Gå til innhold
Arkivverket

[#49414] Er det noen som kjenner dette fergeleiet?

Gjest Reidar Oddløkken
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

det var selvsagt feil. De eksisterer, men i Fyllingsdalen. De er i dag forhandler av Mazda og Huyndai.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Det er mange interessante innlegg i debatten, og artig at du kjørte deg borti Trabbi`ene, Arnfrid. Jeg vil tilbake til åpningsbildet en tur, er det noen av dere som husker fargen på bussene til Rosendal-Utåker Billag, Jfr. bussen på bildet? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arnfrid Mæland

I helgen har jeg ryddet i en del gamle fotoer. Har foreløpig ikke funnet noe mer om Busser og Båter, men her er i hvertfall vår egen Chevy (jeg står klar til å gå inn i bilen med hvit skjerf dandert etter datidens mote, ca 1964).

bilete2889.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Artig med bildene fra Trabi-treffet. Sist jeg såg så mange Trabier var i Berlin på paradegaten Kurfurstendamm like etter at 'muren var falt'. Da øst-tyskerne fikk kontantvederlaget fra Vest-Tyskland våren 1990 kom de i store flokker til Berlin for å kjøpe vestlige biler. De parkerte sine uselgelige Trabier på selveste Kurfurstendamm, og kjørte glade hjem med sine nye biler. En annen kuriøs sak i den anledning var at de ikke var vant med biler med god aksellerasjon, så antallet kollisjoner økte dramatisk de første månedene ........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Bakketun

Hei Arnfrid! I innlegget ditt om Anders Møn og bil (91) skriv du fylgjande: 'Jeg er 99 % sikker på at eieren av Flint 1925-modellen er Anders Knutsen Møn, og at det står feil i databasen over kjøretøy'.Eg er 99.9% sikker på at du tek feil her. I Vossaboki band II, side 107 under Bulken står det å lesa: 'Bruk 16. Bulken. Skilt frå bruk 10 og selt til skomakar Knut Olavson Tren i 1907, som bygde bustadhus. Frøken Tvervåg kjøpte seinare eigedomen. Skyldi er 4 øre. Bakar A. N. Møn har bygt elektrisk bakeri her i 1933'.Dette er nok Anders Nilsen Møn på Bulken.Marianne Bakketun

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Ja, du har nok rett, Marianne. Takk for at du rettet det opp.Her er litt snadder fra familiealbumene;Bilen på bilde 1 og 2 er R-536 som tilhørte Olav Fjøsne, senere Ingvald Fjøsne, i Etne. Dette er vel den eldste, en Oldsmobile fra 1933.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=bl13011908&gardpostnr=4088&merk=4088#ovre>Lenke

bilete2904.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Vil du sende dette siste bildet til meg også Arnfrid?, Jeg sliter med å få ned de store bildene. mvh Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk for det flotte bildet Arnfrid! Minte meg om da jeg var i Bergen for første gang i 1956 og da var vi på kafe i et hus i 2 etg. som må være omtrent der dette bildet er tatt fra. Flott at du legger inn bilder i såpass bra oppløsning.Med litt bildebehandling ble det kjempeflott. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Johan Arthur,jeg har dem i enda bedre oppløsning, men Reidar har bedt meg gjøre dem betydelig mindre, siden de uten bredbånd/Adsl har problememr med å laste debatter med mange store bilder.Mvh Hun som burde vært lagt nå, fordi hun drar til sørfylket i morgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Reidar Oddløkken

Hei igjen! Flott og innholdsrikt bilde i innlegg 136, og jeg lurer litt på den båten som ligger nærmest, jeg syns da den må likne mye på båten ved kaia Utåker i innlegg 1, men det var kanskje mange slike og det var vel slik de stort sett var, hva synes andre? Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Men rutene i styrehuset er annerledes, skal lage to utsnitt, så kan vi sammenligne. Ja i helgen var jeg også på Utåker; tok fergen fra Skånevik til Utåker på hjemturen fra Etne, ja, Johan Arthur, i Caben. Bildet i (1) er nok derfra. Var vel innom de fleste historiske steder i Kvinnherad og Indre Sunnhordland i løpet av helgen, ja. Flott!Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Polden

Til innlegg nr 140. So vidt eg kan sjå, har båten nærast på bildet (136) svart skorstein med to kvite ringar. Dette var Indre Nordhordland dampbåtlag sitt merke, eg held det meir sannsynlig at desse gjekk til Osterøy enn Utåker.Magne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har jeg sendt to gamle fotoer fra Bergen til deg, Reidar. Håper du klarer å laste dem og se dem.Mvh 'Arnfrid i middelaldermodus'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 5 måneder senere...
Gjest Reidar Oddløkken

Jeg vet ikke om noen husker denne debatten på våren og forsommeren? Det foreligger nå en del oppklaring og bidragsyterne i debatten fortjener vel i den anledning å få ta del i den. Bildet er helt riktig tatt ved Utåker kai og årstallet er 1949, og bussen R-877 er en Dodge 1947-modell og har karosseri fra Wergeland og Molland i Bergen(vet ikke om det verkstedet eksisterer i dag?). Opelen, R-2921 skal ha tilhørt en praktiserende tannlege Bjarne Årseth i Rosendal, så da var det en eier på den også. Og da er det vel ingen grunn til å dra ut debatten lengre enn nødvendig men det var interessant å debattere denne, for biler er artig. Det er lov å fortsette hvis noen ønsker det men tråden begynner vel egentlig å bli lang. Ha ei god jul alle bidragsytere, vennlig hilsen Reidar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.