Gå til innhold
Arkivverket

[#49736] Opphav til Halvor Jonssen f. ca. 1745.

Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Maya Lillemoen

Hei Astrid,(4) en hilsen fra Øivind;Vi sier ikke Meeren om Meren på Lierdialekt som du skriver. Her på Meri sier vi Meri, det er gammel god Lierdialekt.Vi i slektsforskergruppa jobber med saken, og vi skal ha arbeidsmøte i morgen på Gullaug Aktivitetssenter i Lier og nettopp om Lier. Så da er mange tilstede, så vi håper å komme litt videre, Øivind har funnet dette;Halvor Jonsen og Johanne Hansdatter Bakke Meren Halvor er født 1761 og døpt 06,09,1761 gift 1784. Har 3 barn på dem Ingeborg ,Hans og Jon Hans ble gift med Eli Pedersdatter 1824 Da deres første barn Helle ble døpt 1825 var Jon Halvorsen Steen fadder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei til dere alle.Det skal bli spennende å se hva slektsforskergruppa klarer å finne fram til.Som dere sikkert har forstått, så har jeg fulgt rådet til å kontakte Maya Lillemoen direkte. Her møtte jeg en flott respons.Jeg ser av innl. 26 at det allerede er konkludert med at Halvor Jonssens far er Jon Pedersen. Det er jo artig at han var ett alternativ som jeg fremmet i innl. 1. I det samme avsnittet reiste jeg spørsmålet om hvem av Mehren-gårdene som hadde en plass som blei kalt Mehren Eie. Akkurat det spørsmålet er det fremdeles av stor innteresse å få svar på.Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, så fint å lese at du har kommet så langt, og kjenner jeg gruppa rett, finner de nok løsningen! PS: du kan hilse Øivind, Maya, og fortelle at jeg visste om Meri, men syntes det var en litt vel lokal variant......'sproglig' hilsen Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei Aksel EinarØivind forteller at 'eie' betyr at det er en husmannsplass som er i gårdens eie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydelig at flere har pinsehelg.Etter en liten tur på hytta, så er det å fortsette med mine aner.Først en oppsummering for Halvor Jonsen. Han ble f.6.06.1761 og dpt. 13.09.1761 i Lier: [url="http://www.familysearch.org/Eng/search/IGI/individual_record.asp?recid=500219355238&lds=1®ion=12®ionfriendly=Norway&frompage=99>LenkeVidere ble han konf. 1780 i Lier (nr. 7 på h.s.): LenkeFar til Halvor; Jon Pedersen er det værre å si hvem var. Jeg kan ikke finne ham på Mehren, så jeg tipper han må være innflytter. Halvor og Johanne sitt første barn var Ingebor. Etter henne kom Hans og John. I følge navneskikken burde Ingebor være oppkalt etter sin farmor eller mormor. Jeg kan ikke finne noen Jon Pedersen gift i Lier i aktuelt tidsrom. Men i Modum 1751 finner jeg Joen Pedersen Jar viet til Ingebor Gundersdatter: Lenke (nr.13. på v. s.) Her er det ei Ingebor. Om dette er de rette foreldre til Halvor, ja det må jeg få hjelp til å vurdere.Når det gjelder Johanne Hansdtr. så er det eneste vi har så langt (etter det jeg kan se)at hun er f. på Gunnerud Eie 9.04.1761 og konf. 1776 i Lier:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig
Lenke hei, 31. mai (tror jeg det står) 1749 gifter Soldat Hans Larsen seg med pigen Anne Jonsdatter. Det står dessverre ikke noe gårdstilknytning, men Gunnerud og omegn er vel et godt tips.... Han bor på Gunnerudeie da det første barnet, Eli, blir døpt 31. mars 1750. Også her finner du faddere fra Gunnerud, men også fra Holtsmark. Jeg har ikke sett så nøye etter, men trolig fikk de flere barn mellom 1750 og 1761, og hvis Anne ikke dør, og Hans gifter seg på nytt, har du nok navnet på moren hennes,vennlig hilsen Astrid.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til deg Astrid.Din opplysning gir oss godt håp for den videre granskning.Selv fant jeg denne k.b.innføringen i går kveld: Lenke (Nr.49 ned til venstre)'Jon Pedersen Meren 68 år, begr. 23 mai 1784'. Jon var far til Halvor Jonsen.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Hei EinarFinner Eli som Astrid nevner døpt 31/3-1750 i Sylling kirke Far: Hans Larsen Gunnerud eie Faddere: Bent Holsmorchs Hustru, Birthe Pedersdtr Gunnerud, Ole Erichsen Holtsmarkeie, John Pedersen RødseieFinner ei Marthe,ekte,døpt 23/9-1753 Far: Hans Larsen Reistad Faddere: Eilert Knudsen Brastadejes Hustru, Birthe Larsdtr Opsal, Jørgen Jonæsen Reistad, John ANders.Ovieie (denne er mulig feil)Finner ei Johanne, ekte, født 9/4-1761, døpt 12/4-1761 i Sylling kirke. Båren av Ingeborg Pedersdtr Gunnerud. Far: Hans Larsen Gunnerudeie Faddere: Svend Pedersen Gunnerud, Hans Pedersen Gunnerud, Eli Pedersdtr GunnerudEn Erich, ekte, døpt 11/11-1753 i Tranby kirke Far: Hans Larsen Gunnerudeie Faddere: Mari Eriksdtr Skjeggerud, Kirsti Thorsdtr Thorsrudeie, Svend Eriks.Holtsmarkeie, Ole Peders.OpsaleieSvend,ekte, døpt 22/5-1757 i Sylling kirke Far: Hans Larsen Gunnerudeie Faddere:Anders Hansen Skeggerudejes Hustru, Kari Olsdtr Ulverud, Ole Iversen Holtmarkeie, Gullik Hansen HoltsmarkHans, ekte, født 13/4-1759, døpt 17/4-1759 i Sylling kirke, båren av Isak Olsen Kulbergseie hustru Kirsten. Far: Hans Larsen Gunnerudeie Faddere: Ole Eriksen Holtsmarkeie, Lars Hansen Solbergeie, Ingeborg Pedersdtr Gunnerud.Håper du finner en løsning blant fadderne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Det finnes en Jon,ekte, døpt 12/5-1724 i Frogner kirke. Far: Peder Hansen Meern eie Faddere: Anne Ødegaarden, Thor paa Ask eies qvinde, Live Halvorsdtr, Jacob Aallestuen og Gunder Christophers.