Gå til innhold
Arkivverket

[#49440] 'Kirkebygger' Knud Olsen Sletten fra Åmot - forsvunnet i Tromsø?

Gjest Asmund Lien
 Del

Recommended Posts

Gjest Asmund Lien

Jeg har ikke klart å finne ut hvordan det gikk med denne mannen, og håper at noen kanskje kan hjelpe meg. Det er en litt uvanlig historie. Her er det jeg vet:Knud Olsen Sletten var født i Åmot 1782, døpt 11. august. Foreldrene var skredder Ole Knudsen (1743 – 1822) og jordmor Bolette Larsdatter (1749 – 1828). I 1801 betegnes Knud som ”snedkerdreng”. Han ble 19. oktober 1804 gift med gårdmannsdatteren Siri Haagensdatter fra Ottershagen (1779 – 1859). Parets eneste barn var datteren Maren, født 11. aug. 1805.I 1816 meldte Knut flytting til Otnes i Rendalen for seg og sin familie, og samtidig reiste han forliksklage mot sin kone. Saken kom opp for Rendalen Forlikskommisjon og endte med bevilling om skilsmisse 9. august 1818. Knut fikk omsorgen for datteren Maren, som da var 13 år.Etter dette tidspunkt har jeg ingen sikre data om Knud Olsen Sletten, men jeg gjetter på at han reiste til Tromsø sammen med datteren. Da Maren Knutsdatter ble konfirmert i Åmot i 1820, var hun enda bosatt på Otnes i Rendalen. Men noen år senere finner vi henne på gården Holmesletta i Tromsøsundet. Den 17. november 1830 giftet hun seg med Sebulon Jensen i Andersdalen, og fikk 13 barn med han. Deres eldste ble kalt Knud Olsen Sebulonsen (!), døpt 24. april 1830.I familien verserer det en historie om at Knut Olsen reiste landet rundt og bygde kirker, men konen hans døde mens de var i Tromsø, og datteren Maren kom til fremmede. Dette stemmer ikke. Siri levde enda i mange år hjemme i Åmot. I 1828 ville hun gifte seg på nytt. I den anledning ble hennes fraskilte ektemann Knud Olsen etterlyst, men han meldte seg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.