Gå til innhold
Nasjonalarkivet

[#49443] Høgh/ Møller/Lollich/Brun - Skien, Solum, Vestre Porsgrunn ca. 1750

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

Den 6/2-1749 blir Rasmus Christophersen (Møller), smed fra Porsgrunn, trolovet i Skien med piken Margrethe Andersdatter Høeg. Solumslekt kaller ham Lund, men dette har jeg ikke funnet i noen av kildene.Ved bryllupet i Skien 1749 kalles hun Margrethe Andersdatter av Jørgen Lollichs hus.Ved første barns dåp i Skien 1749 (Karen) er ikke morens navn nevnt,men her er Jørgen Lollichs kone og Hans Lollich faddere. Ved de neste barnas dåp i Vestre Porsgrunn, Solum i 1752 (Kirstine), 1755 (Anne Margrethe), 1758 (Christopher) og 1763 (Eva Rusina) kalles hun Margrethe Jørgensdatter.Ved Fredrik Christians dåp i 1767 i Vestre Pors., Pors. kalles hun igjen Margrethe Andersdatter.Som fadder i 1772 kalles hun Margrethe Jensdatter.Ved yngste barn Fredrik Christians dåp i 1773 kalles hun Margrethe Rasmusdatter.Ved mannen Rasmus Christophersens skifte i 1774 (Solumslekt) kalles hun Margrethe Iversdatter.Ved overføring av eiendom til sønnen Fredrik Christian i 1795 kalles hun Margrethe Jensdatter.Gravlegges i Vestre Porsgrunn 29/5-1800 som Margrethe Jensdatter, 68 år gammel.Og i skifteprotokollen for Solum, Nedre Telemark Sorenskriveri kalles hun igjen Margrethe Jørgensdatter (Solumslekt).I C. Abrahamsens bok 'Det gamle Vessia' kalles hun Margrethe Jensdatter, men Solumslekt har henne som Margrethe Jørgensdatter.Her forekommer altså 5 forskjellige patronymikon på Rasmus Christophersen Møllers kone!Kjenner noen til en slekt Høgh/Høegh i det aktuelle området?Enkelte av barnas navn viser jo en tilknytning til slekten Lollich: Karen, Kirstine og Eva Rusine.Den eneste jeg har funnet født i Skien som kan være aktuell er Anne Margrethe, f. 1730, datter av Andreas Jørgensen Brun og Ellen Fredrichsdatter. Her er Karen og Kirstine Nielsdøtre Lollich faddere, og farens navn kan forklare både patronymikonene Andersdatter og Jørgensdatter - men ikke Jensdatter.En mulighet kan jo være at Rasmus Christophersen var gift 2 ganger, 1. gang med en Andersdatter /Jørgensdatter og 2. gang med en Jensdatter - med det forklarer jo ikke navnet Jørgensdatter i skiftet. Jeg har lett gjennom kirkebøkene for Vestre Porsgrunn, Solum og Skien uten å finne en evt. første kone død eller Rasmus Christophersen gift på nytt.Her står jeg bom fast, kan noen hjeloe meg?Vennlig hilsen Anita Holck

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.