Gå til innhold
Arkivverket

[#49477] Paul Madsen Haugen på Mellom Brastad f. 24 mars 1743 i Lier

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Til innl. nr. 20. Dette sporet har jeg fulgt bl.a.gjennom bygdebøker fra Lier, med det resultat at det er feil Mads Paulsen og Paul Madsen.Jeg har til nå sjekket følgende k.bøker; Lier, Strømsø, Strømsø/Tangen, Bragernes, Modum og Sande i Vestfold.Det sporet som Kristian viser til (innl.24) kan meget vel stemme. Det ville også være særdeles artig om jeg igjen havnet i Røyken. Muligens kan Jan Helness fra Røyken si noe om dette.Innleggene 25, 26 og 27 ser jo ut til å henge sammen.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

her har du samme dåp i kirkeboka for Tangen 1859. Dåp nr 2 ført på høyre side , ikke så lett leselig, men faddere er nevnt i alle fall: LenkeOm dette hjelper deg i puslespillet med familien Mads Poulsen som da har flyttet mellom Asker, Røyken, Drammen.( Tangen)Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Helness

Hei alle sammen. Jeg har ikke andre informasjoner om Matz Povelsen Stocher og Marthe Ottersdtr enn at de fikk sønnen Povel i 1754. Jeg er jo interessert i alle opplysninger om Røykenfolk, så jeg følger denne debatten med stor interesse. Jeg er forøvrig enig med dere at den Poul Madsen som Einar leter etter er født i Røyken i 1754. Men familien var ikke lenge her.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Hvis du nå f.eks. kan påvise at Marte Ottersdatter døde på Brastad, har du tilstrekkelig bevis for at Mads Paulsen Brastad er han son ble født på Stokker i Røyken i 1754.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett fram til år 1800 uten resultat hverken på Mads Paulsen eller Marthe Ottersdtr. Det siste sporet etter Mads Paulsen er da han i 1777 solgte bruket (Haugen-bnr. 6 under Mellom Brastad i Lier) til sønnen Paul Madsen.Er det en som vil tyde stedsnavnet som er knyttet til Gulbrand Eriksen d.7.sept. 1783 i Lier (nr.102) Permanent sidelenke: LenkeMvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Før jeg begynner å søke i k.b. fra Tangen vil jeg be om hjelp til å tyde hva som står på listene over fadderne til det som ser ut til å være brødre. En av fadderne peker jo også mot Asker.Først til Paul Madsen dpt.28.07.1754 i Røyken; [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=8420&idx_id=8420&uid=ny&idx_side=-89>Lenke (nr. 5 på venstre side)Så til Nils Madsen dpt. 06.05.1759 i Tangen;Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

1754-dåpen er transkribert (lenke i innlegg 26).1759: Live Sibilla Monsd., Helena Christensd., Anders Hanssen Eeg, Hans Nielssen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før jeg legger inn en samlet avklaring til spørsmålene/problemene rundt Mads Paulsen og Marte Ottersdtr, så ber jeg om hjelp til å tyde ALT det som er skrevet ved denne dåps innførsel: Permanent sidelenke: Lenke Det gjelder nr. 2 på h. side.Jeg mener det må være den Pauline Madsdtr. som Kristian viser til i innl. nr.23. Det finnes ingen tilsvarende i hverken Lier eller Strømsø Tangen.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

'Pouline | Festo Visit. i Ascher kirke Mads Poulsøns D[atte]r fød paa Hesleberg d 29de Junj : fadderne Mari Kaya[?] Sophie Bierchøen, Ellef Hesleberg, Svend Bierchøen og Cosmus Ottesen'Dette var en avgjørende brikke! Vi har nåMads Paulsen fra Vetter gift 1750 i Asker med Marte Ottersdatter. De synes å ha fått (minst) tre barn:1) Pauline, f. 1751 på Hesleberg i Asker. Faren oppgis som Mads Paulsen, og fadderen Cosmus Otte®sen godtgjør at moren må være Marte Ottersdatter.2) Paul, f. 1754 på Stokker i Røyken. Foreldrene kalles Mads Paulsen og Marte Ottersdatter.3) Nils, f. 1759 på Tangen i Drammen. Foreldrene kalles Mads Paulsen og Marte Ottersdatter.Familien synes å ha kommet til Stustad, Hallingstad-eie og Brastad i Lier på 1760-tallet, fordi:1) Ei Pauline Madsdatter Stustad i passende alder konfirmeres i 1766.2) En Paul Madsen Hallingstad-eie i passende alder konfirmeres i 1769.3) En Mads Paulsen Hallingstad kjøper Brastad i 1770 og selger senere til sin sønn Paul Madsen.Når en ser alle disse opplysningene under ett, mener jeg sammenhengen er tilstrekkelig bevist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Kristian.Den sammenstillingen du her kommer med, den er faktisk nesten lik den jeg hadde klar for neste innlegg. Nå slipper jeg å be om aksept på at resonementet mitt er riktig.Merkelig nok har jeg enda ikke funnet hverken Mads eller Marte reg. som døde. Jeg har saumfart k.b. for både Lier og Strømsø Tangen fra 1777 (som var det året Mads solgte Brastad til sønnen Paul) og fram til 1801.Nå blir det spennende om det lar seg gjøre å finne opphavet til Mads og Marte.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

For å finne opphavet, vil natutligvis begravelser på Mads og Marte være til hjelp, slik at fødselsår kan anslås.Mads Paulsen var fra Vettre ved vielsen. I 1742 konfirmeres en 'Madtz Povels[en] ib.' ved Asker kirke ([url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7729&idx_id=7729&uid=ny&idx_side=-257>Lenke). 'Ib.' må vise til foregående stedsnavn, men her er dessverre kirkeboka noe skadet, eller den er for stramt innbundet. Det ser ut til at stedsnavnet for foregående konfirmant ender på '...ettre', så sannsynligvis har vi her den samme Mads Paulsen fra Vettre som ble viet 1750.I 1743 (

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er Martha f.22.?.1728 i Aker:Lenke Innføringen står helt til høyre, ca. 3/4 nede på siden. Navnene Otter og Cosmos er innskrevet, så da må det være henne. Hva som ellers står ligger utenfor min evne til tyding.Jeg leiter fortsatt etter Mads.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg finner også en Mads f.1728, men det ser ut til å være feil far. Dette forutsetter at jeg ikke blir lurt av en svært dårlig høyre kant på arket. Ellers kan jeg ikke finne noen Mads.Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Lenken i 40 (Lenke)viser ikke til Martes dåp. Der står'd: 22. Sønd: E: Trinit: [22. søndag etter pinse, 24. oktober 1728] Hans Bostads barn: MartheNock [og dessuten, samme dag] Otte paa Østren Eiene: Cosmes'Men det kan ikke være tvil om at denne Otte eller Otter, husmann under Østre i Asker, også var far til din Marte - det unike navnet Cosmes tatt i betraktning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, såvidt jeg kan skjønne, ble det døpt to barn den dagen, Marthe og Cosmes: Hans Bostads barn Marthe (Martha?) Oock (eller noe i den stilen) Otte paa Østren...? (skal muligens være ØstrenEiet?) Cosmes (Cosmus).Må tilstå at dette var en noe uvant oppsetting for en kirkebok, men sånn tolker jeg det som står,hilsen Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Marte var nok eldre enn Cosmes siden hun ble konfirmert i 1743, og jeg finner henne ikke døpt i 1726-1727. Hun er nok derfor døpt litt for tidlig til å komme med i kirkeboka. Mads, konfirmert 1742, ble nok også døpt 'for tidlig'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.