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Tror nok Maya har rett i at Marthe, døpt 23. sept. 1753 er feil, jfr. Hans Larsen REISTAD + dåpen til Erich snaue to måneder seinere. MEN verden er uansett liten: en av fadderne til Marthe, er en av mine aner, Eilert Knudsen Brastadeies hustru, som het Anne Povelsdatter (Pedersdatter) Viger.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Lier folk.Med bakgrunn i de fakta opplysninger som nå er kommet på bordet, er det ikke da grunn til å konkludere med at foreldrene til Johanne Hansdtr. må være Hans Larsen og Anne Jonsdtr., (innl. 31 og 33)???Mener du Maya at Hans Gabrielsen (innl. 35) fremdeles kan være far til Johanne ?I innl. 34 viser du Maya til en Jon som blir dpt. i 1724. Om det skulle være den Jon Pedersen som var far til Halvor Jonsen, da må alder ved død være mye feil, jfr. innl. 32. Jeg har en Jon som er dpt. i Bragernes 25.12.1714 som passer godt på alder:Lenke. Hva mener dere om ham ?Til deg Astrid. Om vi fortsetter dette en stund så vil det kanskje vise seg at vi er i slekt. For som du sier; 'MEN verden er uansett liten'.Einar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener ekspertisen i Lier om denne Anne Jonsdtr.;Lenke ?? Det var jo tett kontakt mellom Eiker og Lier.Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner ei Johanne her: LenkeI kirkeboken finner vi ei Johanne, ekte, født 7/3-1761, døpt 24/3-1761 i Tranby kirke. Båren av Ingeborg Andersdtr Grøstad eie. Far: Hans Gabrielsen Tranbyeie. Faddere: Frats Olsen Ouvieie, Jacob Olsen Ouvieeie, Anne Jonsdtr Gjellebek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svaret Maya.Da ser det unektelig ut som om vi har to alternativer. Enten Hans Larsen eller Hans Gabrielsen. Det som foreløpig heller i favør av Hans Larsen, det er konf. av Johanne Hansdtr. Gunnerud i 1776, se siste lenke i innl. 30.Er det mulig å få dette avklart?Videre spør jeg om hva dere mener om mine tanker i forbindelse med Jon Pedersen, også i innl. 30 ??Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Det var jo fint å få oppklart om hvilke Johanne, så da står du igjen med Johanne Hansdtr Gunnerud.Når det gjelder Jon du finner født i 1714 rimer det mer til riktig alder. Jeg tror Øivind Røsdærn har svaret på gåten, men han er på ferie i Bulgaria.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, se på lenken i innlegg 35!!!! Helt øverst står det: Hans Larsen Gunnerudeie som gifter seg med Gunnild Erichsdtr.!!!!!!!!! Det er mange 'Eriker' som går igjen blant fadderne, så kanskje dette er den rette moren? Bevares, Gunnild kan ha dødd og Hans giftet seg igjen i 1749, men var jeg deg, undersøkte jeg dette giftermålet nærmere. Under 'Døde i Lier' finner jeg en Hans Larsen Gunnerudeie, 88 år, oktober 1803, noe som skulle tilsi at han var født sånn ca. 1715 (+ - etpar år). Og samme sted, Hans Larsen Gunnerueies datter Jørine, død i oktober 1773 (ingen alder). Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Etter å ha sett på 1801-tellingen, tror jeg at det er 'rette folk' som gifter seg i 1746, altså Gunnild Erichsdatter og Hans Larsen Gunnerudeie. På Gunderud Hovedgaard i Lier finner jeg bl.a. Hans Larsen, 85 år, enkemand etter 1. ekteskap og Inderst, sammen med bl.a. en ugift sønn, Lars Hansen, 54 år, husmann med jord, og en ugift datter, Gunhild Hansdatter, 36 år. Forannevnte Jørine, som døde i 1773, var født i 1766, så Gunnild Erichsdatter fikk barn i 20 år. Jfr. også innlegg 21.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott Astrid.Dette må være blink. Du må ha et våkent øye til for en slik oppdagelse. Her kan det jo ikke lenger være noen tvil. Da kan vi slå fast at foreldrene til Johanne var Hans Larsen Gunnerud eie og Gunild Erichsdtr. Jeg har reg. 7 barn. Det siste barnet var dpt. Gunild 8.5.1763.Jeg takker og jeg bukker.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner en Lars,ekte,døpt 20/11-1746 i Sylling kirke.Far:Dragon Hans Larsen Gunnerud eie. Faddere: Peder Gunneruds hustru, Maren Erichsdtr Holtsmarkeie, Hans Nielsen Svereeie, Svend Erichsen Holtsmarkeie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

