere ser av fotoet i (36)).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen Arnfrid! Jeg prøver å legge inn forhandler-lista for seg sjøl så får du kikke på den men jeg finner ikke 'din Butikk' der, men det kan hende det var forhandlere igjen under de som står på lista? At Oscar Mathisen var importør på bilene har nok gått i glemmeboka hos meg, jeg husker liksom bare Konela i Drammen, men de kom vel kanskje senere? Da samlet de vel både Volga, Moskwich og Lada under samme importør. Det blir litt bil med oss men det er jo kultur det også. Og jeg har flere jeg ønsker å ta opp. Det er vel mange i debatten her som drar kjensel på disse forhandlerne kanskje? vennlig hilsen Reidar

bilete2763.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da pappa kjøpte bilen, det må ha vært i 1972 el 1973, for min mann sier at han hadde Opel Rekord da vi traff hverandre i 1971, står SIRACO A/S, Yongstorget 5 som importør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Akkurat Arnfrid, da har det vel vært minst èn importør mellom Oscar Mathisen og Konela. Husker du om det gikk noen av disse i Bergen utover på 60-tallet da Arnfrid? Det var noen herover som anskaffet seg en slik som sin første bil også men huff:-) Reidar

bilete2764.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Nå har jeg sikkert avslørt min magelfule kunnskap om automobiler. I (98) er alt korrekt, bortsett fra at pappa selvsagt hadde Moskvitsj før Opel Rekord. Rekorden var en 1965-modell (dette vet min mann som er bilfreak), for nettopp den modellen var ulik 1964- og 1966-modellene. Moskvitsjen var altså eldre enn Rekorden. Moskvitsjen ble kjøpt ny, det husker jeg, men Rekorden kan kanskje ha vært et par år. Før den hadde vi en Chevrolet Fleetline 1951-modell, og da var jeg barn. Da vi var på campingtur om somrene lå jeg i baksetet på den, mens brødrene mine lå i et telt og mamma og pappa i et annet telt (jeg har 4 eldre brødre, men den eldste var flyttet ut). Jeg husker godt at både Chevy'en og Rekorden hadde helt fremsete, slik fikk alle plass.Trabanten husker jeg godt. En jeg kjente godt i min pure ungdom hadde en slik, og det må jo da ha vært i siste halvdel av 1960-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.