Gå til innhold
Arkivverket

[#49736] Opphav til Halvor Jonssen f. ca. 1745.

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

HeiVil en tyde denne dpt. innf.9 nov. 1721 av Gunild:LenkeEr det noen spor å finne blandt fadderne ?Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Astrid.Det er tydelig at det har vært en dåp på høsten 1748. Under introduserte så finner vi Hans Larsen den 13 okt. 1748. Men jeg kan heller ikke finne selve dåpsinnførigen.LenkeMulig kan det være spor å finne blandt de konf. men det får heller vente noen timer.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner ingen barn født i 1748 i kirkeboken, finner heller ikke noen døde på Gunnerudeie i dette året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Aksel, til innleggene 52 og 53: Jeg tror det står Erich Ols. Holtsmarck hans barn Gunnild + at flere av fadderne kommer fra Holtsmark (har ikke 'fintydet' alt), så gå den gården nærmere etter i sømmene.Når det gjelder introduksjonen til Hans Larsen Gunnerudeies kone i 1748, og ingen barnedåp (eller dødsfall, jfr. innlegg 54) registrert, så tror jeg det betyr at de fikk et barn som døde ved fødselen - konene ble introdusert selv om barnet var dødt/ikke døpt.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Astrid og dere andre.Om jeg skal fortsette å studere gården HOLTSMARK mer nå, da tror jeg at jeg blir 'bar i skallen'. Jeg er overbevist om at der ligger løsningen, men jeg ser den ikke. Av fadderne så finner jeg Svend Erichsen på 'Haugen', og Ole Erichsen på 'Vamstad', begge u/Holtsmark.Den Gunild som Gunn Viser til i innl. 21 og Astrid i innl.44 tipper jeg på er søster av nettopp Sven og Ole Erichsen.På FamilySearch så finner jeg en Erich Olsen som er far til både en Svend;[url="http://www.familysearch.org/Eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=100237829362&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&frompage=99>Lenke - og en Ole;LenkeDet er en hake ved dette, og det er at den ene er dpt. i Lier, og den andre i Eiker.Men så møter jeg veggen når jeg søker etter en Erich Olsen i passende alder. Det var en Erich Olsen på Holtsmark tidligere;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Du er ikke alene om å mulig 'surre' her, men jeg finner ei Gunil (?Erichsdtr?) konfirmert som tjener hos sin moder paa Holtsmark, 16 år Se nr.17:Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Og her finner vi en konfirmant til, men her klarer jeg ikke å tyde hva det står, 16 år i 1741, se nr.12 høyre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner ei Gunil,ekte, døpt 2/11-1721 i Sylling kirke. Far: Erich Ols.paa Holstmorcheie. Faddere: Siri Holtsmark, Mari Kaarsrud, Eli Opsal, Halvor Kulberg,Ole Guransrud, Bendt Torgers. HoltsmarkSå finnes det ei Gunil,ekte,døpt 14/5-1724 i Tranby kirke. Far: Erich Kittelsrud, Rønoug Hennum, Aache Kittelsrud qvinde, Marte Christensdtr, Ole Opsal, Tolluf Asdøl, Hans Kopperud.Da finnes det to Gunil'er til, her er den første: Gunil,uekte,tvilling,døpt 15/7-1725 i Frogner kirke, Far: Soldat Erich Madsen Mor: Gunil Halvorsdtr Opsaleie Gunil Halvorsd: Opsal eie hendis 2de uEgte barn Lars og Gunil aflet med Soldat Erich Madsen Faddere: Johanne Henum, Berte Henum, Ole Erichsen Rød, Niels Jonsen Opsaleie.Den andre Gunil,uekte er døpt 12/12-1725 i Tranby Samme far som nevnt over Soldat Erich Madsen. Mor Mari Halvorsdtr paa Opsaleie. Marj Halvorsdatter paa Opsal eiers uEgtebarn Gunil, aflet med Soldat Erich Madsen, sammesteds. Faddere: Mathiases qvinde paa Torsrudeie, Jens Amundsens qvinde, Aase Tronsdtr, Ole Opsal og Niels OpsalDette er de nærmeste Gunil'ene jeg kan finne som kan passe med alder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.Om dere er enige med meg, så er riktig utgangspunkt nå vielsen mellom mellom Hans Larsen og Gunild Eriksdtr, se innl. 21 og 44.Den Gunil som Maya viser til i avsnitt 1 innl. 59 er jo den det vises til i innl. 52. Av den dokumentasjon som er framkommet via bl. a. faddere, så er det overveiende sannsynlig at far til Gunil er Erich Olsen Holtsmark.Derfor gjentar jeg min etterlysning i innl.56 etter Erich Olsen Holtsmark.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Jeg går litt tilbake til Holtsmark-sporet:Erik Olsen Holtsmarkeie (han bodde mao på en plass under gården), døde 29. mai 1737, 'Kastet jord på', og sånn sett passer vel konfirmanten bra som bodde sammen med moren (far var død), jfr. innlegg nr. 57.Jeg har også funnet et barn til: Erik Olsen Holtsmarkeies sønn SVEN, døpt 3. februar 1726 i Sylling. Faddere: Gullaug (Gulug) og Berte Gurandsrud, Mari Kosrud, Simen Kulberg, Elias Olsen og Sven Olsen (de to siste kan være brødre av Erik, men jeg har ikke funnet ut noe mer om dem).Mari Kosrud er også fadder da Gunnild døpes i 1721, sammen med bl.a. Halvor Kulberg. I tillegg er Mari blant fadderne da Simen Kulbergs sønn, Bent, blir døpt 16. juni 1721, så kanskje du burde snuse litt på Kosrud og Kulberg.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne C Strandslett