Våken og våken, fru Blom - Gunn Huglen hadde vel svaret allerede i innlegg 21, men trolig har vi 'bevist' det nå.De skal ha fått 10 barn: Lars, døpt 20. november 1746. Eli, 31. mars 1750. Anne, 19. des. 1751, Erik, 11. nov. 1753, Svend, 22. mai 1757, Hans, 13. april 1759, Johanne, 9. april 1761, Gunild, 30. april 1763 og Jørine, 17. aug. 1766. I tillegg visstnok et barn i oktober 1748, men den siden finner jeg ikke i Kirkeboka.Astrid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner Gunil født 30/4-1763, døpt 8/5-1763 i Sylling kirke Båren av Svend Gunneruds hustru Helle. Far: Hans Larsen Gunnerudeie. Faddere: Lars Hansen Holtsmarkeie, Hans Pedersen Gunnerud, Kari Sørensdtr. Gunnerud

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maya Lillemoen

Finner Jørine på side 40 Astrid i 1766Jørine, født 11/8-1766, døpt 17/8-1766 Båren av Svend Gunneruds kone Elle. Konen introde den 14 sept af Hr. Grønbek. Saaledes anmeldt af P.Henriksen. Far: Hans Larsen Gunnerud eie. Faddere: Ambiør Nilsdatter Holtsmark, Hans Pedersen Gunnerud, Elling Olsen Holtsmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.