Gå til innhold
Arkivverket

[#49414] Er det noen som kjenner dette fergeleiet?

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Så dere forresten 'Der Fartøy Flyte Kan' i kveld, med Stord 1? Fantastisk historie og fantastisk båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Arnfrid, når det er snakk om biler og spesielt Moskvits, da har jeg et minne fra tidlig 60-tallet. Jeg skulle fra Stavanger og til Sauda en snartur. Da bestilte jeg i Haugesund en leiebil, men de hadde bare ledig en Moskvits. Vel, jeg hadde litt dårlig erfaring med den på grusvei. De var altfor lett på bakparten. Men siden det var eneste mulighet aksepterte jeg den. Tok natruten fra Stavanger og til Haugesund og der sto Moskvitsen på kaien. Jeg ble utrolig overrsaket over hvor godt den lå på grusveien. Da jeg kom tilbake til Haugesund med bilen så spurte jeg hva det var som gjorde at denne lå så fantastisk godt på veien. Da kunne eieren fortelle at på grunn av at den var så lett bak så hadde de lagt inn under bilen en blyplate som gjorde at den lå stødig på veien. Nå jeg siden skulle den veien og hadde behov for leiebil ba jeg alltid om denne Moskvitsen! Jeg ble virkelig 'forelsket' i den!Med vennlig hilsenBirger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Flott Birger, ja bilen var god de, så vidt jeg husker,-hade aldri trodd at jeg skulle engasjere meg i dette temaet, men skitt au, bil er jo gøy,her er helgens store begivenhet i Hordaland;[url="http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hordaland/1.2528598>LenkePå Vestlandsrevyen i sted så vi da de kom i land fra Atlantic Traveller i Haugesund, så reis til Halsnøy i Helgen.Ellers åpnet bensinstasjonen i Lars Hillesgate igjen i dag; visstnok den eneste i Nord-Europa der du får blyholdug bensin til veteranbilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei Arnfrid og Birger o.a.! Jasså så det går såpass med Trabi`er at det går an å ha treff med dem også? Halsnøy i Kvinnherad, er det langt fra Utåker da? Ja, Birger i 102, Moskwich`en hadde gode kjøre-egenskaper, så den var mye bedre enn sitt rykte og manglet status. Jasså Arnfrid, det er bensin og få også på BP-stasjonen i Bergen, jeg vet om en tilsvarende hvor de ikke har bensin:-). Vi har nå tatt for oss biler fra Øst-Europa så vi tar med oss èn i andre enden av status-stigen fra Vest-Europa i dag.

bilete2768.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Denne re-åpnet på mitt hjemsted den 12/5-07, Den var på nippet til å bli revet og fjernet men en våken kultur-sjef i bygda protesterte heldigvis, og nå er den restaurert og framstår som på bildet. Dumt med alle disse gjødsel-sekkene men de ble fjernet til åpningen. Innlegg 93 stammer også fra denne åpningen. Reidar

bilete2773.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Ut fra hva jeg leser i lenken i innlegg 103 ser det ut som driften av stasjonen både i Bergen og den her i Folldal er tenkt drevet mye etter samme konseptet. Jeg har hørt at det skal finnes en liknende restaurert stasjon i Fredrikstad-området også, er det den som på 60-tallet lå oppe ved brua på Østsiden? Eller var det et annet selskap enn BP så jeg husker feil? Ellers vet jeg at det er en slik restaurert stasjon i Tønsberg. Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Ettersom innleggene har beveget seg fra det opprinnelige temaet til Moskwitcher, Trabant og andre biler fra dengang 'Østsonen', følger et bilde av min første bil - en P70 - som ble laget ved fabrikken i Øst-Berlin som også laget Wartburg. Bildet er fra 1957 og den gang kunne en bare få kjøpt biler fra Øst-Europa eller Sovjet uten kjøptetillatelse.

bilete2774.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Okei da, hvis vi skal bevege oss over til den andre siden av Atlanteren; her er en slik Chevy som vi hadde da jeg var barn:

bilete2775.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Artig Ottar! Det er kulturhistorie slikt. Var det denna som også gikk under navnet Zwickau? Det var vel der de ble bygget også kanskje? Ja, det har sporet litt av fra det opprinnelige temaet og det får vel jeg ta på min kappe kanskje. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Den så solid ut Arnfrid! Denna hadde du sikkert god plass i? Jeg lurer på Ottar, var Trabanten etterfølgeren til P-70 eller var det noe helt annet? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden denne tråden etter hvert mest handler om gamle biler, fortrinnsvis fra Øst-Europa, er det vel ingenting i veien for at jeg knytter på min 'Warszawa'-tråd:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er helt kjempefint Oddbjørn! Jeg var borti en Pobeda under opp-pussing på et verksted denne uka vi nå har lagt bak oss (EU-kontroll på min egen), og jeg har vel ikke studert Pobeda`en på en 40-års-tid og det var artig å sjå den att. Den var stor og egentlig ganske fin inni også. Jeg vet ikke hvor langt vi skal dra denne tråden, den begynner vel egentlig å bli lang og biler har vel tatt litt overhånd i forhold til det opprinnelige, så det spørs....! Men jeg tror det finnes dem som liker at biler også blir debattert. (Meg selv inkludert)og det var artig å bli kjent med en 'ny' landsdel. Jeg vet ikke hva konklusjonen ble på båten på bildet, ble det M/S Austlid eller ble det M/S Jøsenfjord til slutt? mh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Fin artikkel Roald! jeg syns på en måte at det er litt artig at denne debatten 'startet' i Kvinnherad og nå er vi der igjen i innlegg 117, det er etter mitt syn kultur-historie slikt også. Og kanskje om nye 6o år så er det noen som finner bilder fra slike samlinger og lurer på hvor de er tatt, hvem vet? Når vi først er i Øst-Europa, så kanskje vi skal ta med en Wartburg også! Reidar

bilete2781.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Er nettopp kommet hjem fra en flott tur i Cab'en fundt Folgefonna. Vi bestemte oss for å ta et stopp i Rosendal, og hvem fant vi der... Netopp, tyskerne på vei hjem fra Trabant-treff på Halsnøy!Her er noen bilder:

bilete2786.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg hadde engang en Pobeda som jeg leide. Men på en tur til Skien fikk jeg problemer ved at den sluret på kløtsjen. Men heldigvis kom jeg i kontakt med et Bilverksted der som ordnet det hele. Han kunne da fortelle at samtlige av disse bilene hadde den feilen og at han hadde hatt inne et drøss av de, også fra forhandlerne. Han var vistnok den eneste som kunne ordne det. I alle fall var problemene borte fra da av. Siden hadde jeg ingen problem med den for jeg leide den veldig ofte.Men jeg har et spørsmål. Når vi giftet oss i Bergen i 1961 leide jeg en flott bil i Bergen som ble produsert i England. Den var utstyrt med 2 forgassere. Hvis man ikke var klar over det og trykket litt hardt på gassen så koblet den inn den andre forgasseren og 'sprutet' avgårde. Det var en luksusbil! Den likte jeg utrolig godt. Men hva hette den. Det har jeg glemt, men knaskje noen vet det her?Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Siden dette ser ut til å være et tema som formerer seg ved assosiativ 'knoppskyting', kan jeg jo kaste inn en annen bil med 2 forgassere (og to bensintanker!) - en tysk Horch:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.