Vel, jeg hiver meg på.. men tar opp tråden fra innl. 30 ang Jon Pedersen og håper at disse opplysningene ikke er gjemt fra før inne i Johanne-utredningene...Det er en Jon Pedersen Bergfløt coupulert 4. januar 1761 i Frogner med Pernille Gundersdatter. Sistnevnte døde 17 februar 1799, oppgitt alder 79 år gml.. (ant står det enke foran navnet hennes men det får noen andre forstå-seg-påere tyde). Meren og Bergfløt er gjengangere i denne grenen. Såvidt jeg kan se fikk de bare Halvor i 1761. Lekt med tanken på at de begge har vært gift før... Anne Cecilie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk også til deg Anne Cecilie.Ditt innl.(62) er sannsynligvis det som avgjør hvem Jon Pedersen (JP) se innl. 34 og 37 som må være den riktige. Nå er JP. 'spikret' fast til Mehren.Da er det et faktum at den oppgitte alder på 68 år ved død i 1784 er totalt feil. Den skulle vært 60 da han i fl. k.b. er f. i Lier 1724.NB !!! Da dette er avgjørende for ikke å gå feil i den videre forskning, så satser jeg på at ekspertisen vil korrigere meg om dette er en gal slutning.Spørsmålet nå blir: Hvem var hans far Peder Hansen ?Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Gunn, jeg tror en bare har ført opp et 'passende' fødselsår i FS (innlegg 66), sånn at det stemmer med oppgitt alder når han døde, og som før nevnt, har jeg ofte opplevd at DEN alderen kan være ganske så feil!. Det samme gjelder for Pernille Gundersdatter (79 år i 1799), født ca. 1720. Jeg har funnet veldig mye korrekt i FS, men ikke bestandig.Jeg tror Pernille er datter av Gunder Egge, så et nærmere søk på Egge vil vel oppklare dette.Når det gjelder hvem Peder Hansen er (innlegg 66), finnes det iallefall to muligheter. Den ene er før omtalte Peder Hansen Mereneie, som jeg holder en knapp på, den andre er Peder Hansen Soldat som giftet seg med Eli Tordsdatter Gunnerud i 1715. De får to barn før hun dør i 1720, Marte og Hans, og han gifter seg igjen med Kirsti Svendsdatter Solberg året etter. Får iallefall tre barn, Ingeborg, Eli og Hans. Mener jeg har sett på dette før, og 'skrevet ham ut av saken', men det skader ikke å se nærmere på ham, også.Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg er enig med deg når det gjelder opplysninger om fødselsalder her, Astrid. Noe som støtter denne teorien, er at det ikke er nevnt fars navn under fødselsåret. Jeg søkte nemlig etter Fødsel, og da kom bare opplysning om årstall og giftemål på IGI.Ikke har jeg funnet Jon Pedersen under døpt i Lier heller, men kirkeboka er ikke hlet lett å tyde som du vet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Har dessverre ikke greid å finne noen Pernille Gundersdatter under Egge-gårder i den digitale bygdeboka?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger inn en lenke her til kirkeboka med dåpen til den Jon Pedersen som Maya nevner dpt 12 mai 1724 ( innlegg nr. 34) LenkeSiste dåp nederst på 2 side. Litt vanskelig å lese selv i 150% forstørrelse?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere alle.Ang. innl. 71 så er jo det gjordt alleredeNå blir innleggene så mange og sprikende at det blir vanskelig å følge med, (det gjelder kanskje bare meg).Jeg finner det derfor nødvendig å splitte den videre debatt i fire adskilte grener. Det blir da en for hver av; Jon Pedersen,- Pernille Gundersdtr.- Hans Larsen,- og Gunild Erichsdtr.Jeg sier takk for alle bidrag så langt, og jeg håper på fortsatt god hjelp i de nye temaer.Mvh. Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.